×
×
جدیدترین‌‌ها

مخازن ذخیره‌سازی ،
برداشت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز

  • کد نوشته: 110090
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳
  • مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز گفت: برنامه داریم که بتوانیم پروژه‌های ذخیره‌سازی را تا سال ۱۴۰۷ به اتمام برسانیم و به افق ذخیره‌سازی گاز برسیم تا روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب را در فصل سرد سال از این محل تامین کنیم.
    برداشت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز

    به گزارش نخست نیوز،

    رضا نوشادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی گاز اظهار داشت: ما در حال حاضر بیش از ۲۰ پالایشگاه گازی و ۴۴۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز داریم که از این میزان ۴۰ هزار کیلومتر فشار قوی است.

    وی گفت: ۶ طرح ذخیره‌سازی را فعال کرده‌ایم که در دو پروژه سرمایه‌گذار و پیمانکار توسعه‌ای فعال داریم، فاز ۲ طرح ذخیره‌سازی سراجه قم ۷۰ درصد پیشرفت دارد، حفاری چاه‌های جدید به اتمام رسیده که امیدواریم تا سه ماه اول سال آتی بتوانیم طرح را افتتاح کنیم و برای سال آینده ذخیره‌سازی گاز از این طرح را خواهیم داشت.

    مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز با بیان اینکه در میدان شوریجه ۱۵ حلقه چاه حفاری شده و فعالیت‌ها در این میدان ادامه دارد، افزود: پیک تکنولوژیک در حوزه ذخیره‌سازی ساخت کمپرسورهای فشار بالای ۳۵۰ بار بوده که در حال عبور از آن هستیم و امیدواریم در زمستان امسال آزمون‌های کارخانه‌ای را بگذرانند.

    وی خاطرنشان کرد: ما به لحاظ تکنولوژیکی محدودیتی برای اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی در کشور نداریم و بنا داریم که سرریز این تکنولوژی‌ها بخش‌های دیگر نفت و پتروشیمی را نیز برخوردار کند.

    نوشادی در ادامه با بیان اینکه ۳ طرح ذخیره‌سازی در دولت قبل به شرکت ملی نفت منتقل شد، گفت: ما در هر سه پروژه پیمانکار و دکل مستقر کرده بودیم و اخیرا در احکام برنامه هفتم توسعه مجددا به شرکت گاز محول شده که امیدواریم در ۶ ماه آینده طرح‌ها و پروژه‌ها را نیز منتقل کنیم.

    وی تاکید کرد: برنامه داریم که بتوانیم پروژه‌های ذخیره‌سازی را تا سال ۱۴۰۷ به اتمام برسانیم و به افق ذخیره‌سازی گاز برسیم تا روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب را در فصل سرد سال از این محل تامین کنیم.

    مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز درباره مباحث توسعه‌ای گفت: در بحث توسعه‌ای سال گذشته اقدامات خوبی را انجام دادیم که همگی برای فصل زمستان آماده هستند، بر این اساس ۸ ایستگاه تقویت فشار گاز را  طرحی کردیم که تکمیل شده‌اند و تیرماه امسال نیز به افتتاح رسیدند،  برای تخلیه گاز جنوب کشور و همچنین پاسخگویی سریع به مصارف ویژه گاز؛ تاسیستات آب‌پخش را داشته‌ایم که هفته گذشته تست آنها انجام و تحویل بهره‌بردار شد.

    وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم تا پایان سال فاز ۲ پالایشگاه ایلام را از لحاظ پروژه‌های ایستگاه‌های تقویت فشار تحویل دهیم و تعمیرات اساسی فاز یک و همچنین کار اتصالات و انشعابات پالایشگاه ایلام انجام می‌شود و پس از آن بلافاصله اقدامات پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی فاز ۲ در دستور کار قرار دارد.

    نوشادی بیان داشت: برای توسعه شبکه طرح‌های مفصلی را برای شمال غرب و شمال شرق اجرا کردیم، اکنون همه طرح‌های شمال شرق محقق شده‌اند و خطوط لوله و پروژه انعطاف‌پذیری‌هایی که طراحی شده بود در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و مرکزی و سمنان به ثمر رسیده است،  ایستگاه تقویت فشار گاز و آب و برق برای افزایش انتقال گاز به خراسان انجام شده، شبکه انتقال گاز و تکمیل رینگ شرقی که در مدت زمان ۱۵ ماه طراحی و مناقصه آن انجام شده بود؛ به اجرا رسید، همچنین ۱۷۶ کیلومتر حدفاصل استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را متصل کردیم که امیدواریم این پروژه‌ها پایانی بر افت فشار استان خراسان جنوبی باشد.

    منبع ایلنا

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *