×
×
جدیدترین‌‌ها

تعویق چهل درصدی مرگ با ورزشی خاص!

  • کد نوشته: 110174
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳
  • اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که همیشه از ورزش کردن طفره می روید این مطلب دقیقا برای خودتان نوشته شده است. پس اگر به دنبال عمری طولانی هستید فقط همین یک کار را برای خودتان انجام دهید!
    تعویق چهل درصدی مرگ با ورزشی خاص!

    به گزارش نخست نیوز،- آزاده جلالوند: در شرایط امروز، ما انقدر خودمان را مشغول بدست آوردن پول کرده ایم، تا جایی که دیگر به سلامتی خود اهمیتی نمی دهیم. غافل از این که اگر بدنی سالم نداشته باشیم، باید مبالغ بسیار زیادی از همان کارکرد خود را به درمان اختصاص دهیم. پس اگر فکر می کنید که در دنیای امروزی هزینه های زیادی در پیش روی شماست و از مدت زمان کار خود نمی توانید ساعتی را به ورزش اختصاص دهید، باید راهکاریی را با شما در میان بگذاریم که بهترین روش برای خروج از این شرایط است! «پژمان تنبدتاش»، کارشناس رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دراین زمینه مطالب جالبی را مطابق جدیدترین تحقیقات روز دنیا در اختیار ما قرار داده است که در مطلب زیر آنها را می خوانید.

    فقط چند دقیقه ورزش!

    اگر به شما بگویند که تنها با انجام دقایق ناچیزی فعالیت کوتاه مدت و شدید می توانید خطر مرگ و میر را تا چهل درصد کاهش دهید، آیا حاضر نیستید که فقط چند بار در روز آن کار را انجام دهید؟! مسلما چنین پیشنهادی حتی برای مشغولترین آدمها جذاب است. بله؛ خبر خوب این است که چنین چیزی کاملا امکان دارد. به همین منظور مطالعه ای نشان داده که حرکات شدید کوتاه مدت، مانند بالا رفتن از پله ها، خطر مرگ را تا حد قابل توجهی به تعویق می اندازد. یعنی با کمی تلاش می توانید کمک زیادی به بهبود سلامتی خود کنید. البته نباید فراموش کرد که فعالیت بدنی باید در حدی شدید باشد که تنفس و ضربان قلب فرد را افزایش داده و احتمالا باعث عرق کردن بدن شود. برای سنجیدن قرارگیری در این شرایط می توانید شدت فعالیت را تا سطحی بالا ببرید که احساس کنید دیگر نمی توانید به آسانی گفتگو کنید!

    ورزش تا سر حد خفگی؟!

    طبق تحقیقی که در ژورنال «Nature Medicine» به چاپ رسیده است، نشان می دهد که حرکات بدنی شدید و کوتاه مدت که باعث به شماره افتادن تنفس شما می شود، با کاهش خطر مرگ زودهنگام ارتباط دارد. در این مطالعه، محققان دانشگاه سیدنی مجموعه ای از داده های حرکات حدود 25000 نفر را در بریتانیا با استفاده از دستگاه های هوشمند مچی ردیابی و تجزیه و تحلیل کردند. آنها داده های فیزیولوژیکی ثبت شده توسط این دستگاه ها را در طول یک هفته بررسی کردند. حتی در بین این افراد کسانی را انتخاب کردند که ورزش نمی کنند یا در هفته کمتر از یک بار پیاده‌روی تفریحی دارند. تحلیل و آنالیز این افراد نشان داد که  89 درصد آنها همچنان از طریق فعالیت های روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها، دویدن برای رسیدن به اتوبوس یا حمل وسایل سنگین، تلاش کرده و خسته شده اند. نکته جالب توجه این است که محققان همه حرکاتی را که افزایش دهنده ضربان قلب هستند، «فعالیت شدید» می خوانند و چنین فعالیت هایی نتایج بسیار مفیدی در پی خواهند داشت!

    راه میانبر ورزشی!

    اگر شما هم علاقه دارید سلامتی خود را تضمین کنید، باید بدانید در طی این تحقیقات هفت ساله، مشخص شده است که اگر تنها یک تا دو دقیقه فعالیت شدیدی را برای سه تا چهار بار در روز انجام دهید، باعث می شود خطر مرگ آتی را تا 40 درصد کاهش دهد. همچنین مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی نیز تا 49 درصد کم خواهد شد. پس می بینید که به همین سادگی و با یک فعالیت کم می توانید جان خود را در آینده نجات دهید و بالاترین بازده را نصیب خود کنید! باید بدانید که میانگین سنی شرکت کنندگان در این تحقیق 62 سال بوده و محققان فرض را بر این گذاشته اند که داده های بدست آمده در طول یک هفته، نماینده کلی سبک زندگی شرکت کنندگان است.

    ورزش خوب چند دقیقه ای!

    سالها همه فرض می کردیم که برای بهرمندی از فواید فعالیت های بدنی، باید حداقل 10 دقیقه در روز زمان بگذاریم؛ اما اکنون می توان با وقت گذاشتن در مدت زمان کوتاه، شاهد دستاوردهای مفیدتری در زمینه سلامتی باشیم. محققان تأکید می کنند که این امر تنها به فعالیت های شدید بدنی مبتنی بر ورزش ختم نمی شود. حتی زمانی که به عنوان بخشی از فعالیت های روزانه در حین کار کردن و انجام کارهای روزمره خود هستید، می توانید از فواید بسیار زیاد سلامتی ایجاد شده، بهره مند شوید. در پایان نیز باید به اهمیت انجام فعالیت های روزانه ای که از سرعت مناسبی برخوردار هستند، تاکید کرد. چون حتی بالا رفتن از چند پله ساده در هر روز با کاهش خطر مرگ در مردان مسن روبرو خواهیم بود. پس می بینید، راه های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید فعالیت بدنی را در سبک زندگی معمولی خود بگنجانید. مثلا اگر کارهای خانه را انجام می دهید، موسیقی را روشن کرده و کارهایتان را انجام دهید. خوب است بدانید که بدن شما اهمیتی نمی دهد، در باشگاه هستید و یا در خانه مشغول کار با جاروبرقی باشید، پس حتما از این فرصت های کوچک در دسترس به نفع سلامتی خود استفاده کنید!

     

     

     

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *