×
×
جدیدترین‌‌ها

مذاکرات مهم پزشکیان و پوتین در مورد چه بود؟

  • کد نوشته: 109493
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳
  • دیدار پزشکیان و پوتین در عشق‌آباد، در حاشیه همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها - مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار شد صورت گرفت.
    مذاکرات مهم پزشکیان و پوتین در مورد چه بود؟

    به گزارش نخست نیوز، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در جریان سفری دو روزه و در چهارمین سفر خارجی خود به ترکمنستان رفت. او که به دعوت «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان و برای شرکت در مراسم بزرگداشت سالگرد مختومقلی فراغی عازم عشق‌آباد شده بود، طی دو روز گذشته علاوه بر دیدار با مقامات این کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار و گفتگو کرد. پزشکیان در این دیدار، ارتباط ایران و روسیه را صمیمانه و راهبردی توصیف و ابراز امیدواری کرد سند راهبردی مشارکت ایران و روسیه، در جریان حضور در اجلاس بریکس در روسیه، نهایی شود.

    به گزارش دنیای اقتصاد، پوتین نیز در گفتگو با مسعود پزشکیان همکاری با ایران را اولویت کشورش خواند و از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت کرد. این اجلاس قرار است اول تا سوم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در کازان مرکز تاتارستان روسیه برگزار شود. پزشکیان همچنین دیدار‌هایی با روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان داشت. علاوه بر این رئیس‌جمهوری در همایش بین‌المللی «ارتباط متقابل زمان‌ها و تمدن‌ها – مبنای صلح و توسعه» که به مناسبت سیصدمین سالگرد مختومقلی فراغی شاعر بزرگ ترکمن برگزار می‌شود، شرکت و سخنرانی کرد. اما رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد، با بیان اینکه اولویت ما کشور‌های همسایه است، تصریح کرد که در جریان این سفر مسائل اقتصادی، سرمایه‌گذاری، نفتی، گازی و برقی را می‌توانیم با ترکمنستان دنبال کنیم. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور همچنین گفت: گسترش ارتباطات ما با ترکمنستان روی توسعه کریدور شمال – جنوب تاثیرگذار است.

    دیدار با مقامات ترکمنستان

    بخشی از برنامه‌های چهارمین سفر خارجی پزشکیان، دیدار و رایزنی با مقامات ترکمنستان درمورد مسائل مختلف بود. از جمله رئیس‌جمهور روز گذشته با قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی این کشور دیدار و گفتگو کرد. به گزارش «ایسنا»، مسعود پزشکیان در این دیدار با اشاره به اشتراکات فرهنگی بین دو کشور بر ضرورت توسعه تعاملات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فیمابین تاکید کرد.

     

    منبع فرارو

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *