×
×
جدیدترین‌‌ها

یک وکیل دادگستری ،
قوانین فعلی مهریه، بی‌عدالتی در حق مردان است

  • کد نوشته: 109734
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳
  • یک وکیل می‌گوید: وقتی که زنان مثل مردان در جامعه در حال کار و اشتغال هستند و اگر معتقدیم که زنان با مردان برابر هستند، آیا این از عدالت به دور نیست که تکلیف نفقه زنان بر عهده مردان است؟ پس اینگونه مردان از حقوق کمتری نسبت به زنان برخوردار هستند و وقتی حرف از برابری زنان و مردان زده می‌شود باید در همه زمینه‌ها لحاظ شود.
    قوانین فعلی مهریه، بی‌عدالتی در حق مردان است

    به گزارش نخست نیوز، فرزانه فراهانی: مهریه به عنوان یکی از حقوق زنان، همواره یکی از مباحث مطرح در دادگاه‌ها بوده و این بحث، پرونده‌های حقوقی متعددی را طی سالهای اخیر به خود اختصاص داده است. طرح اصلاح قانون مهریه بر اساس ماده ۱۳۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از ابتدای مهر ماه کلید خورده است. طرح اصلاح قانون مهریه، دو موضوع “حبس‌زدایی و قضازدایی” را شامل می‌شود. یکی از موضوعاتی که به دنبال باز شدن دوباره اصلاح قوانین مربوط به مهریه در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و با هدف جلوگیری از تعیین مهریه‌های سنگین مطرح شده، تعیین «حق ثبت» برای مهریه‌هایی بالاتر از ۱۴ سکه است.

    در این خصوص با الهام رحیمی‌فر، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت یکی از پرونده‌های مهم سال گذشته یعنی پرونده مربوط به امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو را بر عهده داشته است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

    مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:

    اساس تعیین مهریه و نفقه از کجا است؟
    مهریه، نفقه و اجرت‌المثل جز امتیازات و حقوقی است که بعد از ازدواج به زنان تعلق می‌گیرد و این حقوق منشأ کاملا فقهی داشته و جنبه حمایتی نسبت به  زنان دارد. در حال حاضر و با توجه به شرایط جامعه ما و انهدام فرهنگی که با آن مواجه هستیم، با اعمال شدن برخی از حقوق و امتیازات فوق مثل مطالبه و  اخذ مهریه و نفقه در برخی از شرایط در خطر این قرار می‌گیریم که بر خلاف قانون اساسی، اعمال حقی را وسیله اضرار به غیر قرار دهیم و این مسئله‌ای بسیار مهم است.

    درست است که مهریه بر اساس قانون حق زن است و به محض انعقاد عقدنکاح مالک تمام مهریه تعیین شده خواهد بود اما گاهی اوقات افراد از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند. امروزه مثل گذشتگان رعایت شأن زن در تعیین مهریه لحاظ نمی‌شود و نه واقعیات موجود جامعه را در نظر می‌گیرند و همه خود را هم سطح می‌دانند.

     

    منبع خبرانلاین

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *