×
×
جدیدترین‌‌ها

آیین رونمایی نخستین رویات فیزیو تراپ در مشهد

  • کد نوشته: 109113
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳
  • آیین رونمایی از نخستین ربات فیزیوتراپ ملی که به همت محققان،پژوهشکران و پزشکان خراسان رضوی ساخته شده است طی مراسمی با حضور محمود شبستری رییس دانشگاه علوم پزشکی،اساتیدو تولید کنندگان ربات فیزیوتراپ در مشهد مقدس برگزار شد.
    آیین رونمایی نخستین رویات فیزیو تراپ در مشهد
    نخست نیوز – در این مراسم دکتر علی مرادی فوق تخصص جراحی دست و عضو تیم پزشکی تولید ربات ملی فیزیو تراپ گفت: مدیریت توسعه فناوری و نوآوری سلامت با همکاری مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نخستین ربات ولی فیزیوتراپ را با هدف ارائه راه کارهای نوین در توانبخشی مشکلات شایع ارتوپدی در میان سالمندان رونمایی کرد.
    وی افزود: در این مراسم که هم زمان با همایشی حول محورهای نتایج عملکرد بالینی ربات های توانبخشی لگن و زانو،راهکارهای نوین توانبخشی سالمندان،مشکلات شایع ارتوپدی اندام های تحتانی سالمندان از نخستین ربات ملی فیزیوتراپ ملی رونمایی شد. وی در باره عملکرد روبات گفت: تامین ۱۰۰ درصد نیروی حرکتی مورد نیاز بیمار مبتنی بر سیگنال های الکترو مایو گرافی،قابلیت تشخیص گیت حرکتی،قابلیت آنالیز فشار پا،همچنین دارا بودن دو موتور روی مفصل لگن،قابلیت توانبخشی و توان افزایی،نرم افزار اختصاصی با قابلیت نصب بر روی ویندوز و گوشی همراه، متناسب سازی برای بیماران مبتلا به اختلالات حرکتی،تنظیم توان افزایی بر اساس میزان ناتوانی بیمار بخشی از کاربردهای روبات فیزیوتراپ ملی است. علی مردای فوق تخصص جراحی دست و دانشیار علوم پزشکی مشهد و عضو تیم تحقیق و سوپر واریز پزشکی نخستین روبات فیزیوتراپ ملی در این همایش ضمن معرفی کاربرد عملی روبات در مراکز فیزیوتراپی گفت: این ربات کمک شایانی به بیمارانی که مبتلا به سکته مغزی شده تند می کند و همچنین به عنوان بازوان قوی فیزیو تراپی ها در انجام درمانها ی مراجعان و بیماران می باشد. مرادی گفت: این روبات کاملا بومی سازی شده و متناسب با فرهنگ کشور هم خوانی شده و با یک پنجم هزینه نمونه خارجی آن تهیه و بزودی در صورت حمایت بخش خصوصی به تولید انبوه می رسد و از طرفی با توجه به عملکرد این دستاورد بزودی شاهد ورود این روبات در مراکز فیزیوتراپی خواهیم بود.
    وی در پاسخ به این سوال با ورود روبات نیروی انسانی کاهش می یابد و به نوعی وضعیت اشتغال را به خطر می اندازد گفت: به هیچ وجه قرار نیست روبات نیروی انسانی را به خطر بیاندازد بلکه همراه و همگام با نیروی انسانی خدماتی را که به سختی نیروی انسانی متحمل می شدند را کاهش و تقبل می دهد بنابر این جای نگرانی و دغدغه اشتغال را نداریم .
    وی خاطر نشان کرد: تولید این روبات بیش از ۷ سال به طول انجامید و در این راستا شرکت نیماد،دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشارکت داشتند. دکتر مرادی در پایان به برخی از کاستی های روبات اشاره و خاطر نشان کرد: درصددبهبود برخی از کاستی ها و وضعیت روبات هستیم و با توجه به عملکرد روبات در کارگاه عملیاتی نیاز سنجی ها رصد و ارزیابی می شود و در بهبود کیفی روبات مورد بهره برداری قرار می گیرد.

     مجید خروشی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *