×
×
جدیدترین‌‌ها

گفت و گو با دکتر گلریز موسس " مترمربع"
نخستین فضای کار اشتراکی معماران و فریلسنرها در مشهد

  • کد نوشته: 10454
  • خرداد 20, 1400
  • نخست نیوز – نیلوفر ذوالفقاری – حال خوب دیگران برایش مهم است و زیبایی لبخند دیگران را به زیبایی معماری یک ساختمان ترجیح می دهد .کمک به دیگران و کارآفرینی برای معمارهای جوان و هنرمندان در پس واژه های کلماتش موج می زند. یلدا گلریز، زنی است جراتمند و قوی ؛ زنی که تمام سال […]

    نخستین فضای کار اشتراکی معماران و فریلسنرها در مشهد

    نخست نیوزنیلوفر ذوالفقاری – حال خوب دیگران برایش مهم است و زیبایی لبخند دیگران را به زیبایی معماری یک ساختمان ترجیح می دهد .کمک به دیگران و کارآفرینی برای معمارهای جوان و هنرمندان در پس واژه های کلماتش موج می زند.

    یلدا گلریز، زنی است جراتمند و قوی ؛ زنی که تمام سال های زندگی اش با آزمون و خطا به جلو رفته و در بین این راه ها مسیراصلی خودش را پیدا کرده و در آن می درخشد. برای همین است که به گفته خودش ، به عنوان یک انسان رسالتی دارد که به آدم ها در پیشرفتشان کمک کند که زندگی بهتری داشته باشند.

    او که کاراصلی اش در تمام این سال ها ساخت شهربازی بوده است و تا به حال 11- 12 شهربازی ساخته ، می توان به فلسفه ی نهانی که پس کارهایش هست ؛ یعنی حال خوب دیگران پی برد.

    او دکترای طراحی معناگرا برمبنای فرهنگ از دانشگاه پلی تکنیک میلان دارد و در حال حاضر شرکت معماری و طراحی داخلی در تهران را اداره می کند. و موسس و معمار اولین فضای کار اشتراکی به اسم ” متر مربع ” در شهر مشهد است .

     

    ایده ی فضای کاراشتراکی از کجا شکل گرفت ؟

    ایده ی این کار از جایی شروع شد که به عنوان فریلنسر شروع به کار کردم و با مشکلاتی مواجه شدم . فضای تکراری خانه ، شلوغی کافه ها و فضای کافی نداشتن و نداشتن فضای رسمی مناسب برای قرار گذاشتن با کارفرما از مشکلاتی بود که با اونها مواجه می شدم و نیاز به یک فضای کار، بدون هزینه های هنگفت، باعث شد که ایده ی ساخت این فضا شکل بگیره و منو در ساختنش مصمم تر بکنه.

     

    مزیت های این فضای کار چه بود ؟

    فضای کار اشتراکی به افراد این امکان رو میده که بدون پرداخت هزینه های هنگفت برای خودشون دفتر کار ایجاد بکنن. چون اجاره و حتی خرید یک فضای کار با تمام موارد جانبی بار سنگینی برروی دوششون میذاره. علاوه بر این افراد می تونن در بازه زمانی دلخواهشون به صورت ساعتی ، روزانه و ماهیانه در اینجا کار کنند.

    هرکسی برای کارکردن نیاز به جایی داره و چه بهتر که شخصی به شکل ثانویه ساپورتش کنه و محلی رو در اختیارش قراربده .همینظور در کنار کار میتونه با افراد دیگه حوزه ی کار خودش و حتی حوزه های کاری دیگه آشنا بشه که منجربه تعامل گروهی بیشتری میشه و باعث ایجاد شبکه های کاری می شود.

     

     باتوجه به اینکه شرکت شما در تهران هست و می توانستید این فضای کاری را در تهران بسازید چرا شهر مشهد را انتخاب کردید ؟

    در تهران فضاهای کار اشتراکی زیادی ساخته شده و این تعدد به خاطر فاصله های زیادیه که وجود داره ، با این وجود در تهران استقبال بیشتری می شد چون فرهنگ سازی شده و قبل از من آدم هایی این مسیر را طی کردند اما نیاز این فضا در مشهد بیشتر حس می شد و این پیش بینی هم میشد که در مشهد در زمان طولانی تر این نوع از فضای کار بین مردم جا بیوفته و رواج پیداکنه. علاوه بر وجود این نیاز در مشهد ، ساخت این فضا برای اولین بار در من شوق بیشتری بوجود آورد چون مسلما اولین نفر بودن در هرکاری، برای من جذابه ، فکرمیکنم برای همه همینطور باشد.

    آیا علاوه بر ایجاد یک فضای کار اشتراکی هدف دیگری در پس ساخت این فضا وجود داشت؟

    بله.هدف عمومی ما از ایجاد این فضا کمک کردن به افرادی بوده که فضای کاری با حداقل هزینه و بیشترین امکانات در اختیارشون قرار بدیم و هدف اختصاصی ما ایجاد شبکه مختص معماری است . درواقع هدف ما این هست که شبکه قوی از معمارها درست کنیم و معمار و طراح های گمنام و ناشناخته رو به بازار کار و کارفرما هایی که به دنبال معمارهای برجسته هستند معرفی کنیم . درواقع ما در این جا آدم ها رو رصد می کنیم تا در نهایت آدم های مستعد را درکسب و کارهای مختلف حمایت کنیم.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *