×
×
جدیدترین‌‌ها

آجیل‌های شگفت انگیز:
گنجینه‌ای از سلامتی برای تقویت خون و پیشگیری از کم خونی

  • کد نوشته: 102768
  • تیر 27, 1403
  • کم خونی می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد همچون خستگی، بی حالی، سردرد، عفونت، نارسایی قلب یا حتی در مواردی سکته قلبی و مغزی ایجاد کند.
    گنجینه‌ای از سلامتی برای تقویت خون و پیشگیری از کم خونی
    نخست نیوز :  به همین خاطر بسیار مهم هست مواد غذایی که می‌توانند باعث رفع این مشکلات ‌شوند همچون آجیل های خون ساز را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. همین مسئله منجر شد ما در این مطلب به تاثیر آجیل بر کم خونی بپردازیم و فواید مصرف مغزها و آجیل‌ها را بررسی کنیم.
    همچنین لیستی از انواع آجیل های خونساز ارائه دهیم که شما مصرف آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آیا آجیل باعث افزایش خونسازی می‌شود؟ اگر مشکلاتی همچون عادت ماهانه دردناک، خونریزی شدید در دوران پریودی، سردردهای شدید یا حتی میگرن دارید، قطعا مصرف روزانه آجیل، همانند میوه های خونساز، می‌تواند به بهبود وضعیت سلامتی شما کمک کند. آجیل به دلیل داشتن ویتامین‌هایی همچون D, E و آهن و غیره باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی خون رسانی به مغز و اندام‌ها می‌شود. مصرف مداوم و روزانه آجیل به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و در نهایت باعث رفع مشکلاتی همچون کم خونی می‌شود.
    پیشنهاد می‌شود از دانه‌ها و مغزهای گیاهی به عنوان میان وعده استفاده کنید، البته از مصرف چای سیاه به مدت یک الی دو ساعت پس از مصرف آجیل‌ها جدا خودداری کنید.
    فواید مصرف آجیل برای بدن مغزها و دانه‌های گیاهی تحت عنوان آجیل یا Nuts شناخته می‌شوند که با مصرف آنها می‌توان از رخداد مشکلاتی نظیر آنمی یا کم خونی کاست. البته ممکن است برایتان سوال پیش آید، فواید آجیل برای بدن شامل چه مواردی هستند؟ تقویت سیستم ایمنی بدن از آنجایی که داخل آجیل ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های فعال زیادی نظیر ویتامین D, K, C, B1, B2, B12 و غیره وجود دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی کلی بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود. به همین علت آجیل های خون ساز می‌توانند باعث افزایش خون بدن شوند. افزایش سلامت پوست و مو وجود ویتامین‌هایی همچون E, D, K که اغلب آنها را می‌توان در آجیل‌ها یافت باعث افزایش کیفیت پوست و مو شده و بر رشد موها تاثیر مثبت دارد و در بلند مدت باعث خلق پوستی شاداب و موهایی بلند می‌شود. از بین بردن کم خونی و آنمی یکی از مواد غذایی پیشنهادی برای درمان کم خونی آجیل هست، تاثیر آجیل بر کم خونی بر هیچ کس پنهان نیست و به همین علت مصرف آجیل با هدف بهبود گردش خون به کلیه اشخاص علی الخصوص بانوان پیشنهاد می‌شود.
    بهبود فعالیت هورمون‌ها و مغز آجیل سرشار از گروه ویتامین‌های B هست و به افزایش خلق و خو و تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند، علاوه بر این وجود مواد معدنی همچون پتاسیم و پروتئین فراوان در آنها بر بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. تامین ویتامین‎ها و نیازهای عمومی بدن بد نیست بدانید یکی از غذاهای مجاز پیش از خونگیری، آجیل های خون ساز هستند که مصرف آنها قبل از خونگیری یا حتی بعد از آن به دلیل تامین سریع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن توصیه می‌شود. آشنایی با آجیل‌های خونساز مصرف آجیل‌ها با هدف افزایش میزان خون بدن به افراد مخصوصا بانوان توصیه می‌شود.
    اما ممکن هست بخواهید با انواع آجیل های خونساز بیشتر آشنا شوید. ما در این بخش به کلیه آجیل‌های خونساز اشاره می‌کنیم. از جمله آجیل‌های بهبود دهنده گردش خون می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
    • پسته، یکی از خون سازترین آجیل‌ها هست که مصرف روزانه 3 الی 5 عدد آن قبل از خواب توصیه می‌شود. مصرف پسته برای زنان باردار و کودکان بسیار مفید است و با مصرف 50 عدد پسته در هفته می‌توان به بهبود گردش خون کمک کرد.
    • بادام هندی به دلیل میزان آهن زیادی که دارد، به بانوان و افراد کم خون پیشنهاد می‌گردد. شما می‌توانید از بادام هندی در وعده‌های غذایی مختلف همچون صبحانه یا سالاد استفاده کنید.
    • بادام درختی نیز همچون بادام هندی غنی از آهن است و علاوه بر این مقادیری درصد چربی گیاهی دارد، به همین علت می‌تواند باعث افزایش وزن شود. پس اگر خواهان کاهش وزن هستید، مقادیر کمی از بادام درختی را مصرف کنید.
    • فندق، نیز یکی از معروف‌ترین آجیل‌های خونساز است که می‌توان آن را به همراه صبحانه یا سالاد مصرف کرد. فندق مقادیر بالایی آهن دارد و مصرف 10 عدد روزانه آن باعث تامین مقادیر مورد نیاز آهن می‌شود.
    • گردو نیز از آجیل‌های محبوب هست که به صورت روزانه و با صبحانه استفاده می‌شود، این مغز گیاهی حاوی مقادیر زیادی آهن، اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. آجیل بوداده مصرف کنم یا خام؟ در پاراگراف‌های فوق به تاثیر آجیل بر کم خونی پرداختیم، در این قسمت به این موضوع که آجیل بو داده یا خام بخوریم؟ می‌پردازیم. به صورت کلی آجیل‌ها باعث افزایش گلبول های قرمز خون می‌شوند و این موضوع ارتباطی به اینکه مغزهای گیاهی را به صورت بوداده یا خام مصرف کنیم، ندارد. شما متناسب باسلیقه خود می‌توانید از هر دو مدل آجیل استفاده کنید و بدین صورت از فواید آجیل برای خون بهره ببرید.
    چه زمانی آجیل مصرف کنم که باعث خونسازی شود؟ همانطور که گفتیم مصرف روزانه آجیل فواید فراوانی دارد که هر فرد متناسب با سبک زندگی خود می‌تواند از آن بهره ببرد. اما بهترین زمان مصرف آجیل برای خونسازی کی هست؟ بهترین زمان مصرف در ساعات ابتدایی روز (در صورتی که از مصرف چای سیاه به مدت دو ساعت پس از مصرف مغزها خودداری شود) است. البته در صورت نیاز می‌توانید از آجیل به عنوان میان وعده یا ماده غذایی قبل از خواب هم استفاده کنید.
    توجه داشته باشید مصرف روزانه 15 الی 30 عدد از مغزهای مختلف نظیر پسته، بادام هندی، گردو یا حتی کشمش مقدار مصرف آجیل برای خونسازی است.
     در انتها امیدواریم مواد غذایی که آهن زیادی دارند نظیر آجیل های خون ساز را در رژیم غذایی خود بگنجانید و یا از خدمات مجموعه ایران فصد در این زمینه بهره ببرید، تا بدین صورت کیفیت زندگی خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید کمبود آهن می‌تواند باعث احساساتی همچون بی حالی، خستگی یا کم انرژی بودن شود. ما در این مطلب به میزان تاثیر آجیل بر کم خونی پرداختیم و موضوعاتی نظیر بهترین زمان مصرف آجیل برای خونسازی کی هست را بررسی کردیم تا با توجه به آنها بتوانید به صورت مدیریت شده از آجیل‌های مناسب نظیر پسته و انواع متنوع بادام روزانه استفاده کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *