×
×
جدیدترین‌‌ها

بورس و دولت چهاردهم

  • کد نوشته: 101749
  • تیر 14, 1403
  • هفته آینده ایران رییس دولت چهاردهم خود را خواهد شناخت و یکی از چالش‌های اقتصادی مهم پیش روی او، بازار سرمایه خواهد بود.
    بورس و دولت چهاردهم

    به گزارش نخست نیوز، کامیار ارباب_به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی، بورس آیینه تمام نمای اقتصاد یک کشور است که وضعیت اقتصاد آن را نشان می‌دهد. در سال‌های اخیر اکثر تصمیمات اقتصادی که در دولت‌ها گرفته‌شده، به ضرر بازار سرمایه بوده است.

    دولت آینده با درس گرفتن از اشتباهات دولت‌های قبل در مورد بورس باید اقدامات جدی در جهت رفع مشکلات بازار سرمایه انجام دهد. اولین اقدام و شاید مهم‌ترین این اقدامات پرهیز دولت از تصمیمات خلق‌الساعه و شبانه و نیز ثبات بخشیدن به قوانین مرتبط با بازار سرمایه مثل نرخ خوراک و فرآورده‌های پالایشی است. در اردیبهشت‌ماه سال گذشته دستورالعمل نرخ خوراک پالایشگاه‌ها باعث ریزش بازار بورس شد که تا به امروز این ریزش همچنان ادامه دارد.

    حذف قیمت‌گذاری دستوری برای صنایع از دیگر اقداماتی است که دولت جدید حتما باید آن را موردتوجه قرار بدهد چراکه با بالا رفتن هزینه‌های انرژی و دستمزد و دیگر هزینه‌های جاری صنایع، حاشیه سود شرکت‌های بورسی به نسبت سال‌های گذشته بشدت دچار افت شده است و این مداخله دستوری در قیمت‌گذاری به‌مرور دیگر صنایع را نیز مثل صنعت خودرو به فضای زیان دهی خواهد برد. اقدام دیگر دولت جدید باید پیرامون کنترل نرخ بهره بانکی و اسناد خزانه دولتی باشد، چراکه همیشه نرخ بهره موضوع تاثیر گذاری بر شرایط بورس بوده است. اگر به گذشته نگاه کنیم بالا رفتن نرخ بهره در سال 99 ریزش بازار سرمایه را به دنبال داشت. درواقع قبل از صعود بورس در سال 99 نرخ بهره حوالی 10 درصد بود، و در زمان ریزش 99 این نرخ به حوالی 19 درصد رسید که منجر به خروج پول‌های قدرتمند از بازار سرمایه شد. عدم دست‌اندازی دولت در سود شرکت‌ها، پرداخت مطالبات شرکت‌های بورسی، کاهش یا حذف فاصله نرخ دلار نیما با نرخ ارز بازار آزاد، انتصاب مدیران شایسته فارغ از نگاه سیاسی افراد، اصلاح قانون بازار سرمایه برای حمایت از حقوق سهامداران و بازگرداندن اعتماد عمومی به بورس از دیگر اقداماتی است که دولت آینده جهت حمایت از بازار سرمایه باید مورد انجام قرار بدهد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *