×
×
جدیدترین‌‌ها

مهربان و محترم

  • کد نوشته: 92846
  • اسفند 3, 1402
  • سال‌هاست روانشناسان، جامعه شناسان، مردم شناسان و بسیاری از متخصصانی که در علوم گوناگون و مرتبط با حوزه‌های مختلف ارتباطات اجتماعی سخن می‌گویند یا اظهارنظر علمی دارند در تلاش هستند شیوه‌هایی از ارتباط میان مردم را ترسیم نموده یا ارایه دهند که بر اساس آن چالش‌ها به حداقل ممکن برسد و گرما و صمیمیت و روحیه همکاری، تعامل و تعاون بین گروه‌های مختلف تا حداکثر ممکن افزایش یابد.
    مهربان و محترم

    نخست نیوز، دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی_بر همین اساس طبق اصول مختلف علمی و تجربی توصیه‌ها و راهکارهایی ارایه می‌شود که نتیجه نهایی آن تحقق مواردی است که بدان اشاره گردید.

    اگر در این رابطه بین نظرات کارشناسان مختلف بررسی و کنکاشی داشته باشیم باوجود بسیاری تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرهای طبیعی که در حوزه‌های نظری رفتاری مشاهده می‌شود دو کلیدواژه اصلی موردتوجه همه‌ی آن‌ها قرار دارد که به‌صورت فراگیر به آن اشاره می‌شود.

    به بیان ساده‌تر تقریبا اکثر آن‌ها دو نکته مهم را موردتوجه قرار داده و توصیه کرده‌اند که در ارتباط با دیگران باید «مهربان و محترم» باشید. البته این دو کلیدواژه در نظام ارتباطی دارای تفسیر و چهارچوب‌هایی است که باید به‌صورت دقیق موردتوجه قرار گیرد.

    زمانی که می‌گوییم در ارتباط با مردم «مهربان» باشید بدین معناست که؛ آنچه برای خود می‌پسندید برای آن‌ها نیز محترم شمارید، آنچه باعث آزار دیگران می‌شود انجام ندهید، گذشت، صبر، پرهیز از حسد، روحیه کینه‌جویی و انتقام، دست و دل‌بازی و روحیه تعاون و تعامل مثبت از دیگر کلیدواژه‌های عملیاتی مهربانی با مردم است که باید موردتوجه قرار گیرد.

    اما هنگامی‌که توصیه می‌شود در تعاملات اجتماعی خود «محترم» باشید یعنی؛ حقوق دیگران را تضییع نکنید، حریم خصوصی آن‌ها را رعایت کنید، در امور اجتماعی و آنجایی که اولویت و نوبت مطرح می‌شود خود و عزیزانتان را از دیگران ارجح و برتر ندانید، در کار مردم جستجو و کنکاش نداشته باشید، هرگز دیگران را قضاوت نکنید، نظر خود را به دیگران تحمیل نکنید، در زمین با کبر و غرور قدم برندارید، حدود را رعایت کنید و به قوانین اجتماعی که روابط شما با مردم را تنظیم می‌کند احترام بگذارید.

    شاید در نگاه اول بسیاری از ما احساس کنیم این مسایل بدیهیاتی است که ما نسبت به آن آگاهی داریم اما وقتی کمی در رفتار، گفتار و ارتباطات خویش با مردم دقیق‌تر شویم درخواهیم یافت که می‌توان موارد بسیاری را برشمرد که از دو اصل «مهربان و احترام» فاصله دارد. نگاه توام با مهربانی و احترام با مردم سبب می‌شود انسان دلرحم و مردم‌دار باشد و هرگز به خود اجازه ندهد برای دستیابی به منافع یا لذت‌های شخصی و خانوادگی حقوق دیگران را تضییع نماید یا باعث آزار و رنجش آن‌ها شود. بدین‌صورت سلامت رفتاری و گفتاری در جامعه فراگیر می‌شود و انسان‌ها از دست و زبان یکدیگر آسیب نیم بینند.

    رفتار محبت‌آمیز و محترم با دیگران در اختیار انسان است و او می‌تواند بی‌آن که نسبت به دیگری احساسات مثبت قلبی داشته باشد، با او مهربانی کند. انسان موجودی است اجتماعی که علاقه به زندگی توام با رفاقت و دوستی و انس با دیگران یکی از ضرورت‌های سازمان وجودی او یا به‌بیان‌دیگر فطرت است. همچنین حس خوب احترام گذاشتن و مورداحترام قرار گرفتن، دقیقا حس آرامش همان لحظه‌ای است که به‌محض ورودتان به یک مکان، افراد حاضر در آنجا همه تلاش‌شان را می‌کنند تا نظرتان را جلب کنند. مانند زمانی که حرف‌هایتان شنیده می‌شود و از لمس حس طلایی عزت و احترام لذت می‌برید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *