×
×
جدیدترین‌‌ها

جمع آوری پلاستیک در حفظ خاک و محیط زیست

  • کد نوشته: 87379
  • آذر 25, 1402
  • مدیر جهاد کشاورزی سرخس در حاشیه پویش جمع آوری پلاستیک از کشاورزان خواست بقایای پلاستیکی را از مزارع جمع آوری کنند.
    جمع آوری پلاستیک در حفظ خاک و محیط زیست
     نخست نیوز: محمد علی تمدن_ محمد علی رهنما افزود: استفاده از مالچ(پوشش) پلاستیکی در برخی از مزارع جالیزکاری شهرستان به منظور استفاده بهینه از آب و سایر نهاده های کشاورزی و پیش رس کردن محصولات سبزی و صیفی و جالیز، صورت می گیرد و استفاده از این شیوه برای کاهش احتمال سرمازدگی در ابتدای فصل بهار، مدتی است رواج یافته است.
    وی افزود: با توجه به بررسی های میدانی انجام شده، مشاهده می شود که بقایای پلاستیک مورد مصرف در کشت، در تعدادی از مزارع پس از برداشت محصولات (جالیز و بامیه) رهاشده و در سطح خاک باقی مانده که کشاورزان باید هرچه سریعتر نسبت به جمع آوری بقایای پلاستیک در اراضی کشاورزی خود اقدام نمایند.
    وی یکی از دلایل لزوم توجه به جمع آوری به موقع این پلاستیک ها را، تجزیه شدن و تبدیل شدن به ریز ذراتی دانست که غیر قابل تفکیک از خاک بوده و با اجرای عملیات شخم و آماده سازی خاک برای کشت بعدی، به لایه های زیرین خاک منتقل می شود.
    وجود مواد میکروپلاستیک در خاک‌های کشاورزی و حرکت عمودی این مواد، باعث آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و حتی منابع آب شرب می گردد. وی افزود:به منظور حفظ منابع ملی آب و خاک و سلامت و بهداشت عمومی و همچنین جلوگیری از کاهش ارزش کیفی اراضی کشاورزی و خاک مزارع، هرساله با ارسال پیامک و مشاوره چهره به چهره به کشاورزان و مالکان اراضی اطلاع رسانی صورت می پذیرد و بر اهمیت موضوع تاکید می گردد. با توجه به اهمیت موضوع با کمک دانش آموزان و اقشار مختلف مردم و کمک کشاورزان اراضی پاکسازی می گردد.
    وی توصیه کرد کشاورزان حتما بقایای پلاستیک را حتما از مزارع جمع آوری کنند تا به سلامت عمومی و خاک کمک شود.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *