×
×
جدیدترین‌‌ها

از فلامینگو تا آب‌چلیک‌ها؛ فرود مهاجران به نیمه رسید

  • کد نوشته: 86341
  • آذر 13, 1402
  • با گذشت نزدیک به سه ماه از فرود اولین گروه پرندگان مهاجر زمستان گذران به مازندران تاکنون حدود نیمی از این پرندگان مهاجر از فلامینگو تا آب‌چلیک‌ها به تالاب و آببندان‌های استان رسیدند
    از فلامینگو تا آب‌چلیک‌ها؛ فرود مهاجران به نیمه رسید

    نخست نیوز: میزبانی مازندران از پرنده های مهاجر که در سال جاری از ۱۶ شهریور با فرود اولین گونه از پرنده های مهاجر در تالاب میانکاله و آببندان‌های مازندران آغاز شد، در حال حاضر حدود نیمی از این پرندگان مهاجر موفق شدند به سلامت خود را از مناطق شمالی دریای خزر به زیستگاه های جنوب بزرگترین دریاچه جهان در مازندران برسانند. فرود پرندگان مهاجر به مازندران تا اواسط دی ماه تکمیل خواهد شد، مسوولان امر اعلام کردند تا یک ماه دیگر تمامی این پرندگان که قصد سفر به استان را داشته باشند خود را به زیستگاه های زمستان گذر خواهند رساند. سیلاب های پی در پی که در غرب، شرق و مرکز مازندران در یک ماه اخیر به وقوع پیوست، آببندان ها، تالاب ها و دشت های مازندران را سیراب کرد و با توجه به تغذیه مناسب این زیستگاه ها سال خوبی در انتظار این مسافران است. هر چند سرشماری پرندگان مهاجر طبق یک تقویم جهانی اواسط دی ماه انجام می شود، اما برآوردهای مسوولان و کارشناسان امر آن است حدود نیمی از پرندگان مهاجر توانستند خود را به مازندران برسانند. حجم ترافیک پرندگان مهاجر به مازندران بستگی به شدت سرما این مهمان ها در زیستگاه شمالی آنها دارد که هر چه در آن مکان سرما بیشتر شود سرعت کوچ این پرندگان به جنوب دریای خزر بیشتر می شود. بنا بر آمار اداره حیات وحش محیط زیست مازندران نزدیک به ۱۰۰ گونه از پرندگان مهاجر بومی و غیر بومی به تالاب ها و آبگیرهای این استان کوچ زمستانی دارند.

    غازها، ‌فلامینگوها، آب‌چلیک‌ها، باکلان‌ها و حواصیل‌ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که برای در امان ماندن از گزند سرمای فصول سرد سال به تالاب ها و آب بندان های مازندران می آیند و چند ماه را در این خطه از شمال کشور سپری می کنند. حضور پرندگان مهاجر در ۲۰ سال گذشته حدود یک میلیون بال بوده است که پسروی آب خزر و کاهش آب میانکاله بهشت پرندگان جهان سبب شده که تعداد این پرندگان مهاجر به مازندران به ۳۰۰ هزار بابل برسد.

    سرشماری نهایی یک ماه دیگر رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران نیز گفت: بررسی ها نشان می دهد حدود نیمی از پرندگان مهاجر از شمال دریای خزر خود را به مازندران رساندند. کوروس ربیعی با بیان این که سرشماری رسمی پرندگان مهاجر طبق تقویم رسمی جهانی ۱۰ ژانویه برابر با اواسط دی ماه انجام خواهد شد، بیان داشت: پیش بینی ما این است با توجه به بارش های خوب پائیز امسال در مازندران پرندگان مهاجر بیشتری به مازندران سفر کنند. وی اظهار داشت: حدود نیمی از پرندگانی که به مازندران سفر کردند در میانکاله، تالاب فریدونکنار، آببندان های مازندران و ساحل خزر در مازندران فرود آمدند و زمستان گذرانی می کنند. این مقام مسوول تصریح کرد: غازها، ‌فلامینگوها، ‌آب‌چلیک‌ها، باکلان‌ها و حواصیل‌ها از جمله پرندگان مهاجری هستند که برای در امان ماندن از گزند سرمای فصول سرد سال به تالاب ها و آب بندان های مازندران می آیند و چند ماه را در این خطه از شمال کشور سپری می کنند.

    مازندران دارای ۲ تالاب بین‌المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل‌پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است. مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان۱۰۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار بال به مازندران مهاجرت می‌کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *