×
×
جدیدترین‌‌ها

 مفهوم مشتری مداری

  • کد نوشته: 80581
  • مهر 13, 1402
  • در فرهنگ بازار ، مشتری فردی است که توانایی و استعداد خرید کالا و یا خدمتی را داشته باشد ،که این توانایی و استعداد به‌صورت توام در فرد بروز کرده و انتخاب و عمل خرید انجام می‌پذیرد .

     مفهوم مشتری مداری

    نخست نیوز_سید معین امامی میبدی : مشتری کیست ؟ در فرهنگ بازار ، مشتری فردی است که توانایی و استعداد خرید کالا و یا خدمتی را داشته باشد ،که این توانایی و استعداد به‌صورت توام در فرد بروز کرده و انتخاب و عمل خرید انجام می‌پذیرد . در این دیدگاه مشتری فرد هوشمند و دانایی است که درباره تامین نیازهای خود به‌خوبی مطالعه و بررسی می‌کند و با ارزش‌گذاری و در نظر گرفتن امکانات و استعداد خود به انتخاب می‌پردازد .

    مشتری دلیل شاغل بودن ماست .

    مشتری کسی است که دستمزد ما را پرداخت می‌کند .

    مشتری شخصیتی است حقیقی یا حقوقی که ما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم کالاها و خدمات خود را به او عرضه می‌کنیم.

    الفبای مشتری مداری

    اگر می‌خواهید کارمندانتان ضروریات توجه به مشتری (مشتری مداری)را دریابند ، هیچ راهی بهتر از این نیست که آن‌ها را با الفبای مشتری مداری آشنا کنید.

    احترام و محبت: عاملی که می‌تواند مشتری را شیفته شما سازد.

    بازدهی بالا: چیزی که مشتریان از شما انتظار دارند.

    پشتیبانی: فاکتوری که مشتری را نسبت به شما وفادار خواهد نمود.

    توجه به جزییات: وقتی‌که مشتری درمی‌یابد که شما حتی به مسایل کوچک نیز توجه دارید به‌راحتی درخواهد یافت که چگونه مسایل اصلی برای شما مهم خواهد بود.

    جهش و تعالی در خدمات: یکی از عوامل جذب مشتریان جدید و عامل حفظ مشتریان فعلی و وفاداری مشتریان قدیمی است.

    خدمات اضافی و جنبی(خدمات پس از فروش): عاملی که مشتریان شمارا راضی و خوشحال خواهد نمود.

    دقت در کار: از عوامل مهم رضایت مشتریان است

    روش‌های جدید (ابداع و نوآوری): فاکتوری که می‌تواند باعث افزایش تعداد مشتریان و بالا رفتن میزان رضایت آنان گردد.

    سرعت در کار: لازم به توضیح نیست ، همه خوب میدانیم وقت طلاست خصوصاً برای مشتریان.

    شکایات: عامل مجانی رشد خدمات شما(در صورت توجه به شکایات و خواسته‌های مشتریان می‌توانید خدمات خود را بهبود بخشید.

    صداقت: در نظر بگیرید یک مشتری متوجه شده شما در ارایه اطلاعات یا خدماتتان صادق نبوده‌اید ببینید چه به دنبال خواهد داشت.

    عمل به قول: از مهم‌ترین عوامل کسب رضایت مشتریان می‌باشد.

    قانون طلایی: همیشه حق با مشتری است حتی اگر حق با او نباشد.

    کیفیت: کیفیت محصول ، خدمات، روش‌ها و آداب شما

    گوش دادن فعال: چیزی که تمام مشتریان به آن نیاز دارند.

    لبخند بدون ریا: لبخند محبت‌آمیزی که می‌تواند سخت‌ترین قلوب را نیز نرم می‌سازد (به نظر کمی رمانتیک میرسد اما بهتر است بدانید یک فروشنده خوب و مشتری مدار عاشق مشتریانش خواهد بود)

    مشاهده و پیگیری کارها(مانیتورینگ): عاملی که مشتریان به آن نیاز دارند حتی قبل از آنکه خودشان از شما درخواست کنند.

    هرروز بهتر از دیروز(کایزن): کلمه ژاپنی به معنای رشد و اصلاح دایمی امور.

    لزوم مشتری مداری

    همه سازمان‌های تولیدی و عرضه‌کنندگان خدمات در یک هدف نهایی مشترک هستند و این هدف کسب و افزایش درآمد و بقای سازمان است. سازمان‌های اقتصادی در هر رتبه و جایگاهی برای رسیدن به اهداف زیر تلاش می‌کنند.

    بازگشت سرمایه با سود مناسب

    در یک نگرش اقتصادی، هرگونه سرمایه‌گذاری، نیازمند بازگشت سرمایه در یک دوره منطقی با سود مناسب است. این هدف وقتی تحقق می‌باید که فروش محصول یا عرضه خدمات در بازار پر پیچ‌وخم رقابت با موفقیت همراه باشد و چنین موفقیتی تنها از طریق جلب رضایت مشتریان ممکن می‌شود.

    کاهش هزینه‌ها

    مشتری‌مداری سازمان را به اجرای دقیق مدیریت هزینه‌ها ملزم می‌کند که بتواند قیمت نهایی محصول را برای جلب رضایت مشتریان تا حد ممکن کاهش دهد. پیشگیری از هزینه‌های خواب سرمایه، کاهش ضایعات به دلیل توجه به کیفت مورد تقاضای مشتریان، بهبود فرآیندهای تولید و خدمات متناسب با انتظارات مشتریان، پیشگیری از هزینه‌های جذب مشتری جدید، کاهش شکاف اطلاعاتی سازمان با مشتریان و از همه مهم‌تر ایجاد خلاقیت و نوآوری در کارکنان عواملی هستند که هزینه‌ها را بشدت کاهش می‌دهند و از این رهگذر منافع سازمان به شکل مطلوب‌تری تامین می‌شود.

    رشد قیمت سهام

    مشتری‌مداری در بازار عرضه و تقاضا، فروش محصولات تولیدی یا خدماتی را افزایش می‌دهد و سود حاصله سازمان را بالا می‌برد. با افزایش سود، تقاضا برای خرید سهام سازمان مشتری‌مدار فزونی می‌یابد. در این چرخه آنچه باعث افزایش ارزش سهام سازمان می‌شود، مشتری‌مداری است.

    رشد سهم بازار

    با توجه به تاکیداصول مشتری‌مداری به کیفیت، همچنین توجه به تامین نیازها و انتظارات مشتریان در سازمان‌های مشتری محور، همواره تقاضای مشتریان به‌شرط تناسب منطقی باقیمت کالا و خدمات بیشتر از کالاها و خدمات مشابه و به همین دلیل میزان سهم بازار سازمان مشتری‌مدار نسبت به رقیبان بیشتر بوده و درنتیجه سود آن نیز بیشتر خواهد بود.

    نتیجه‌گیری

    سازمان‌ها با هر هدفی که تشکیل‌شده باشند، ملزم به جلب رضایت مشتریان خود هستند. این الزام از دستورات الهی در حفظ کرامت انسان‌ها، از قانون و انگیزه‌های اجتماعی، همچنین از ضرورت‌های تامین منافع سازمانی برای کسب سود مناسب ناشی می‌شود. مشتری‌مداری در بازار رقابت الزامی برای حفظ بقاء و در بازار انحصار یک الزام الهی، قانونی و اجتماعی است که در صورت عدم تحقق نتیجه‌ای جز نیستی برای سازمان در برندارد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *