×
×
جدیدترین‌‌ها

رسانه عربی: سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس در ایران به نفع دو طرف است

  • کد نوشته: 75441
  • مرداد 31, 1402
  • پایگاه خبری الخلیج اونلاین در گزارشی اعلام کرد که سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ایران منافع خوبی را به دنبال دارد و این امر را می‌توان خوب ارزیابی کرد.

    رسانه عربی: سرمایه گذاری کشورهای خلیج فارس در ایران به نفع دو طرف است

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «سلمی حداد» روزنامه نگار قطری در پایگاه خبری الخلیج اونلاین گزارشی تحت عنوان « مناطق آزاد … نقشه جدید روابط اقتصادی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس» نوشت.

    بر اساس این گزارش، ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با توجه به اهتمام دو طرف در جهت به صفر رساندن بحران‌های منطقه، بازگرداندن روابط به حالت عادی و سرمایه‌گذاری در جهت دستیابی به منافع سیاسی و اقتصادی دو طرف، گام‌هایی در راستای همگرایی با یکدیگر برداشته‌اند.

    ایران اخیرا علاوه بر امضای توافقنامه با عمان از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر خواسته است تا در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند.کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران ابراز کرده‌اند و آن را فرصتی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و افزایش تجارت می‌بینند.

    ارزش تجارت ایران و کشورهای عربی خلیج فارس در سال 2022 به حدود 20 میلیارد دلار خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود این تجارت در سال‌های آینده رشد قابل توجهی داشته باشد. همچنین سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس کمک می‌کند تا به بازارهای داخلی و منطقه‌ای دسترسی آسان‌تری داشته باشند.

    ناظران معتقدند که این مذاکرات می‌تواند به انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس منجر شود که به نفع هر دو کشور خواهد بود.

    «حجت الله عبدالملکی» مشاور رئیس جمهور ایران و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در 17 آگوست 2023 اعلام کرد که تهران در حال مذاکره با کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد است و همکاری بین ایران و عربستان سعودی مهم توصیف است.

    وی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی الجزیره تاکید کرد که کشورش مذاکرات عمیقی را با قطر و امارات متحده عربی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران آغاز کرده است.امارات برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد و خصوصی ایران اعلام آمادگی کرده است.

    مناطق آزاد ایران به دلیل برخورداری از مزایای بسیاری از جمله معافیت از عوارض گمرکی و مالیاتی، سهولت در مراحل اداری و نزدیکی به بازارهای محلی و منطقه ای، بستری جذاب برای سرمایه گذاری خارجی هستند.

    سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارتقای توسعه اقتصادی و دسترسی آسان‌تر به بازارهای خلیج‌فارس و کشورهای عربی به نفع ایران نیز خواهد بود.

    دولت ایران تخمین می زند که سرمایه گذاری در مناطق آزاد ایران در سال های آینده 5 درصد به تولید ناخالص داخلی ایران کمک خواهد کرد.

    بر اساس داده‌های شورای عالی مناطق آزاد و خصوصی تجاری، صنعتی و اقتصادی ایران، این کشور شامل 15 منطقه آزاد و 33 منطقه ویژه اقتصادی است که 2500 شرکت در آن فعالیت می کنند و حجم صادرات سالانه آنها معادل 18 میلیارد دلار است.بیش از 700 هزار نفر در این مناطق کار می کنند.

    پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد ایران در سال‌های آینده به حدود 100 میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی می‌شود مناطق آزاد ایران در سال های آینده حدود یک میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کنند.

    «عامر السبایله» کارشناس اقتصادی در این زمینه اعلام کرد که دعوت ایران از اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد پس از فشارهای اقتصادی به ویژه در زمینه اعمال تحریم ها از سوی آمریکا بوده است. ایران سیاست عدم اختلاف با همسایگان خود جهت کاهش پیامدهای تحریم اقتصادی اتخاذ کرده است.

    وی در ادامه تاکید کرد که ایران به دنبال این است که اجازه ندهد اسرائیل (رژیم صهیونیستی) از اختلاف کشورهای حوزه خلیج فارس با یکدیگر سوء استفاده کند.این کشور تلاش می کند تا اختلافات را با کشورهای همسایه در راستای منافع مشترک دو طرف به صفر برساند.

    عامر السبایله تاکید کرد که اقدام ایران در راستای دعوت از کشورهای حوزه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد را می توان خوب ارزیابی کرد.

    «حسام عایش» یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت وگو با الخلیج اونلاین تاکید کرد که روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران به ویژه با امارات موضوع جدیدی نیست. حجم مبادلات تجاری بین ایران و امارات به 40 میلیارد دلار می‌رسید و بعدا به 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.

    وی تاکید کرد که ایران در امارات حضور گسترده‌ای در حوزه سرمایه گذاری دارد و برخی گزارش‌ها از سرمایه گذاری 300 میلیارد دلاری تهران در این کشور حاشیه خلیج فارس خبر می‌دهد.

    حسام عایش در ادامه افزود که چشم انداز روابط خلیج‌فارس و ایران به راحتی قابل پیش‌بینی نیست؛ بنابراین سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تأثیرگذاری و عقلانی کردن جهت‌گیری‌های کشورها است.

    وی تصریح کرد: کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس باید سرمایه‌گذاری‌ها و درآمدهای خود را متنوع کنند و ایران کشور بزرگی است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند منافع خوبی برای کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه داشته باشد.

    این کارشناس اقتصادی تاکید کرد که ایران به سرمایه گذاری نیاز دارد و حجم تولید ناخالص داخلی ایران تنها حدود 330 میلیارد دلار است، در حالی که ایران از نظر نفتی کشوری بزرگ است و همچنین زمین‌ها و ظرفیت‌های وسیعی دارد.

    حسام عایش اعلام کرد که سرازیر شدن سریع‌تر سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به سمت ایران مستلزم آمادگی برای ایجاد فرصت‌های اقتصادی و مطالعه دقیق آن‌ها است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *