×
×
جدیدترین‌‌ها

یوسفیان‌ملا: نظر می‌رسد دولت میل واقعی برای حل موضوع تحریم‌ها را ندارد

  • کد نوشته: 75417
  • مرداد 30, 1402
  • یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: دولت می‌توانست مسئله تحریم‌ها را بهتر مدیریت کند. به نظر می‌رسد دولت میل واقعی برای حل این موضوع را ندارد.

    یوسفیان‌ملا: نظر می‌رسد دولت میل واقعی برای حل موضوع تحریم‌ها را ندارد

    به تازگی غلامعلی حداد عادل گفته است که «تحریم منجر به مشکلات اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی و عدم ازدواج جوانان می‌شود». این سخنان پیش از این نیز مطرح می‌شد و منتقدان آن می‌گفتند که بخش عمده مشکلات اقتصادی به مدیریت داخلی باز می‌گردد.

    عزت‌الله یوسفیان‌ملا، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «توافق ایران و عربستان نشان داد که می‌شود روابط را به سرعت بهبود داد. عربستان کشوری بود که صریحا ایران را تهدید می‌کرد و می‌گفت می‌توانیم جنگ را به داخل ایران بکشانیم اما امروز می‌بینیم با تدبیری که به کار گرفته شد همین کشور نزدیک به ایران شده و تنش‌ها رفع شده است. مسئله تحریم‌ها هم همین‌طور است و می‌شود با ابزارهای دیپلماتیک آن را رفع کرد اما اگر اراده‌ای واقعی در کار باشد».

    او ادامه داد: «تحریم‌ها یک اثر کوتاه‌مدت دارد؛ همین افزایش ناگهانی قیمت‌ها، افزایش نرخ ارز و دیگر مشکلاتی که شاهد هستیم. یک اثر بلندمدت هم دارد؛ آنکه حرکت اقتصادی ما به تأخیر می‌افتد. فرض کنید اگر امروز تولید را شروع نکنیم، هر زمانی که تحریم‌ها رفع شد، کشور این مدت را در عرصه تولید عقب افتاده است. تحریم‌ها مهم‌ترین موضوع این روزهای کشور است و در کشوری چون ایران برخلاف کوبا و کره‌ شمالی تأثیرات زیادی دارد».

    این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اگر مدیریت اقتصادی در داخل هم ضعیف باشد، کشور دچار مشکل می‌شود و اثر تحریم‌ها را شدت می‌بخشد و حتما اگر تحریم‌ها رفع هم شود اما مدیریت داخلی ضعیف باشد، نمی‌توان انتظار گشایش چندانی داست. همه اینها در حالی است که ما هنوز اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرفته‌ایم و این هم بر مشکلات کنونی افزوده است».

    یوسفیان ملا در پایان گفت: «به نظر من دولت می‌توانست مسئله تحریم‌ها را بهتر مدیریت کند. موضوع تحریم‌ها مانند برخی سیاست‌های داخلی رها شده است و به نظر می‌رسد دولت میل واقعی برای حل این موضوع را ندارد. تحریم سه ضلع دارد؛ آمریکا، تروئیکای اروپایی و آژانس. ما می‌توانیم دستِ‌کم با آژانس کنار بیاییم و با این نهاد مذاکره کنیم. اگر مذاکره با آمریکا و اروپایی‌ها برایمان سخت اما آژانس که دیگر کشور خاصی نیست و می‌شود با این نهاد مذاکره و ابهامات را رفع کرد زیرا اگر آژانس گزارش‌های مثبتی درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهند حتما در شکست نهایی تحریم‌ها مؤثر خواهد بود».

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *