×
×
جدیدترین‌‌ها

طلاق از طرف مرد چگونه است؟

  • کد نوشته: 74354
  • مرداد 21, 1402
  • طلاق از طرف مرد یکی از مسائلی است که در جامعه ما همچنان به عنوان یک موضوع حساس و پیچیده تلقی می‌شود. علل طلاق از طرف مرد می‌تواند مسائلی هم‌چون مشکلات مالی، عدم تطابق در ارزش‌ها و باورها، مشکلات خانوادگی و … باشد. تأثیرات طلاق از طرف مرد بر زندگی زوجین و فرزندانشان نیز قابل توجه است، چرا که […]

    طلاق از طرف مرد چگونه است؟

    طلاق از طرف مرد یکی از مسائلی است که در جامعه ما همچنان به عنوان یک موضوع حساس و پیچیده تلقی می‌شود. علل طلاق از طرف مرد می‌تواند مسائلی هم‌چون مشکلات مالی، عدم تطابق در ارزش‌ها و باورها، مشکلات خانوادگی و … باشد. تأثیرات طلاق از طرف مرد بر زندگی زوجین و فرزندانشان نیز قابل توجه است، چرا که این موضوع می‌تواند سبب تحمل فشارهای عاطفی و مالی بیشتری شده و همچنین باعث ایجاد تغییراتی در زندگی فرزندان شود. در عین حال طلاق از طرف مرد می‌تواند زوجین را با مسائل مالی هم‌چون هزینه‌های وکالت، پرداخت نفقه و تقسیم دارایی‌های مشترک مواجه کند که در نهایت سبب ایجاد نارضایتی و استرس برای آن‌ها خواهد شد.

    از این رو ما قصد داریم که در ادامه مطالبی را در خصوص طلاق از طرف مرد، شرایط و مراحل آن برای شما بیان کنیم.

    طلاق از طرف مرد

    طبق ماده 1133 قانون مدنی همواره حق طلاق به مرد داده شده است و با تغییراتی که در قوانین به وجود آمده، مرد نیز باید تحت شرایطی و با گذراندن مراحلی برای جدایی از همسرش اقدام کند.

    مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد

    برای این‌که مرد بتواند برای طلاق دادن همسرش اقدام کند باید مدارکی را در اختیار داشته باشد. از این رو در ادامه به مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

    • شناسنامه زن و مرد

    • کارت ملی زن و مرد

    • سند ازدواج

    • مدارک مربوط به فرزندان (در صورت وجود فرزند باید شناسنامه و گواهی تولد وی ارائه شود)

    اگر به هر دلیلی نسخه اصلی شناسنامه و یا کارت ملی در دسترس نباشد، باید حتما نسخه المثنی آن‌را تهیه و به دادگاه ارائه کنید. در مورد سند ازدواج نیز همین موضوع صدق می‌کند و باید در صورت مفقودی و یا در دسترس نبودن، رونوشتی از آن را برای ارائه به دادگاه در اختیار داشته باشید.

    طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

    در پاسخ به این سوال که طلاق از طرف مرد چقدر طول می‌کشد باید بگوییم که درخواست طلاق از طرف مرد معمولا با توجه به شرایط و مواردی که در آن دخیل هستند، ممکن است مدت زمان زیادی را بخواهد. به طور معمول با توجه به پیچیدگی مراحل قانونی و قضایی، فرایند طلاق از طرف مرد بین ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشد. اما مدت زمان دقیق آن بستگی به عوامل مختلفی مانند پیچیدگی موضوع، تعداد و شدت اختلافات بین زوجین، اعتراض شخصی یا قانونی به حکم و … دارد. در این حالت توصیه می‌شود که از یک وکیل طلاق در این مسیر کمک بگیرید تا بتواند پروسه جدایی شما از همسرتان را در اسرع وقت و بدون نیاز به حضور شما در مراجع قضایی و جلسات مشاوره و دادگاه پیش ببرد.

    شرایط طلاق از طرف مرد

    برای این‌که مرد بتواند از همسرش جدا شود باید تحت شرایطی این‌کار را انجام دهد. از این رو در ادامه به برخی از مهم‌ترین شرایط طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

    • در ابتدا باید مرد دلایل موجهی هم‌چون خیانت همسر، ایجاد ضررهای مادی و معنوی به زندگی توسط زوجه و … را جهت ارائه درخواست طلاق داشته باشد.

    • در صورتی که مرد دلایلی را که به دادگاه جهت طلاق دادن همسرش ارائه کرد باید بتواند آن‌ها را با شواهدی ثابت کند.

    • از جمله دیگر شرایطی که مرد می‌تواند با توجه به آن از همسرش جدا شود، این است که توانایی اصلاح رابطه وجود نداشته باشد.

    • شرایطی دیگری که باید هنگام طلاق از طرف مرد به آن توجه کنید، این است که به مسائل مرتبط با فرزندان هم‌چون نگهداری و پرداخت نفقه آن‌ها نیز رسیدگی شود.

    مراحل طلاق از طرف مرد به چه صورت است ؟

    مرد برای این‌که همسر خود را طلاق دهد باید مراحلی را طی کند. از این رو در ادامه به مراحل طلاق از طرف مرد اشاره شده است.

    • در ابتدا مرد باید با در نظر داشتن دلایل موجه خود برای طلاق دادن زن، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و دادخواستی را جهت صدور گواهی عدم امکان سازش تنظیم کند تا امکان ارسال دادخواست وی به دادگاه خانواده فراهم شود.

    • در مرحله بعدی زوجین در زمان تعیین شده به دادگاه فراخوانده می‌شوند تا پس از اعلام نظر قاضی، برای آن‌ها گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. البته مرد باید تمامی حق و حقوق مالی زن که شامل مهریه، نفقه و … است را بپردازد و یا این‌که شرایط تعیین شده برای پرداخت آن‌ها را بپذیرد.

    • پس از آن حکم طلاق صادر می‌شود که در این حالت مرد با مراجعه به یکی از دفاتر طلاق، بعد از جاری شدن خطبه طلاق می‌تواند از همسرش جدا شود.

    طلاق در دوران عقد از طرف مرد

    طلاق در دوران عقد ممکن است در شرایط خاصی صورت پذیرد و نیاز باشد که مدارکی را نیز برای انجام آن ارائه کنید. مراحل طلاق در دوران عقد از طرف مرد تقریبا مشابه طلاق از طرف مرد است، اما با این تفاوت که باید مدارکی را که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است تهیه شود تا امکان طلاق وجود داشته باشد.

    • شناسنامه زوج

    • کارت ملی زوج

    • سند ازدواج

    • گواهی بکارت زوجه (جهت بررسی باکره بودن وی)

    • گواهی عدم امکان سازش

    • گواهی نشان دهنده پرداخت مهریه به زن

    کلام آخر 

    طلاق از طرف مرد یکی از روش‌های پایان دادن به زندگی مشترک است و شاید در برخی از مواقع با توجه به شرایط موجود بین زوجین، بهترین راه‌کار برای آن‌ها باشد. البته باید در نظر داشته باشید که درخواست طلاق از طرف مرد ممکن است برای همسر و فرزندانشان تأثیرات روانی و اجتماعی منفی به همراه داشته باشد، بنابراین پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی در این زمینه باید با دقت شرایط و مقررات مربوط به طلاق را بررسی و در صورت لزوم با یک وکیل مشورت کنید.

    در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره در خصوص مسائلی هم‌چون طلاق از طرف مرد دارید، پیشنهاد می‌کنیم که از طریق شماره تماس درج شده در سایت dadnik.com و یا پلتفرم‌هایی هم‌چون واتساپ یا تلگرام برای آن اقدام کنید.

    منبع : طلاق از طرف مرد خبر آنلاین

    برچسب ها ازدواج طلاق

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *