×
×
جدیدترین‌‌ها

گام جدید آمریکایی در خلیج فارس

  • کد نوشته: 73367
  • مرداد 15, 1402
  • به نظر می‌رسد اقدام ایالات متحده برای استقرار نیروهای دریایی خود در منطقه، به دنبال شکایت کشورهای خلیج‌فارس از روابط امنیتی متشنج‌شان با واشنگتن باشد.

    گام جدید آمریکایی در خلیج فارس

    به گزارش نخست نیوز ،در پی افزایش توقیف نفتکش‌ها در خلیج فارس و فشارهای متحدان عربی منطقه به ایالات متحده، به نظر می‌رسد واشنگتن در حال بررسی استقرار نیروهای خود در منطقه است.ائتلاف دریایی آمریکایی یا چینی؟
    به نوشته میدل‌ایست آی، واشنگتن در حال حاضر حضور نظامی خود در خلیج فارس را با ارسال جت های جنگنده F-35 و یک نیروی اعزامی دریایی بالغ بر 2500 تفنگدار دریایی به منطقه تقویت کرده است.

    این‌ها همه درحالی‌ست که ایران از حاکم امارات متحده عربی برای دیدار از تهران دعوت به عمل آورده و توافقاتی با عربستان سعودی در ماه‌های پیش برقرار کرده است. گویا کشورهای عربی علاقه بیشتری به ائتلاف دریایی به رهبری چین دارند.

    گام جدید آمریکایی
    اکنون و در پی توقیف چند نفت‌کش در خلیج فارس از سوی ایران، ایالات متحده در حال بررسی گامی جدید برای استقرار نیروهایش در خلیج فارس است. ایالات متحده در حال بررسی این اقدام در بازه زمانی است که در مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران متوقف شده است. واشنگتن در حال حاضر حضور نظامی خود در خلیج فارس را با ارسال جت‌های جنگنده F-35 و یک نیروی اعزامی دریایی بالغ بر 2500 تفنگدار دریایی به منطقه تقویت کرده است.

    آسوشیتدپرس که اولین بار این طرح را گزارش کرد، به نقل از پنج مقام آمریکایی که نامشان فاش نشده است، بر عدم تصمیم‌گیری نهایی در این باب تاکید کردند. ایالات متحده همچنین باید با متحدان عرب خود در خلیج فارس و شرکت‌های کشتیرانی منطقه مشورت کند. یک مقام ناشناس آمریکایی به این خبرگزاری گفته: نیروها فقط با تایید کشوری که کشتی برای آن است، اعزام خواهند شد.

    بازگشت جنگ نفتکش ها؟
    در هفته‌های اخیر توقیف نفت‌کش‌ها در منطقه از سوی ایران افزایش یافته که به ادعای میدل‌ایست آی، رویه‌ای نه چندان غیرمتداول در هنگام تشدید تنش‌ها و مقابله با ایالات متحده از سوی این کشور است. در ماه آوریل، کماندوهای نیروی دریایی ایران یک نفتکش حامل نفت از کویت به مقصد هیوستون، تگزاس، برای ارسال به غول انرژی آمریکا شورون را توقیف کردند. نفتکش دوم با پرچم پاناما، نفتکش Niovi ، در حال حرکت در اطراف سواحل امارات از دبی به سمت فجیره بود که توسط نیروی دریایی سپاه در 3 مه متوقف شد. در ماه ژوئیه، ایالات متحده ادعا کرد که با موفقیت از توقیف دو نفتکش تجاری توسط نیروی دریایی ایران جلوگیری کرده است.

    لازم به ذکر است که 20درصد از نفت جهان و حدود 25 درصد گاز طبیعی مایع جهان از این منطقه عبور می کند.

    فشار شرکا؛ بازدارندگی ایران یا مهار چین در منطقه؟
    در حال حاضر، ایالات متحده از سوی شرکای عرب خود برای تقویت چتر امنیتی خود در منطقه استراتژیک تحت فشار قرار گرفته است. در ماه مه، پس از گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ابوظبی از واکنش واشنگتن به توقیف نفت‌کش‌ها از سوی ایران احساس ناراحتی می‌کند، اعلام کرد که از نیروی امنیتی چندملیتی به رهبری ایالات متحده که از کشتی‌ها در خلیج محافظت می‌کند، خارج می‌شود. امارات متحده عربی به همراه عربستان سعودی و عمان در اعتراض به متحدان خود در واشنگتن اعلام کردند که به ائتلاف دریایی به رهبری چین که شامل ایران به عنوان پلیس خلیج فارس می شود، خواهند پیوست.

    فرمانده تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ایالات متحده، در پاسخ به این حرکت ادعا کرد: «این استدلال را که ایران، به عنوان عامل بی‌ثباتی در منطقه، ادعای تشکیل اتحاد امنیت دریایی برای برقراری امنیت در منطقه و حفاظت از آب‌ها را دارد، رد می‌کنم.»

    امارات و عربستان سعودی، ایران را رقیب اصلی خود می دانند، اما تحلیلگران می گویند که آنها با تماس با جمهوری اسلامی، شرط های خود را در برابر نگرانی ها در مورد جدایی ایالات متحده از منطقه حفظ کرده اند. روز پنجشنبه، رئیس جمهور ایران ، ابراهیم رئیسی رسما از محمد بن زاید آل نهیان ، حاکم امارات برای سفر به تهران دعوت کرد. در همین حال، عربستان سعودی در ماه مارس در توافقی با میانجیگری چین روابط دیپلماتیک خود را با ایران برقرار کرد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *