×
×
جدیدترین‌‌ها

با تابستان‌های داغ‌تر چه می‌کنید؟

  • کد نوشته: 73324
  • مرداد 15, 1402
  • کمبود منابع آب در کلانشهر‌ها در حدی است که با وجود نگرانی وزارت شهرسازی و وزارت اقتصاد، سازمان آب از خالی بودن ۱۲۰ هزار خانه در تهران اظهار شادمانی و خرسندی می‌کند.

    با تابستان‌های داغ‌تر چه می‌کنید؟

    به گزارش نخست نیوز ،علیرضا خانی: تعطیلی روزهای گذشته، بیش از آنکه به خاطر گرمای هوا باشد، به خاطر کمبود انرژی ـ به ویژه برق ـ بود.

    چرا که قرن‌هاست که در تابستان‌ها هوا گرم می‌شود و در سالیان گذشته، صرفاً به خاطر گرمای هوا، کشور تعطیل نشده بود. مهم‌تر آنکه طبق نقشه‌ها و جداول هواشناسی، هوای بسیاری از شهرهای کشور به رکوردهای قبلی گرما نرسیده بودند.

    سخنگوی صنعت برق اعلام کرد میزان مصرف برق با عبور از ۷۰ هزار مگاوات ساعت رکورد ۱۰ ساله را شکسته است. بدیهی است برای تأمین برق، متناسب با رشد نیاز و رشد جمعیت مصرف کننده برق، نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری چندین ساله است.

    رشد مصرف برق سالانه ۵ر۴درصد است. برای پاسخگویی به چنین رشدی سالانه باید حدود ۲ هزار مگاوات (معادل دو برابر نیروگاه هسته‌ای بوشهر) به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

    بدیهی است این نیروگاه‌ها نیز، باتوجه به خشکسالی پیاپی و نبود آب، باید نیروگاه‌های حرارتی باشند که خود به معنای افزایش شدید مصرف گازوئیل و گاز است. اما در کنار این، وضع آب بهتر از برق نیست. خشکسالی‌پیاپی، کاهش سطح ذخایر زیرزمینی آب، افزایش دما و تبخیر، گسترش کلانشهرها و جمعیت مصرف کننده آب، کشور را با چالش جدی مواجه کرده به طوری که کارشناسان متفقاً از سال‌های آینده ابراز نگرانی و خطر کرده‌اند.

    کمبود منابع آب در کلانشهرها در حدی است که با وجود نگرانی وزارت شهرسازی و وزارت اقتصاد از خانه‌های خالی تهران که به بازار فروش یا اجاره عرضه نمی‌شوند و قیمت‌های فروش و اجاره خانه مرتباً بالا می‌رود، سازمان آب از خالی بودن ۱۲۰ هزار خانه در تهران اظهار شادمانی و خرسندی می‌کند، چرا که چنانچه آنها ساکن داشتند، آبی برای آنها نبود.

    مسئولان باید، لاجرم به فکر سال‌های آینده و تابستان‌های داغ‌تر و کمبود برق و آب باشند. با روش‌های ممکن از ادامه بارگذاری جمعیتی در کلانشهرها بکاهند و برای حفظ منابع محدود آب و افزایش بهره‌وری در مصرف برنامه بریزند و بیاموزند که برنامه ریختن با تعطیل کردن، دو پدیده متفاوت است. اولی از سر خردمندی و آینده‌نگری و مسئولیت‌شناسی است و دومی از سر استیصال.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *