×
×
جدیدترین‌‌ها

شرایط حمل و نقل نهال آلبالو و گیلاس پس از خرید نهال

  • کد نوشته: 72564
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲
  • یکی از مسائلی که در میزان موفقیت گیرایی نهال پس از کاشت تاثیر بسزلیی دارد شرایط حمل و نقل نهال از نهالستان تا محل مورد نظر برای کاشت است و متاسفانه در بسیاری از موارد ممکن است باغداران به اهمیت این موضوع توجهی نداشته باشند، در این خبرنامه ضمن اشاره به اهمیت شرایط مناسب حمل […]

    شرایط حمل و نقل نهال آلبالو و گیلاس پس از خرید نهال

    یکی از مسائلی که در میزان موفقیت گیرایی نهال پس از کاشت تاثیر بسزلیی دارد شرایط حمل و نقل نهال از نهالستان تا محل مورد نظر برای کاشت است و متاسفانه در بسیاری از موارد ممکن است باغداران به اهمیت این موضوع توجهی نداشته باشند، در این خبرنامه ضمن اشاره به اهمیت شرایط مناسب حمل و نقل نهال شما را با بهترین روش حمل نهال آشنا خواهیم کرد.

    اهمیت شرایط مناسب برای حمل نهال از نهالستان تا مقصد

    نهال­ها در محل نهالستان به دو صورت عرضه می­شوند که قطعا نحوه ی عرضه ی نهال می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب روش مناسب برای حمل و ارسال نهال داشته باشد، فروش نهال آلبالو و گیلاس در نهالستان­ها به دو صورت گلدانی و ریشه لخت انجام می­شود، این دو روش با هم اختلافاتی در قیمت نهال آلبالو و گیلاس، سلامت و راحتی در حمل و نقل و البته در کاشت ایجاد می­کند.

    نهال گلدانی از محل نهالستان تا مقصد محافظت خوبی از ریشه نهال به عمل آورده و از طرفی محدودیتی در زمان کاشت برای باغدار ایجاد نمی­کند، باغداران می­توانند بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ی خود در هر زمانی از فصل خواب از پاییز تا اواخر زمستان و یا اوایل بهار اقدام به کاشت نهال گلدانی کنند.

    مشکلی که در مورد نهال گلدانی وجود دارد این است که در زمان کاشت و هنگام بیرون آوردن نهال از گلدان ممکن است کارگران به ریشه و یا شاخه­های نهال صدمه وارد کنند و این موضوع بر گیرایی نهال تاثیر منفی می­گذارد و از طرفی حمل نهال گلدانی نیاز به وسیله ی حمل و نقل با ظرفیت بیشتر دارد چرا که گلدان فضای زیادی را اشغال می­کند.

    در مورد نهال ریشه لخت دیگر باغداران نگران فضای وسیله ی حمل و نقل نیستند چرا که امکان قرار دادن نهال­ها بر روی هم وجود دارد و از طرفی نگران صدمه دیدن ریشه و یا ساقه‌ی نهال در زمان بیرون آوردن از گلدان نیستند.

    بیشتر بدانیدhttps://paliznahal.ir/care-after-purchase/

    اما عیب این روش عرضه این است که در صورت بسته بندی نشدن درست نهال ریشه هوا می­خورد و آسیب می­بیند و در صورتی که نهال­ها به درستی روی هم قرار نگرفته باشند نیز امکان صدمه به نهال وجود دارد، از طرفی نهال­های ریشه لخت را باید تنها در اواخر زمستان و یا اوایل بهار کمی قبل از باز شدن جوانه­ها کاشت و امکان کاشت در فصل پاییز وجود ندارد.

    با توجه به مزیت­ها و معایب هر دو روش عرضه باغداران ممکن است هر کدام از این دو روش را برای خرید نهال آلبالو و گیلاس مورد نظر خود انتخاب کنند و بنابراین باید بدانید که چه شرایط مناسبی را باید برای حمل و نقل و انتقال نهال خود فراهم کنند تا نهال کمترین آسیب را در زمان حمل و نقل ببیند.

    1. جلوگیری از باد خوردن نهال و به ویژه ریشه ی نهال:

    وسیله ی حمل و نقل نهال باید دارای پوششی باشد که از باد خوردن نهال جلوگیری شود و در مورد نهال­های ریشه لخت باید از محل نهالستان ریشه­ها درون پارچه­های برزنتی و یا نایلونی پیچیده و محکم شده باشند که از باد خوردن و حتی هوا خوردن ریشه نیز جلوگیری شود، این بسته بندی در نهالستان­های معتبر مانند پالیز نهال به درستی انجام می­شود و نگرانی از بسته بندی خود نهال وجود نخواهد داشت.

    1. وجود فضای کافی برای حمل نهالها:

    وسیله ی حمل نهال باید با توجه به تعداد نهال دارای فضای کافی برای قرار گرفتن در بار داشته باشند، عدم وجود فضای کافی برای قرار گرفتن نهال­ها سبب تلنبار شدن آنها روی هم شده و این تلنبار شدن می­تواند موجب صدمه دیدن به ریشه­ها و ساقه­های نهال­ها شود.

    1. سرعت کافی در حمل نهال:

    وسیله ای که برای حمل نهال استفاده می­کنید باید سرعت کافی در رساندن نهال به زمین مورد نظر شما را داشته باشد، به دلیل سرعت پایین در حمل می­تواند به نهال­ها صدمه واد کند، در نظر داشته باشید که نهال از محل نهالستان تا زمان کاشت نباید زیاد معطل بماند و هر روز و ساعت اتلاف زمان در محل نگهداری نامناسب می­تواند به نهال صدمه وارد کند.

    وسیله‌ی مناسب برای حمل نهال از نهالستان

    با توجه به شرایط مناسبی که برای حمل نهال ذکر کردیم مناسب ترین وسیله برای حمل، وسایل نقلیه با بارهای پوشیده هستند مانند وسایلی که برای حمل اثاثیه منزل در نظر گرفته می­شوند، البته در صورت خرید یک یا چند نهال می­توان نهال را با وسایل نقلیه ی سواری نیز انتقال داد، حمل با باربری­های اتوبوسرانی نیز با توجه به تعداد نهال می­تواند مناسب باشد.

    انتخاب نهالستان معتبر برای حمل و نقل مناسب نهال

    در مواردی که باغداران خود به نهالستان مراجعه نمی­کنند و خرید خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام می­دهند باید دقت داشته باشند که نهالستانی را برای خرید انتخاب کنند که از نحوه ی بسته بندی و ارسال محصول آن اطمینان کامل داشته باشند.

    اطلاعات تکمیلیhttps://www.nature.com/articles/6800589

    خرید از نهالستان­های معتبر با پیشینه ی فروش طولانی مدت نهال این اطمینان را به باغداران می­دهد که بسته بندی و ارسال نهال در کمال دقت و مراقبت انجام شده و نهال کمترین آسیب را در این مسیر خواهد دید.

    کلام آخر

    چه نهال ریشه لخت خریداری کرده باشید و چه نهال گلدانی باید بدانید که در صورت انتخاب نکردن روش حمل و نقل معتبر و مناسب آسیب زیادی به نهال­ها وارد می­آید که این آسیب می­تواند خود را به صورت عدم گیرایی نهال پس از کاشت و خشک شدن نهال نشان دهد، علاوه بر انتخاب روش حمل و نقل معتبر انتخاب نهالستان معتبر که نهال را به درستی بسته بندی و ارسال می­کند نیز می­تواند روش مطمئنی برای دریافت نهال سالم باشد.

    تماس با پالیز نهال:

    09144501007

    09144501008

    منبع:

    https://learn.tearfund.org/en/resources/footsteps/footsteps-11-20/footsteps-14/the-transport-of-tree-seedlings

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>
    برچسب ها خرید نهال نهال

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *