×
×
جدیدترین‌‌ها

بولسونارو اتهامات لولا داسیلوا را رد کرد

  • کد نوشته: 56728
  • دی 20, 1401
  • وزیر خارجه آمریکا و دبیرکل سازمان ملل به حملات حامیان بولسونارو به کاخ ریاست‌جمهوری، ساختمان کنگره و دادگاه عالی برزیل واکنش نشان دادند.
    بولسونارو اتهامات لولا داسیلوا را رد کرد

    به گزارش نخست نیوز ،‌ به نقل از اسپوتنیک، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا “حمله به دموکراسی” در برزیل را محکوم کرد و در توییتر نوشت: “من حمله به دموکراسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت در برزیل را محکوم می کنم. نهادهای دموکراتیک برزیل از حمایت کامل ما برخوردارند و اراده مردم برزیل نباید تضعیف شود. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری [با لوئیز ایناسیو رئیس جمهور برزیل] هستم. ”

    بایدن همچنین در جریان بازدید از ال پاسو، تگزاس ناآرامی ها در برزیل را “وحشیانه” خواند.

    پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته بود که بایدن از نزدیک وضعیت برزیل را دنبال می کند و واشنگتن خشونت روز یکشنبه را محکوم می کند.

    آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پستی در توییتر از لولا حمایت کرد. سفارت ایالات متحده در برزیل نیز شورش های یکشنبه در برازیلیا را محکوم کرده و از اتباع ایالات متحده خواسته است از منطقه‌ای که ناآرامی در آن در حال وقوع است دوری کنند.

    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا حمایت خود را از لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل در بحبوحه ناآرامی ها در پایتخت برزیل اعلام کرده است. بورل در بیانیه‌ای یکشنبه گفت: اتحادیه اروپا اقدامات خشونت‌آمیز ضد دموکراتیک را که در روز یکشنبه، ۸ ژانویه، در قلب محله دولتی برازیلیا رخ داد، به شدت محکوم می‌کند و افزود که اتحادیه اروپا حمایت کامل خود را از رئیس جمهور لولا و سیستم دموکراتیک برزیل اعلام کرده و با نهادهای دموکراتیک هدف این حمله ابراز همبستگی می‌کند».

    بورل گفت که اختلافات سیاسی باید در نهادهای دموکراتیک برزیل حل شود البته نه از طریق خشونت. وی ابراز اطمینان کرد که دموکراسی برزیل پیروز خواهد شد. بورل گفت: «رهبران سیاسی برزیل و به ویژه رئیس جمهور سابق بولسونارو، باید مسئولانه عمل کنند و از حامیان خود بخواهند که به خانه بروند.

    شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز ناآرامی های روز یکشنبه در برازیلیا را محکوم کرد. میشل در توییتر خود نوشت: “حمله به نهادهای دموکراتیک برزیل را محکوم می کنم. حمایت کامل از رئیس جمهور لولا داسیلوا، که به طور دموکراتیک توسط میلیون ها برزیلی از طریق انتخابات عادلانه و آزاد انتخاب شده است را اعلام می‌دارم.”

    آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حمله حامیان بولسونارو به ساختمان‌های دولتی آن را حمله به موسسات دموکراسی در این کشور دانست. او گفت، باید به خواست ملت برزیل و موسسات کشور احترام گذاشته شود. دبیرکل سازمان ملل در توییتر نوشت: برزیل کشور دموکراتیک بزرگی است.

    جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در توییتر ضمن ابراز همبستگی با نهادهای برزیل نوشت: «از آنچه در برزیل اتفاق می‌افتد نمی‌توان بی‌تفاوت گذشت.»

    گوستاوو پترو، رئیس‌جمهور کلمبیا در توییتر خود با ابراز همبستگی با لولا و مردم برزیل، گفت: «اگر می‌خواهد به عنوان یک نهاد به حیات خود ادامه دهد و منشور دموکراتیک را اعمال کند، وقت آن است که یک جلسه فوری OAS [سازمان کشورهای آمریکایی] برگزار شود. او خشونت‌های یکشنبه را شورش فاشیسم خواند.

    آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین نیز از لولا حمایت کرد و در توییتر نوشت که رویدادهای یکشنبه یک کودتا بود.

    نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت که نگران گزارش‌های مربوط به شورش و خشونت در پایتخت برزیل است. او تصریح کرد: عمیقا نگران اخبار شورش و خرابکاری علیه نهادهای دولتی در برازیلیا هستم. همه باید به سنت های دموکراتیک احترام بگذارند. ما حمایت کامل خود را از مقامات برزیل اعلام می کنیم.

    بولسونارو اتهامات مطرح شده از سوی لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا مبنی بر حمله حامیانش به ساختمان‌های دولتی را رد کرد و آنها را بدون سند و مدرک خواند. وی همچنین در توییتر نوشت،‌ تظاهرات مسالمت‌آمیز جزئی از دموکراسی است؛ با این حال، غارت و تصرف ساختمان‌های عمومی، همانطور که امروز رخ داد، و همچنین آنچه که توسط چپ‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ انجام شد، مشمول این قانون نمی‌شوند.» . وی افزود که در طول مدت ماموریت خود همواره به قانون احترام گذاشته و شفافیت را حفظ کرده است.

    فرماندار برازیلیا نیز اعلام کرد، بیش از ۴۰۰ تن از کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند و به ساختمان‌های دولتی حمله کردند بازداشت شده‌اند.

    وی افزود: آنها طبق قانون به دلیل جرایم ارتکابی مجازات خواهند شد. عملیات برای یافتن دیگر شرکت‌کنندگان در حملات تروریستی ادامه خواهد داشت و ما نظم را بازمی‌گردانیم.

    در اول ژانویه، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا سوگند یاد کرد و سومین دوره ریاست جمهوری خود را به عنوان رئیس جمهور برزیل آغاز کرد. او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ اکتبر پیروز شد و بولسونارو را با اختلاف کمی شکست داد و اعتراضات سراسری حامیان رئیس جمهور سابق برزیل را برانگیخت.

    همانند آنچه در تاریخ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ برای ساختمان کنگره ایالات متحده روی داد و در آن حامیان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به ساختمان کنگره حمله کردند تا مانع تایید ریاست جمهوری جو بایدن شوند، روز یکشنبه نیز چندین هزار معترض به کنگره و دادگاه عالی برزیل حمله کردند و به اثاثیه داخل آنجا خسارت وارد کردند. لولا حملات به ساختمان های دولتی در برازیلیا را وحشیانه خواند و دستور استفاده از نیروهای فدرال برای برقراری نظم در پایتخت را صادر کرد. بر اساس فرمان لولا که روز یکشنبه از سائوپائولو توسط وی خوانده شد، مداخله نیروهای فدرال تا ۳۱ ژانویه ادامه خواهد داشت. براساس گزارش شبکه ماهواره‌ای گلوبو، لولا دا سیلوا روز دوشنبه به محض بازگشت به پایتخت و پس از حمله حامیان بولسونارو از کاخ ریاست‌جمهوری و دادگاه عالی بازدید کرده است.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *