×
×
جدیدترین‌‌ها

سبک زندگی چقدر با بیماریهای گوارشی مرتبط است؟
حال ناخوش گوارش شهرنشینان!

  • کد نوشته: 53785
  • آبان 29, 1401
  • با توسعه شهرها، زندگی افراد روز به روز پیچیده و پیچیده تر می شود. ساکنین شهرها، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به بیماریهای مختلف هستند که این مسئله می تواند با سبک زندگی آنها مرتبط باشد.
    حال ناخوش گوارش شهرنشینان!

    نخست نیوز : آزاده جلالوند-  چاقی و عدم تحرک، از دلایلی هستند که شهرنشینان را بیش از پیش مستعد ابتلا به بیماریهای مختلف می کنند. در این میان، بیماریهای گوارشی یکی از شایع ترین مشکلاتی هستند که افراد مختلف به ویژه ساکنین شهرها با آن مواجه می شوند. با یک تغذیه خوب و سبک زندگی سالم، می توان احتمال ابتلا به بیماریهای گوارشی را کم کرد. «امیر منصور رضادوست» ، فوق تخصص گوارش و کبد، در این گفت و گو به چند نکته مهم در این زمینه می پردازد.

    به طور کلی، چرا افراد بیش از پیش به بیماریهای گوارشی مبتلا می شوند؟

    توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، باعث شده که تحرک افراد نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. این مسئله زمانی که با پرخوری همراه شود، باعث بروز چاقی در افراد خواهد شد. تمامی موارد یاد شده می توانند روی بدن تاثیرات منفی بگذارند که مشکلات گوارشی، از این امر مستثنا نیستند. همچنین سبک زندگی و استرس باعث شده که افراد بیشتر از گذشته به بیماریهای مختلف از جمله بیماریهای گوارشی مبتلا شوند. امروزه با توجه به شرایط زندگی، افراد وقت کمتری را صرف پخت و پز غذای سالم می کنند و بیشتر به غذاهای آماده روی می آورند که همین امر احتمال بیماریهای گوارشی را افزایش می دهد.

    به استرس اشاره کردید، چقدر داشتن آرامش در زمان صرف غذا حائز اهمیت است؟

    سبک غذا خوردن یکی از موارد مهمی است که چندان به آن توجهی نمی شود. افراد باید در نظر داشته باشند که در زمان غذا خوردن، از هر گونه استرس دوری کنند. غذا خوردن جلوی تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه در زمان  صرف غذا، می توانند سبب مشکلات گوارشی شوند. همچنین غذا خوردن با سرعت زیاد، یکی از عادت های شایع و نادرستی است که باعث مشکلات گوارشی خواهد شد. افراد باید تا جای ممکن در زمان غذا خوردن یک محیط آرام را انتخاب کنند و به چیزی جز غذا خوردن فکر نکنند.

    آیا عادت نوشیدن مایعات با غذا، مشکل ساز می شود؟

    یکی از عادت های بدی که در بین افراد زیاد دیده می شود، نوشیدن آب و مایعات همراه با غذاست. انجام این کار فقط در حد کم مجاز است و حجم زیادی از مایعات، مشکلات گوارشی را به همراه دارد. علاوه بر این، دمای آب نیز مهم است و نباید همراه با غذا، مایعات با دمای خیلی پایین مصرف کرد. همه افراد به ویژه آن دسته از افرادی که به ناراحتی معده مبتلا هستند، باید به این نکات توجه کافی داشته باشند.

    غذاهای آماده چه مشکلاتی را می توانند برای بدن ایجاد کنند؟

    متاسفانه سبک زندگی به گونه ای شده که افراد بیش از گذشته به مصرف غذاهای آماده (Fast Food ) یا غذاهای حاوی نگهدارنده مثل کنسروها روی آورده­اند. این غذاهای پر طرفدار، کیفیت پایینی دارند و علاوه بر چاقی، افراد را مستعد ابتلا به بیماریهای مختلف به ویژه بیماریهای قلبی و عروقی می کنند. چنین غذاهایی احتمال ابتلا به بیماریهای گوارشی را نیز افزایش می دهند. از خوردن چنین غذاهایی تا جای ممکن باید اجتناب کرد و غذاهای سالم را جایگزین این نوع غذاها کرد. همچنین گنجاندن سبزیها و میوه ها در برنامه غذایی ضروری است چون با داشتن آنتی اکسیدان می توانند از ابتلا به سرطانها به ویژه سرطانهای گوارشی تا حد زیادی پیشگیری کنند.

    با مصرف مکملهایی که به راحتی در دسترس هستند، تا چه میزان می توان از ابتلا به سرطان­ پیشگیری کرد؟

    بسیاری از افراد تصور می کنند که با مصرف این مکملها می توان مانع از ابتلا به سرطان شد و سلامت بدن را به نوعی تضمین کرد در حالی که این باور چندان درست نیست. افراد باید ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به صورت طبیعی از مواد غذایی، سبزیها، میوه، لبنیات و…، تامین کنند. استفاده از این مکملها به شکل خودسرانه چندان توصیه نمی شود و افراد در صورت نیاز باید زیر نظر پزشک از آنها استفاده کنند. برخی از این مکملها حتی در بعضی از افراد باعث بروز مشکلات گوارشی می شوند.

    برخی افراد بعد از غذا خوردن دچار احساس ناخوشایند می شوند برای این دسته از افراد چه توصیه ای دارید؟

    دلیل این احساس ناخوشایند باید توسط پزشک متخصص گوارش بررسی شود و در صورتی که بیماری خاصی مطرح نباشد، می توان با ایستادن بعد از غذا تا حدودی آن را برطرف کرد. برخی افراد بعد از غذا، درد، سنگینی، احساس پری، نفخ و سوء هاضمه را تجربه می کنند، برای رفع این مشکلات بعد از غذا، ایستادن به مدت 5 تا 6 دقیقه توصیه می شود. البته راه رفتن هم می تواند برای این دسته از افراد مفید باشد. خوردن یک شام سبک، به کاهش این علائم در شب کمک می کند.

    یکی از عادت هایی که افراد از آن دست نمی کشند، دراز کشیدن بعد از صرف غذاست، این مسئله چه مشکلی ایجاد می کند؟

    عادتهایی نادرست، افراد را مستعد ابتلا به بیماری های گوارشی می کنند یکی از این عادتها دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از صرف غذاست. انجام این کار بلافاصله بعد از غذا، باعث بازگشت اسید از معده به مری (ریفلاکس) می شود که این مسئله برای مری مشکلاتی را به وجود می آورد. پس افراد باید توجه داشته باشند که بین غذا خوردن و دراز کشیدن یا خوابیدن، حدود سه ساعت فاصله بیندازند و تا قبل از گذشت این مدت زمان، به حالت نشسته قرار بگیرند.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *