×
×
جدیدترین‌‌ها

نگاهی به شغل‌های عجیب سیاست‌مداران دنیا به بهانه رئیس جمهور شدن یک کمدین در اوکراین
پرزیدنتِ استندآپ

  • کد نوشته: 5024
  • اردیبهشت 2, 1400
  • انتخابات ریاست جمهوری اوکراین یک بمب خبری داشته است، در این انتخابات ولادیمیر زلنسکی که قبلا یک کمدین بوده است با اختلاف زیاد به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده است.
    پرزیدنتِ استندآپ

    نخست نیوز احتمالا او در مناظرات انتخاباتی گفته من حقوق‌دان نیستم، سرهنگ هم نیستم، من یک کمدین هستم و مردم هم از این خبر خوشحال شدند و به او رأی داده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که او در ادامه هم کار سختی نداشته باشد و هر سخنرانی و نشست و مناظره‌ای داشته باشد و بخواهد از مشکلات کشورش بگوید، چون مردم عادت کرده‌اند به حرف‌هایش بخندند، پس به مشکلاتشان هم می‌خندند و این برای روحیه مردم اوکراین خیلی خوب است. ولادیمیر چهل‌ویک ساله یک استنداپ کمدین‌ است که در بیش از ١٠برنامه و فیلم طنز و کمدی حضور داشته و معروف‌ترینش یک سریال کمدی است به نام «خادم مردم» که از سال‌٢٠١۵ در حال پخش است. این سریال داستان یک معلم دبیرستانی است که علیه دولت سخنرانی تندی انجام می‌دهد و این سخنرانی همه جا پخش می‌شود تا به خودش می‌آید می‌بیند خودش بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است. به نظر می‌رسد زلنسکی از همین سریال الهام گرفته و رئیس جمهور شده است. البته جالب است بدانید از این مدل رئیس جمهورها که قبلا شغل خیلی بی‌ربطی به دنیای سیاست داشته‌اند کم نداریم.

    خواننده کشتی تفریحی

    ﷯سیلویو برلوسکونی از آن سیاست‌مدارانی است که بیشتر از بقیه افراد این فهرست می‌شناسیمش. او در ۴ دوره مختلف نخست وزیر ایتالیا بوده و به عنوان یک تاجر و سیاست مدار ثروتمند معروف است. برلوسکونی قبل از اینکه پا به دنیای سیاست بگذارد خواننده کشتی تفریحی بوده و در یک رستوران نوازندگی و خوانندگی کرده است و انگار خوردن خاک صحنه روی پیشرفت او تأثیر خیلی زیادی داشته است، طوری که به جز نخست وزیری، کلی پول و رسانه دارد و قبلا مالک باشگاه میلان هم بوده و الان هم مالک صددرصدی باشگاه اس‌اس‌مونزای ایتالیاست.

    کشیش و بوکسور حرفه‌ای

    ﷯ تونی آبوت نخست وزیر سابق استرالیا سیاست‌مداری است که قبل از آمدن به دنیای سیاست کشیش بوده. تونی اول برای کشیش شدن اقدام می‌کند ولی ٣سال بعد کلیسا را رها می‌کند و برای مدتی بوکسور حرفه‌ای می‌شود. بعد از آنکه نخست وزیر می‌شود و کابینه تشکیل می‌دهد، فقط یک زن را به کابینه‌اش راه می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود روزنامه‌ها برایش تیتر بزنند: «٢۶ سال از کشیش بودن تونی می‌گذرد اما هنوز عقایدش به فضای صومعه‌ها نزدیک است.».

    شاعر خوش ذوق

    ﷯ مایکل دیگ هیگینز قبل از اینکه رئیس جمهور ایرلند بشود، وزیر هنر کشورش بوده ولی قبل از وزارت در کسوت شاعری روزگار می‌گذرانده و ۴ دفتر شعر هم منتشر کرده است. مردم در زمان شاعری او را به نام «مایکل دی» می‌شناختند و بعد از اینکه رئیس جمهور شد، منتقدان دست از سرش برنداشتند و شعرهای او را نقد می‌کردند، طوری که یکی از منتقدان درموردش گفته است: «می‌توان او را به خاطر جنایت علیه ادبیات محاکمه کرد.» آقای هیگینز زرنگ بوده است و بعد از ریاست جمهوری اشعارش را فقط برای خودش نگه می‌دارد.

    بازیکن کریکت

    ﷯عمران خان نخست وزیر پاکستان هم که این روزها در ایران به سر می‌برد، یکی دیگر از سیاست‌مدارانی است که قبل از ورود به سیاست شغل عجیبی داشته است. او بازیکن حرفه‌ای کریکت بوده است تا سطح جهانی این ورزش بالا آمده است و حتی بعد از بازنشستگی از بازی حرفه‌ای مفسر این رشته ورزشی شده است ولی انگار زدن توپ با چوب برایش آنقدر که باید جذاب نبوده، پس بی‌خیال این کار می‌شود و وارد دنیای سیاست می‌شود. البته ورود ورزشکاران به عالم سیاست چیز عجیبی نیست ولی کمتر ورزشکاری موفق شده به سطح نخست وزیری یا ریاست جمهوری برسد.

    بادیگارد و آتش‌نشان

    ﷯ بویکو بوریسوف، نخست وزیر سابق بلغارستان قبلا محافظ شخصی بوده است. البته از عکس‌ها و استایلش هم کاملا معلوم است. نسبت به بقیه افراد این فهرست این مزیت را دارد که خودش بادیگارد خودش باشد و پول اضافی به کسی ندهد یا اگر برای دیداری به کشور دیگری رفت او را با بادیگاردش اشتباه بگیرند و کسی قصد ترورش را نداشته باشد. قبل از بادیگاردی هم مربی کاراته و آتش‌نشان بوده و به دلیل تصاویر خشنی که از او منتشر شده لقب بتمن را گرفته است. الان هم سیاست را رها کرده و به دنیای ورزش و فوتبال برگشته است.

    آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان

    ﷯ ایوو ژوزیپوویچ، رئیس جمهور سابق کرواسی قبل از اینکه سیاست‌مدار شود، آهنگ‌ساز موسیقی کلاسیک بوده و چند آهنگ هم ساخته و به عنوان نماینده کرواسی در فستیوال‌های موسیقی شرکت کرده است. وقتی در سال ٢٠١٠ در انتخابات رأی آورد گفت بی‌خیال دنیای موسیقی نمی‌شود و کارش را ادامه می‌دهد ولی بعد به دلیل اینکه کارش زیاد بود و وقت سر خاراندن نداشت، از دنیای موسیقی فاصله گرفت. می‌گویند او در سال ٢٠٠٩ و در جریان رقابت‌های انتخاباتی برای طرف‌دارانش کیبورد می‌نواخت تا شور بیشتری به آن‌ها بدهد.

    دندان‌پزشک کار درست

    ﷯ قربان‌قلی بردی‌ محمداُف رئیس جمهور کشور دوست و همسایه‌مان ترکمنستان است که قبل از ریاست جمهوری شغل شریف دندان‌پزشکی داشته و اتفاقا دندان‌پزشک شخصی رئیس جمهور قبلی هم بوده است. اما مثل اینکه در کنار درست کردن دندان‌های رئیس جمهور، فوت و فن ریاست جمهوری را هم یاد گرفته و رئیس جمهور شده است. فقط اینکه چرا مردم ترکمنستان به کسی که دندان‌پزشک بوده و بعد وزیر سلامت شده و کارنامه خوبی هم در این عرصه نداشته است، رأی داده‌اند تا رئیس جمهور شود، نیاز به بررسی جامعه‌شناسانه دارد. تازه دوره ریاست جمهوری در ترکمنستان هفت‌ساله است..

    دی جی پرطرف‌دار

    ﷯آندری راجولینا رئیس جمهور سابق ماداگاسکار در سال ٢٠٠٩ و با کمک نظامی‌ها به ریاست جمهوری این کشور رسید و شاید فکر کنید شغلش با نظامی‌ها یا سیاست رابطه نزدیکی داشته که باید بگوییم او قبل از ریاست جمهوری دی‌جی بوده است! البته دی‌جی مجلس عروسی هم که نه، یک شبکه رادیویی به نام ویوا رادیو داشته که در آن موسیقی پاپ پخش می‌کرده. در سال ٢٠١۴ هم که دوباره به دلیل کودتا قول داد خودش از ریاست جمهوری کنار بکشد، همه فکر می‌کردند به دنیای موسیقی برمی‌گردد ولی گفته سیاست بیشتر به مذاقش خوش آمده و در دنیای سیاست می‌ماند.

    نقاش زبر دست

    ادی راما که نخست وزیر فعلی کشور آلبانی است، قبل از نخست وزیری، وزیر فرهنگ این کشور بوده اما قبل از آن یک نقاش بوده که مدرکش را از مدرسه هنرهای زیبای پاریس گرفته است. راما در مصاحبه‌ای اعتراف کرده که مطمئن نیست یک سیاست‌مدار باشد و هنوز خودش را یک هنرمند می‌بیند که می‌خواهد از سیاست به عنوان ابزاری برای تغییر استفاده کند. او به استفاده از رنگ‌های شاد در معماری شهری معتقد است و به همه رهبران دنیا پیشنهاد کرده با رنگ‌های شاد هوای شهرها و مردم کشورشان را داشته باشند.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *