×
×
جدیدترین‌‌ها

بلینکن: رویکرد چین در قبال سفر باچله به سین کیانگ باعث نگرانی آمریکاست

  • کد نوشته: 42478
  • خرداد 8, 1401
  • آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد، پکن در فراهم کردن شرایط یک ارزیابی کامل از وضعیت حقوق بشر در چین از سوی یک هیات اعزامی سازمان ملل به آنجا کوتاهی کرده است.
    بلینکن: رویکرد چین در قبال سفر باچله به سین کیانگ باعث نگرانی آمریکاست

    به گزارش نخست نیوز ، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای روز شنبه گفت: آمریکا همچنان از بابت سفر میچل باچله، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل و هیات همراهش به جمهوری خلق چین و تلاش‌های جمهوری خلق چین برای ایجاد محدودیت و اعمال دخل و تصرف در این سفر او نگران است.

    به گفته این وزیر امور خارجه آمریکا، پکن در جریان این سفر باچله در تاریخ ۲۳ مه اجازه به انجام یک “ارزیابی کامل و مستقل از محیط حقوق بشر” در چین، از جمله در سین کیانگ را نداده است.

    بلینکن مدعی شد که ساکنان سین کیانگ اجازه ندارند آشکارا در مورد وضعیت این منطقه صحبت کنند.

    او اضافه کرد: کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل باید اجازه ملاقاتهای محرمانه با اعضای خانواده اویغورها و سایر جوامع اقلیت قومی پراکنده در سین کیانگ را که در “بازداشتگاه” به سر نبرده اما به خارج از این منطقه ممنوع‌السفر شده‌اند، میداد. ما همچنین متذکر می‌شویم که کمیسیونر عالی اجازه نیافت به افرادی که بخشی از برنامه انتقال نیروی کار سین کیانگ بوده و به استانهای دیگر در سراسر چین فرستاده شده‌اند، دسترسی پیدا کند.

    وی بار دیگر ادعا کرد که آمریکا همچنان نگران وضعیت حقوق بشر چین است و از پکن می‌خواهد تا به بازرسان مستقل اجازه دسترسی کاملشان به سین کیانگ، تبت و سراسر چین را بدهد.

    منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ چین متشکل از ۲۵ میلیون نفر جمعیت متعلق به اقوام گروه‌های قومیتی مختلف، بزرگترین استان چین است و حدود ۴۳ درصد از جمعیت این اقوام اویغور و بیشتر آنها مسلمان هستند. این منطقه که با هفت کشور از جمله افغانستان و پاکستان هم مرز است، سالهاست که از سوی پکن کانون “تروریسم و ​​افراط گرایی” به شمار می‌رود.

    در پایان اوت ۲۰۱۸، کارشناسان کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل گزارش دادند که حداکثر یک میلیون اویغور احتمالا در به اصطلاح “اردوگاه‌های بازآموزی” در منطقه خودمختار سین کیانگ چین قرار گرفته باشند.

    پکن در موقعیتهای متعدد وجود این “اردوگاه‌های بازداشت” را رد و تاکید کرده است که این کشور به طور کامل به کنوانسیون بین‌المللی رفع همه اشکال تبعیض نژادی پایبند بوده و از آن پیروی می‌کند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *