×
×
جدیدترین‌‌ها

یک آمار و پاسخ به یک سوال جالب؛
پراکندگی مهاجرین ایرانی در دنیا چگونه است؟

  • کد نوشته: 41649
  • اردیبهشت 27, 1401
  • مهاجرت از دیرباز برای بشر یک تصمیم مهم و حیاتی به شمار می‌رفته است، چه‌‌اینکه با این تصمیم سرنوشت آن‌ها به طور کلی عوض شده و شرایط برای ادامه زندگی‌شان فرق کرده است. با همه این‌ها هرچقدر شرایط زندگی در یک جامعه یا کشور تغییر می‌کند، میل به مهاجرت نیز در بین مردمان آن منطقه افزایش می‌‌یابد.
    پراکندگی مهاجرین ایرانی در دنیا چگونه است؟

    نخست نیوز : یک تحقیق جامع در این‌باره نشان می‌دهد که ایرانی‌هایی که تصمیم به مهاجرت به کشور دیگری گرفته‌اند با یک چیدمان ذهنی درست یا غلط کشور مقصد خود را انتخاب کرده و به دلایل مختلف از جمله کاری، فرهنگی، سیاسی، تحصیلی یا خانوادگی راه مهاجرت را پیش گرفته‌اند.
    بر اساس همین تحقیق؛ مشخص شده که 47 درصد ایرانی‌هایی که مهاجرت را انتخاب کرده‌اند، در قاره امریکا زندگی می‌کنند.
    درواقع آن‌ها محدوده کشورهای امریکایی را مکانی امن برای ادامه زندگی خود دانسته و راهی این جغرافیا شده‌اند.
    آمار دقیق‌تر از مهاجرین ایرانی در قاره آمریکا که اکثریت قریب به اتفاق آنان در قسمت شمالی این قاره یعنی کشورهای آمریکا و کانادا ساکن گشته‌اند نشان می‌دهد که ایرانیان مقیم کشور آمریکا با عددی بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر، بیشتر آمار سکونت شهروندان این کشور در یک کشور دیگر را دارند و پس از آن کانادا، برزیل، آرژانتین و مکزیک در رده‌های بعدی جای می‌گیرند. نکته جالب اینکه در قاره پهناور امریکا، حتی تعداد معدودی از ایرانیان در کشور کوبا زندگی می‌کنند، این یعنی آن‌ها شرایط زندگی در آن کشور را بهتر از وطن خود دیده‌اند.
    پس از قاره امریکا، اروپا با جای دادن نزدیک به یک میلیون و 200هزار ایرانی که شامل 29 درصد از مجموع مهاجرت‌کنندگان می‌شود، رتبه دوم مقصد مهاجرین ایران را به خود اختصاص داده است.
    گفتنی است که مهاجرت گسترده ایرانیان در سال‌های ابتدایی انقلاب به آمریکا و همچنین خیل عظیم متقاضیان مهاجرت به کانادا در دهه اخیر، نسبت سنی مهاجرین ایرانی به این دو کشور را نسبت به هم متفاوت کرده است.
    گستره زندگی ایرانیان مقیم اروپا در این قاره مشتمل بر 30 کشور می‌شود که انگلیس با حدود 400 هزار ایرانی و مقدونیه با یک آمار 2رقمی در رتبه اول و آخر قرار دارند. آلمان، سوئد، فرانسه و هلند هم در رده‌های بعدی و ابتدایی پس از انگلیس از جهت جذب مهاجرین ایرانی قرار دارند.
    در اروپا هم به مانند قاره آمریکا، بخش قابل توجهی از مهاجرین به کشور انگلستان مربوط به سال‌های ابتدایی انقلاب و باز شدن درهای کشور آلمان به روی مهاجرین و پناهندگان در دهه اخیر، تفاوت چشمگیری در میانگین سنی نسل اول و دوم مهاجرین به این کشورها رقم زده است.
    درباره مقاصد محبوب بعدی که مقصد جمعیت کثیری از ایرانیان مهاجر به حساب می‌آید؛ کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و قاره آفریقا با 14 درصد در رده سوم قرار دارد؛ این یعنی ایرانیانی هستند که مقصد مهاجرت خود را کشورهای آفریقایی مثل سنگال، اردن، سودان و حتی ساحل عاج انتخاب کرده‌اند. در کنار این کشورها امارات متحده عربی، کویت، قطر و سوریه هم جزو مقاصد پرطرفدار ایرانی‌ها برای مهاجرت نشان داده شده‌اند.
    این تحقیق در ادامه به طور ویژه از آسیا و اقیانوسیه به عنوان یکی از مقاصد ایرانی‌ها نام برده و عنوان کرده که 10درصد از ایرانی‌هایی که قصد مهاجرت دارند کشورهایی مثل استرالیا، گرجستان، هندوستان و حتی افغانستان و پاکستان را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. شاید برای شما هم این آمار عجیب باشد که حدود 3هزار ایرانی، کشور همسایه؛ افغانستان را برای مهاجرت انتخاب کرده‌اند.
    در جمع‌بندی اگر بخواهیم فارغ از قاره و قاره‌بندی نگاهی به کشورهای میزبان ایرانی‌های مهاجر داشته باشیم ایالات متحده آمریکا در رتبه اول، انگستان دوم و کانادا در رتبه سوم قرار دارد و جالب اینکه کشوری مثل عراق بیش از کشور اروپایی فرانسه، در خود ایرانیِ مهاجر جای داده‌ است!
    با این تفاسیر بایستی در نوشتاری جداگانه و به تفصیل، دلایل مهاجرت ایرانی‌ها را بهتر از گذشته بررسی کرد؛ مخصوصاً اینکه در این ایام و اوضاع، شرایط برای مهاجرت بیش از پیش فراهم شده و تقریباً کمتر کسی است که همه‌چیز برای رفتن او از کشور مهیا باشد و چنین تصمیمی نگیرد.
    * کارشناس امور مهاجرتی

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *