×
×
جدیدترین‌‌ها

کنترل «هوشمند» جایگزین مدیریت سنتی کرونا

  • کد نوشته: 27815
  • آذر 25, 1400
  • نخست نیوز – نزدیک به دو سال از ورود و همه‌گیری ویروس کرونا به کشور می‌گذرد؛ از اسفند ۹۸ تا کنون، در کنار آمار روزانه ابتلا، مرگ و بستری بیماران کووید۱۹، شاهد محدودیت‌های گسترده‌ای بوده‌ایم که همگی برای مقابله با این ویروس خطرناک اجرا شده؛ از قرنطینه‌های گسترده تا محدودیت‌های تردد خودروها و تعطیلی مراکز […]

    کنترل «هوشمند» جایگزین مدیریت سنتی کرونا

    نخست نیوز – نزدیک به دو سال از ورود و همه‌گیری ویروس کرونا به کشور می‌گذرد؛ از اسفند ۹۸ تا کنون، در کنار آمار روزانه ابتلا، مرگ و بستری بیماران کووید۱۹، شاهد محدودیت‌های گسترده‌ای بوده‌ایم که همگی برای مقابله با این ویروس خطرناک اجرا شده؛ از قرنطینه‌های گسترده تا محدودیت‌های تردد خودروها و تعطیلی مراکز آموزشی و کسب‌وکارها و تصمیم‌های محدودسازی که گرچه تاثیر نسبی بر کنترل کرونا داشته‌اند اما خسارت‌های زیادی در ابعاد مختلف آفریده‌اند.

    فقط در بخش اقتصادی، برآورد می‌شود تا خرداد ۱۴۰۰ میلیاردها دلار به بدنه نحیف اقتصاد خسارت وارد شده است. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ در صورت نبود کرونا به رقم ۴۶۳ میلیارد دلار برسد اما به دلیل همه‌گیری کرونا این میزان را به ۳۹۳ میلیارد دلار کاهش داد که نشان از زیان ۷۰ میلیارد دلاری اقتصاد ایران از این ویروس مهلک است.

    فرهاد دژپسند وزیر سابق اقتصاد نیز در اردیبهشت‌ماه امسال، خسارت کرونا به اقتصاد ایران را به اندازه ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده بود.

    همچنین براساس پژوهش سال گذشته «پژوهشکده سیاست­‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف» در اقتصاد ایران، در اثر این محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها، به بخش هتل‌ها و رستوران‌ها، حمل‌ونقل و تولید مواد معدنی نفتی و شیمیایی و غیرفلزی، بیشترین آسیب و به بخش‌های مدیریت عمومی، برق و ماشین‌آلات و پست و ارتباطات، کمترین آسیب رسیده و در مجموع، کاهش درآمد داخلی کشور براثر شیوع این بیماری بین 5/65تا 6/63 درصد بوده است.

    کنترل هوشمند چیست؟

    به طور کلی وقتی صحبت از کنترل هوشمند می­‌کنیم، دو ابزار یا عامل دخیل در اجرای این روش در نظر هستند؛ نخست استفاده از داده‌­های همگانی در موضوع‌های مربوط به شغل، تزریق واکسن، ابتلای بیماری و یا کرونامثبت بودن است که با ابزارهای فناوری هوشمند قابل پایش و استحصال هستند.

    دوم، همکاری بین‌دستگاهی برای اجرا و کنترل پایش‌های روزانه، به‌گونه‌ای که به جای عموم مردم، فقط متخلفان از واکسیناسیون و مبتلاها به ویروس، اعمال محدودیت یا جریمه شوند. به عبارت دیگر در قالب طرح کنترل هوشمند، قرار است به جای محدودیت برای همه مردم و همه مشاغل، کسانی که واکسن نزده‌اند و یا اکنون ناقل ویروس کرونا هستند، به‌گونه‌ای هوشمند شناسایی و مشمول برخی محدودیت‌ها و جرایم شوند.

    لازمه این اقدام، بارگذاری و تجمیع اطلاعات لازم و مورد نیاز از سوی دستگاه‌­های مربوطه از جمله ادارات دولتی و عمومی، وزارت بهداشت، پلیس راهور و اصناف در سامانه‌ای با عنوان سکوی مدیریت جامع هوشمند کروناست. برای این منظور از سامانه‌ای به نام امید استفاده می‌شود که با همکاری وزارت کشور و وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.

    ضرورت رویکرد هوشمند

    با درک این خسارت‌ها و چند ماه پس از پیک مرگبار پنجم در ایران، مدتی است که خبر از اجرای طرح‌های هوشمند کنترل کرونا به گوش می‌رسد؛ بعد از چند نوبت تاخیر در اجرای این طرح، احمد وحیدی وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته، فاز نخست طرح هوشمند کنترل بیماری کرونا قرار است از شنبه ۲۰ آذرماه در سراسر کشور اجرایی شود.

    او درباره مراحل اجرایی این طرح بر بستر «سامانه امید» گفته «دستگاه­‌های اجرایی»، «حمل‌ونقل درون شهری»، «واحدها و فعالیت‌­های صنفی»،«حمل‌ونقل برون شهری و «تردد خودروهای شهری، علمی، تحقیقاتی و آموزشی» شامل پنج مرحله اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری هستند.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *