×
×
جدیدترین‌‌ها

یک جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی عنوان کرد:
توجه به زمان طلایی باروری

  • کد نوشته: 109259
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳
  • یک جراح ، متخصص زنان ،زایمان و نازایی در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص زمان مناسب برای فرزندآوری بیان می دارد : بطور قطع عدد خاص یا آمار دقیقی در این مورد نمی‌توان گفت.
    توجه به زمان طلایی باروری

    به گزارش نخست نیوز  زیرا فاکتورهایی باعث شده که تعداد ناباروری‌ها افزایش پیدا کند که یکی از فاکتورهای مهم آن سن بالای افراد در ازدواج است. دکتر مریم عباسی دلوئی می گوید:  یک خانم، بهترین باروری را در سنین بین ۲۰ تا ۲۵ سالگی می تواند داشته باشد. زیرا تخمک‌ها در این سنین بهترین بازدهی رادارند .   به مرور که سن خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند بخصوص درسنین بالای ۳۵ سال تعداد بیماری‌های ژنتیکی در جنین افزایش پیدا می‌کند و یا احتمال سقط جنین بیشتر می شود. این متخصص زنان، زایمان و نازایی با اشاره به افزایش ناباروری با افزایش سن در بانوان اظهار می دارد : از سن ۳۵ سال به بالا یک خانم به طور میانگین در هر ماه میزان باروریش حتی نسبت به ماه قبل کاهش می یابد . پس حتماً توصیه ما این است که اگر زوجی برای شناخت یکدیگر  نیاز به زمان دارند این زمان آنقدر زیاد نباشد که زمان طلایی شان را برای باروری از دست بدهند. دکتر مریم عباسی دلوئی تصریح می کند: بسیاری از بیماران به ما پزشکان مراجعه می کنند و می گویند که  ۱۰ سالیست ازدواج کرده  و همچنین در این ۱۰ سال به دلایل شرایط مالی، بارداری را به بعد موکول کرده اند. بخصوص یکی از دلایل شایعی که این روزهاخانم ها خیلی در موردش بحث می‌کنند درس خواندن است و بیشتر آن ها توضیح می دهند ، صبر کرده ام تا مدرک تحصیلی ام را بگیرم و بعد به بچه‌دار شدن فکر کنم.

    وی یادآور می شود: به طور مثال با سن ۳۸ سال و ۱۰ سال گذشت از ازدواج  ممکن است با یک سیکل ناباروری مواجه باشیم که مجبور به درمان از راه IVF شویم و این در حالیست که احتمال جواب ندادن این روش هم با افزایش سن بیشتر می‌شود. دکتر عباسی دلوئی عنوان می کند: به نظر من اگر کسی قصد ازدواج و باروری را دارد حداقل بین یک الی سه سال  به این موضوع  بیندیشد اما اگر زن یا مردی در سن بالا  ازدواج می‌کند یعنی از سن ۳۵ سال به بالاتر ازدواج می‌کنند یا خانم هایی که سابقه بیماری های زنان مانند آندومتریوز یا کیست‌های تخمدانی دارند و همچنین در این خصوص جراحی هایی داشتند و یا دارای هر بیماری زمینه‌ای هستند. این احتمال را برای ما  گوشزد می کند که ممکن است به سمت ناباروری پیش بروند.

    وی تاکید می کند: دیگر به این افراد نمی توانیم خیلی فرصت بدهیم و حتی تاکید می کنیم بعد از شش ماه در صورت عدم بارداری حتما برای موارد درمانی اقدام نمایند . لازم به توضیح است برای زوج ها زمانی آن هاراناباور در نظر می‌گیریم که یک سال از رابطه بدون پیشگیری شان گذشته باشد و بعد می‌گوییم درمان ، پیگیری و بررسی از نظر نازایی برایشان در نظر گرفته شود. دکتر مریم عباسی دلوئی خاطر نشان می کند: در خانمی که بالای ۳۸ سال سن با  سابقه بیماری های ذکر شده دارد حتی مدت زمان یک ساله را نمی‌دهیم و باید زودتر مراحل پیگیری و بررسی درمان انجام شود. مردان هم بدانند! این جراح ،متخصص زنان و زایمان و نازایی توضیح می دهد : حتی در مردان هم کیفیت اسپرم با افزایش سن بخصوص در سنین بالای ۴۰ سال کاهش پیدا می‌کند و خودش باعث سقط جنین درمادر می‌شود .

    این در حالیست که متاسفانه همیشه همه تصور  می‌کنند که  سقط‌ها فقط علتش بیماری‌ها در خانم‌هاست. در صورتی که خود افزایش سن سبب کاهش و کیفیت اسپرم  می شود. دکتر مریم عباسی دلوئی خاطر نشان می سازد : فراموش نکنیم که سقط های جنین می تواند باعث کاهش  میزان باروری و یا سبب عوارضی  چون عفونت شود که همین موضوع  می تواند  مزید بر علت شود و متاسفانه میزان باروری را کاهش  دهد.

    سرور هادیان

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *