×
×
جدیدترین‌‌ها

اهمیت نقش خانواده در مواجهه با فرد معتاد

  • کد نوشته: 108690
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۳
  • یک روانشناس گفت: اگر یکی از اعضای خانواده به اعتیاد دچار شد در ابتدا و در اولین قدم باید به او این حس را منتقل کنید که هنوز او را دوست می‌دارید و سلامت جسم و روحش برایتان مهم و حیاتی است.
    اهمیت نقش خانواده در مواجهه با فرد معتاد

    به گزارش نخست نیوز،

    امروزه مصرف مواد مخدر در میان اقشار مختلف جامعه به خصوص قشر جوان بسیار شایع شده است. این بلای خانمان سوز علاوه بر نابودی فرد معتاد، می‌تواند خانواده او را نیز به ورطه فروپاشی بکشاند. هر چند که مسئله اعتیاد می‌تواند از جنبه‌های مختلف برای خانواده و جامعه آسیب‌زا باشد. اما به نظر می‌رسد آسیبی که فرد معتاد به خانواده خود به خصوص همسر و فرزندان می‌زند در بسیاری از مواقع غیرقابل جبران باشد. طلاق، کودک‌آزاری، فقر، بزهکاری و مواردی از این دست همه این‌ها می‌تواند بر اثر اعتیاد برای خانواده فرد معتاد اتفاق بیافتد، بنابراین سرنوشت یک خانواده به راحتی دست‌خوش ناملایمات زیادی می‌شود. به این بهانه با خانم «مهتا ساداتی» کارشناس ارشد علوم تربیتی به گفت‌و گو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:
    اعتیاد چه تاثیراتی بر زندگی فرد معتاد می‌گذارد؟

    مشکلات اعتیاد از دو بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است. مشکلات فردی یک فرد معتاد نیز خود به دو دسته جسمی و روحی تفکیک می‌شود.

    از نظر جسمی، فرد معتاد با مصرف مواد مخدر به خود و سلامتی‌اش آسیب جدی وارد می‌کند. بیماری‌های دهان و دندان، مشکلات تنفسی و ریوی، مشکلات معده و عصبی، مشکلات شدید کم خوابی یا بی‌خوابی، ایدز، هپاتیت و….  از جمله این بیماری‌ها هستند.

    از منظر روحی نیز فرد معتاد دارای عزت نفس بسیار ضعیفی می‌شود. اعتیاد از او فردی عصبی و پرخاشگر می‌سازد. عدم تصمیم گیری درست یکی دیگر از معضلات روحی اعتیاد است. فرد معتاد به واسطه مصرف مواد تصمیم‌های هیجانی گرفته و از گرفتن تصمیم‌های عقلانی پرهیز می‌کند. عدم تمرکز نیز مشکل دیگری است که باید به آن اشاره‌کرد. او نمی‌تواند با تمام هوش و حواس خود روی موضوعی متمرکز شود. بدون تردید رفته رفته در کار کردن و تامین معاش خانواده دچار مشکل می‌گردد. چه بسا مشکلات متعددی که با آسیب اقتصادی خانواده می‌تواند بنیان این گهواره امن جامعه را به خطر بی‌اندازد و آمار طلاق را در کشور افزایش دهد. کما اینکه طبق گزارشات رسمی آمار طلاق در ایران به واسطه اعتیاد بسیار زیاد بوده و همچنان رو به افزایش است.

    از بعد اجتماعی نیز فرد معتاد به واسطه اعتیاد خود در جامعه فردی منفور شناخته می‌شود و اغلب توسط افراد دیگر جامعه طرد خواهد شد. از سوی دیگر اعتیاد می‌تواند روی اجتماع تاثیر مخرب فراوانی داشته باشد. اگر تعداد افراد معتاد در جامعه زیاد باشد این رفتار به عنوان ارزش پذیرفته خواهد شد و تعداد کثیری از افراد جامعه به سوی این رفتار ویران‌گر سوق پیدا خواهند کرد به ویژه نوجوان‌ها که هیجانی‌تر تصمیم می‌گیرند و بیشتر تحت تاثیرند. در واقع یک فرد ناسالم در جامعه می‌تواند بذر افراد ناسالم زیادی را در باغچه سرسبز جامعه بکارد و باعث به زوال رفتن آن شود.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *