×
×
جدیدترین‌‌ها

میراث دولت سیزدهم؛
دولت جدید اقتصاد را کجای نمودار تحویل می‌گیرد؟

  • کد نوشته: 102133
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۳
  • افزایش تولید و صادرات نفت، افزایش درآمدهای مالیاتی بدون فشار به تولید و کسبه، کنترل نسبی متغیرهای اقتصاد کلان، صعود رشد اقتصادی و افزایش تجارت غیرنفتی از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم است.
    دولت جدید اقتصاد را کجای نمودار تحویل می‌گیرد؟

    به گزارش نخست نیوز،  پس از برگزار انتخابات و تکیه زدن مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم بر سکان ریاست جمهوری، تا چند هفته دیگر عمر دولت سیزدهم به پایان می‌رسد و دولت چهاردهم به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کند. در این رابطه با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد در شرایط امروز کشور، در گزارش پیش رو به بررسی بخش‌های مهمی از وضعیت فعلی اقتصاد ایران به عنوان میراث دولت سیزدهم برای دولت چهاردهم پرداخته‌ایم.

    افزایش قابل توجه تولید و فروش نفت

    تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تولید و فروش نفت با چالش‌های عمده‌ای مواجه بود؛ تا جایی که صادرات این محصول به روزی کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نیز رسیده بود و با توجه به اینکه اقتصاد ایران همچنان یک اقتصاد نفتی محسوب می‌شود، کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت کسری‌های زیادی را در درآمدهای دولت ایجاد کرده بود.

    بر همین مبنا نیز دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کار نسبت به افزایش تولید و فروش نفت اقدام کرد؛ اقداماتی که در نهایت منجر به افزایش صادرات نفت تا مرز ۲ میلیون بشکه در روز نیز شد. جواد اوجی وزیر نفت در این ارتباط با بیان اینکه اکنون به ۱۷ کشور نفت می‌فروشیم، می‌گوید که «۸۰۰ تحریم جدید وضع شده است. می‌گویند تخفیف می‌دهند، والله تخفیفی که می‌گویند از انگشتان دست من کمتر است. هر دولتی در آمریکا سرکار بیاید، تغییری در فروش نفت ایجاد نخواهد شد.»

    همچنین در بخش تولید نیز شاهد تحولات قابل توجهی بودیم؛ در آغاز به‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود، اما این حجم تولید امسال به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است؛ بنابراین تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته است.

    درآمدهای مالیاتی به ۸۰۶ همت رسید

    بنا به تاکید اسناد بالادست، اقتصاد ایران باید از سیطره درآمدهای نفتی خارج و درآمدهای قابل اتکاتری همچون مالیات را جایگزین کند؛ در همین راستا نیز دولت سیزدهم تلاش کرد از طرق مختلف و بدون ایجاد فشار بر بخش مولد کشور، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد؛ به گونه‌ای که میزان اخذ مالیات از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ سیر صعودی محسوسی یافته است و از مالیات ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ به مالیات حدود ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی رسیده که بیانگر افزایش ۷۴۰ درصدی است.

    منبع مهر

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *