×
×
جدیدترین‌‌ها

به خودتان سخت نگیرید

  • کد نوشته: 101733
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۳
  • «بدون ترديد، ما انسان را در رنج و سختى آفريديم» این جمله ترجمه‌ی آیه‌ی شریفه‌ی قرآن است که می‌فرماید: «لَقَد خَلَقنَا ٱلإِنسَانَ فِي كَبَدٍ». بدان معنا که ذات زندگی در دنیای محدود، فانی، پست و کم‌ارزش آمیخته با بسیاری دردها، رنج‌ها، بیماری‌ها، فقدان‌ها، سختی‌ها، محدودیت‌ها و مشکلات است.
    به خودتان سخت نگیرید

    به گزارش نخست نیوز، دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی_پس اکنون‌که انسان با این چالش بزرگ در مسیر تعالی و پیشرفت و حرکت به‌سوی کمال مواجه است چرا باید خودش به خودش مهربان‌تر نباشد و هوای خودش را بیشتر نداشته باشد. آن ضرب‌المثل معروف «سخت‌گیرید این جهان بر مردمان سخت‌گیر» را فراموش نکنیم و به یاد داشته باشیم در بسیاری مواقع این خود ما هستیم که مشکلات پیش روی خود را از آن چه که هست بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌کنیم. پس فراموش نکنید زندگی در ذات خودش سخت است پس شما به خودتان سخت نگیرید.

    بعضی آدم‌ها بدون اینکه حواسشان باشد بیش‌ازحد بر خودشان سخت می‌گیرند. این افراد بر این باورند که اوضاع شان خوب است، اما مدام به صدای منفی درون‌سرشان گوش می‌دهند. برخی هم به دلیل کمال‌گرایی مفرط گرفتار این ظلم به خویشتن می‌شوند. سرزنش خودپاسخی متداول به داشتن یک تجربه آسیب‌زا است. این امر به‌ویژه زمانی صادق است که رویداد آسیب‌زا بدون تقصیر خودمان رخ می‌دهد. ما از رخ دادن این رویداد استقبال نکردیم و مطمینا با وقوع آن موافق نبودیم.

    اساسا آنچه مشخص است این است که ما انسان‌ها ظرفیت به‌ظاهر بی‌پایانی برای انتقاد از خودداریم. ما سعی می‌کنیم که همیشه انسان کامل و بدون نقص باشیم. کمال‌گرایی ویژگی بارز افرادی است که به خودشان سخت می‌گیرند. این افراد تا جایی که امکان داشته باشد، تلاش می‌کنند به بهترین هر چیز دست پیدا کنند. اگر جزء این دسته از افراد باشید، هضم نواقص و کمبود‌ها برایتان دشوار است. به همین دلیل مدام روی نقطه‌ضعف‌های خود تمرکز می‌کنید و به دنبال راهکاری برای برطرف کردن آن‌ها هستید.افراد سخت‌گیر نسبت به خود باید کارها را به روش خاصی که دارند، انجام دهند. این افراد زمانی که دیگران مشغول پروژه‌های مربوط به آن‌ها می‌شوند، یک سری قوانین مشخص می‌کنند تا دیگران به استانداردهای آن‌ها نزدیک شوند و کارها باب میلشان انجام شود. احساس کم‌ارزشی، ناامنی و بی‌کفایتی ناشی از این طرز تفکر است. واقعیت این است که همه ما تصمیمات بدی می‌گیریم که به خاطر آن رنج می‌بریم. بسیاری از این‌ها نتیجه عواملی هستند که خارج از کنترل ما هستند. به نظر می‌رسد یک باور رایج وجود دارد که ما می‌توانیم بر تمام وقایع زندگی کنترل داشته باشیم و بنابراین مسوول هر اتفاقی هستیم. برای آن‌که نسبت به خود نگاهی همراه با واقعیت و رأفت داشته باشیم وزندگی ازآن چه در ذاتش هست برایمان سخت‌تر نشود باید موارد زیر را به‌عنوان اصول جدی موردتوجه قرار دهیم: «اشتباه کردن؛ بخشی از فرایند یادگیری شماست»، «خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ زیرا شما جای آن‌ها نیستید»، «با افرادی ارتباط برقرار کنید که؛ می‌خواهند شما به موفقیت برسید»، «عالی بودن را کنار بگذارید؛ و به پیشرفت و بهبود خود فکر کنید»، «ضعف‌های خود را بپذیرید؛ به‌عنوان ویژگی خود»، «از افرادی که از شما انتقاد می‌کنند؛ یاد بگیرید»، «هر مشکلی که دارید؛ منحصربه‌فرد و تنها برای شما نیست؟»، «هیچ راه درست و قطعی؛ برای انجام کارها وجود ندارد»، «برای چیزی که باور دارید؛ تلاش کنید حتی اگر ازنظر دیگران محبوب نباشد» و «از خشم خود؛ به‌عنوان محرکی برای تغییر استفاده کنید» این رویه و طرز فکر در مرور زمان ذهن و فکر و رفتار ما را به سمت اعتدال در مواجهه با مسایل هدایت می‌کند وزندگی را برای ما و اطرافیانمان راحت‌تر و شیرین‌تر خواهد کرد.

     

    <div id="mediaad-g3v2q"></div> <div id="mediaad-jrNj"></div>

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *