×
×
جدیدترین‌‌ها

یک کارشناس مذهبی:
دهه امامت و ولایت باید قله شادی و شادمانی ما باشد

  • کد نوشته: 101117
  • تیر 5, 1403
  • یک کارشناس مذهبی گفت: اعیاد یکی از سرفصل‌های مهم در معارف دینی است که به جرات می‌توان گفت مهمترین و بزرگترین عید ما شیعیان، عید غدیر است و باید قله شادی و شادمانی در شهر و کشور ما این دهه‌ای باشد که به عنوان دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است.
    دهه امامت و ولایت باید قله شادی و شادمانی ما باشد

    نخست نیوز،

    حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهمیت دهه ولایت و امامت، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در آیات و روایات در مورد دین ما مطرح شده این است که اسلام در کنار سوگواری و عزاداری‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده و وجود دارد، مراسم‌ شادی را هم در اولویت و با اهمیت بیشتر قرار داده است و برای آن هم تعاریف مشخصی نیز مطرح است.

    وی اضافه کرد: خداوند در سوره نجم آیه ۴۳ می‌فرماید «و انه هو اضحک و ابکی؛ اوست که می‌خنداند و می‌گریاند». این آیه بدین معناست که خداوند خنده و شاد کردن دیگران را مقدم دانسته و یکی از مواردی که مومن باید در عین اینکه اهل تبسم و شادی است اهل شاد کردن دیگران هم باشد. همچنین در آیات و روایات آمده است «موردی که انسان را محبوب خداوند می‌کند اینکه لبخند را به لب دیگران بیاورد و مشکل از کار دیگران باز کند».

    این کارشناس مذهبی بیان کرد: در روایاتی دیگر آمده «اگر فردی می‌خواهد خدا گره‌ای از کار او باز کند دنبال گره‌گشایی از کار دیگران باشد». بنابراین موضوع شادی، شادمانی و اعیاد یکی از سرفصل‌های مهم در معارف دینی است که به جرات می‌توان گفت مهمترین و بزرگترین عید ما شیعیان، عید غدیر است. بنابراین باید قله شادی و شادمانی در شهر و کشور ما این دهه‌ای باشد که به عنوان دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است.

    شادی و شادمانی باید بروز و ظهور داشته باشد

    وی با بیان اینکه شادی باید بروز و ظهور داشته باشد، افزود: شادی و شادمانی باید به گونه‌ای باشد که افراد نگویند شیعیان تنها به دنبال غم و اندوه هستند و این شادی در مراسم‌ مختلف آن‌ها نیز دیده شود. زمانی با یک پژوهشگر ساکن آمریکا صحبت می‌کردم که در مورد شادی و غم در کشور تحقیق می‌کرد و اعتراض داشت که چرا عزاداری‌ها و مراسم‌ مربوط به غم در کشور شما پررنگ‌تر است و شادی‌ها کمرنگ‌تر هستند، من گفتم که قطعا یک انحراف است و سنخیتی با معارف دینی ما ندارد.

    ابراهیمی تاکید کرد: هدف از بیان مطالب ذکر شده این است که عید غدیر در چشم همه ما بزرگ باشد و پیر و جوان ببینند که این عید یک شور و حال دیگری دارد و این امر نشان می‌دهد که دهه ولایت و عید غدیر دارای اهمیت بسیار فراوانی است.

    وی عنوان کرد: برگزاری مناسک و مراسم مختلف در این روز باید یک فضای دلچسب برای مومنان فراهم کند. بزرگان می‌گویند «اعلام عید کردن روز غدیر و اعلام اینکه یک دهه به نام دهه ولایت داریم به دلیل این است که حکمت این ایام که مسئله مهم امامت در اعتقاد شیعه است نیز یادآوری شود. تمام مسائل در اعتقادات مذهبی ما حول محور امامت در گردش است و امامت و ولایت در روز عید غدیر معنا پیدا می‌کند و عَلم آن به دست پیامبر خدا(ص) نیز بلند می‌شود.

    این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بسیاری از ما ادعای پیروی از حضرت زهرا(س) را داریم و یکی از غصه‌های درونی و دردهای ایشان این بود که «افراد نکند روز عید غدیر را فراموش کنند و فریاد می‌زدند و به آن‌ها می‌گفتند که آیا روز غدیر را فراموش کردید؟». این روز بزرگ برای همه مومنان و مسلمین عید است و خدا این روز را عید غدیر قرار داده تا فراموش نشود.

    وی ادامه داد: روزی که امیرالمومنین علی(ع) مولای تمام مومنان شدند و خدا این عَلم ولایت را قرار داد تا دین و نعمت خود را بر مومنان کامل کند و در روز عید غدیر ۳ آیه را نازل کرد. بنابراین جبرئیل بر حضرتش نازل شد و آیه ۶۷ سوره مائده را در مورد نصب امیرالمومنین علی خواند «یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس…» ای پیامبر آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد».

    ابراهیمی دومین آیه از سوره مائده که در روز غدیر نازل شد را بیان کرد: «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا؛ امروز دین شما را کامل ساخته و نعمتم را بر شما تمام کردم و به اینکه دین شما دین اسلام باشد، راضی شدم. آیه سوم از آیات نازل شده مرتبط با واقعه غدیر که آیات ابتدایی سوره معارج است «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ‏ * لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ‏؛ تقاضاکننده ‏ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد. این عذاب مخصوص کافران است و هیچ کس نمی‌‏تواند آن را دفع کند.»

    این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق(ع) در خصوص ثواب اطعام در روز غدیر می‌فرمایند «مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَهً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَهُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً …؛ غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق «در راس آن‌ها خود ائمه معصومین(ع)» و یک میلیون شهید «در راس آن‎ها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا» و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد».

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *