×
×
جدیدترین‌‌ها

ما متولی “امام‌زاده” آبروی خویشیم!

  • کد نوشته: 98634
  • اردیبهشت 27, 1403
  • حفظِ آبروی مومن، واجب است. نه‌فقط بر دیگران که اول خود اوست که باید حرمتِ مزار زندگی و شخصیت خود را نگه دارد. این‌که به ضرب‌المثل گفته و تعلیم کرده‌اند که "حرمت امام‌زاده با متولی آن است" یک واقعیت راهبردی است.
    ما متولی “امام‌زاده” آبروی خویشیم!

    نخست نیوز، غلامرضا بنی اسدی_به نوشته فرهنگ‌نامه آبادیس ذیل این ضرب‌المثل،” هرکس بزرگ‌ترش و همچنین نزدیکان و اطرافیانش را بزرگ بدارد و احترام کند، دیگران نیز به او و وابستگان او احترام می‌گذارند.” هرکس به خود احترام بگذارد زمینه‌ساز حرمت دیدن از دیگران را هم برای خود فراهم می‌کند.

    عاقل ‌مردمان، به حفظ حرمت خویش اولویت نخست می‌دهند لذا از دیگر ظرفیت‌ها برای ارتقای عِرض و آبروی خود بهره می‌گیرند. این را هم از امام رضا علیه‌السلام تعلیم می‌گیرند که،” بهترین‌ مال‌ آن‌ است‌ که‌ خرج‌ آبرو و حیثیت‌ انسان‌ شود.” پس چنین می‌کنند برخلاف بی‌خردانی که خود را خرجِ جمع‌کردن مال می‌کنند. اینان شاید به‌ظاهر شیک و باکلاس هم بنمایند اما به‌واقع تکدی‌گرانی هستند که با گران‌قیمت‌ترین داشته خود بی‌ارزش‌ترین‌ها را می‌خرند.

    من اهالی اختلاس را از این قبیل متکدیان می‌دانم. آنانی که به انواع حیله‌ها اموال دیگران را می‌ربایند یا دست در بیت‌المال می‌زنند و با سفارش‌های نا به‌جا و توصیه‌های خطا، شیب بیت‌المال را به سمت خودخواسته می‌کشانند متکدیان مدرنی هستند که هرروز به ازای کوچکی خود به کوه کردن مال می‌پردازند.

    در این راه خسته می‌شوند اما نه سیر می‌شوند و نه به مقصدِ مفرح می‌رسند. باید این کلام امام رضا(ع) را برای شان خواند که،” خود را باکار مداوم‌ خسته‌ نکنید و براى‌ خود تفریح‌ و تنوع‌ قرار دهید ولى‌از کارى‌ که‌ در آن‌ اسراف‌ باشد یا شمارا در اجتماع‌ سبک‌ کند پرهیز کنید.” پُرکاری در مسیر ناصواب، خزانه آبرو را خالی می‌کند. کوشش درراه دنیا مصداق همان کارهایی است که باعث سبکی انسان می‌شود.

    ببینیم وجهه آن گروه پیش‌گفته را نزد مردم. بخوانیم آنان را چگونه قضاوت می‌کنند آن‌وقت ایمان ما به کلام راهبردی و هدایت‌گر اما چند برابر خواهد شد که مال باید خرج آبرو شود نه آبرو هزینه جمع‌کردن مال…..

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *