×
×
جدیدترین‌‌ها

مربی کاراته و بازیگر «خرچنگ زرد»مطرح کرد،
سینمای ایران محروم از ژانر رزمی است

  • کد نوشته: 90925
  • بهمن 5, 1402
  • مربی کاراته خراسان رضوی که به عنوان فرمانده نظامی فلسطینی در فیلم تلویزیونی «خرچنگ زرد» به ایفای نقش پرداخته است می گوید: فیلم هایی با ژانر رزمی در سینمای ما کمرنگ و بی رونق است .
    سینمای ایران محروم از ژانر رزمی است

    نخست نیوز، مجید خروشی_ علی اصغر دهقان نیری با بیان این مطلب گفت: حضور ورزشکاران حرفه ای در فیلم های تلویزوینی و سینمایی در کشورمان سبقه و تاریخچه بسیار طولانی دارد و بسیاری از این هنرمندا در نقش های اکشن و جنگی موفق عمل کردند اما برخی هم خیلی زود افول کردند و سینمار ا ترک گفتند در همین رابطه با یکی از هنرمندان ورزشی خراسان که درفیلم تلویزیونی «خرچنگ زرد» به کارگردانی ایفای نقش کرده و در به عنوان فرمانده نظامی فلسطینی در برابر نظامیان اسرائیل قرار می گیرد و از هنر رزمی خود در مبارزه با سربازان تا دندان مسلح اسرائیل مبارزه و مقاومت می کند و در نهایت با رشادت و از خود گذشتگی موفق به پیروزی در برابر یک جنگ نابراربر میشود این مربی کاراته در خصوص حضورش در این فیلم می گوید: با توجه به این 2دختر من هنرمند و بازیگر هستند و ارتباط خوبی با این هنرو همچنین کارگردانان و بازیگران دارند من را هم تشویق کردند که در عرصه فیلم و سینما به دلیل فیزیک ماسبی که دارم حضور پیدا کنم و با توجه به توانایی شخصی در نقش هایی که پیشنهاد شد بر آن شدم که در این فیلم «خرچنگ زرد» حضور پیدا کنم. دهقان نیری در خصوص رشته های رزمی می گوید: رشته‌ی رزمی شاخه‌ها ی زیادی دارد و معتقدم یک ورزشکار موفق کسی است که قارد باشد از هنرش به خوبی استقفاده کند>اخلاق مداری و فرهنگ پهلوانی را در ذهن و جسم خود نهادینه سازد و از هنر خود برای رسیدن به اهداف تعریف شده بهره ببرد. وی در خصوص رویکرد برخی از ورزشکاران به ورزش های سخت و زیر زمینی می گوید: ورزشهای زیر زمینی که جوان‌های زیادی رو جذب خودش کرده بخاطر نبود امکانات کافی برای جوانها باعث آسیب دیدن و صدمه فکری و جسمی زیادی می شود که امیدوارم خانواده ها به این مهم توجه کنند تا جوانانشان مسیر درست و صحیح را در ورزش طی کنند.ورزش های رزمی زیر زمینی آسیبهای زیادی را به ارمغان می آورد که پسندیده نیست. فرهنگ سازی غلط میتواند جوانها را به دام مسابقات زیر زمینی خطرناک بکشاند هدف یک کاراته کا در میدان مبارزه چیست؟ هنگامی که کاراته کار وارد زمین مسابقه میشود فکروذهنش آزاد و در تلاش است برای رسیدن به هدف خود مبارزه کند صبر وادب و استقامت و احترام به پیشکسوت از ارکان مهم این ورزش رزمی می‌باشد.من درکنار کاراته به ورزشهایی دیگر نیز پرداختم تا بتوانم استقامت بدنی خودم را بالا ببرم ودر سبکهای آزاد نیز شرکت کنم آمادگی جسمانی وانگیزه ای بالابرای مسابقات رینگ آزاد نیز داشتم این روحیه مرا ترقیب میکرد برای بادیگاردی و ورزشهای سخت که باروحیه من نیز سازگار است ومن بادیگاردشدم .

    با بازیگری چگونه آشنا شدین ؟ باورود دخترانم فایزه وفرحنازدهقان نیری به عرصه بازیگری من که به حمایت از او همیشه کنارش بودم با سرکارخانم اقبالی و جناب جعفر آبادی آشناشدم واز من دعوت به بازی در فیلم خود کردن ومن به خاطر ورزش بدنی ورزیده وآماده ای داشتم ودر کنارش روحیه ای لطیف رانیز دارم برای همین این پیشنهاد را پذیرفتم در این فیلم نقش فرمانده کل حذب الله ایفای نقش کردم ودر ادامه نقشهای بادیگاردی و نیز چند کارطنز نیز انجام دادم و خوش حالم که این ورزش به من در زندگی کمکهای زیادی کرد زمان شروهع به ورزش ،اولین مربی شما و سابقه حضورتان در کاراته؟ از سال ۱۳۸۴ شروع به ورزش کردم و نخستین ئمربی من در این رشته شیهان بیدخام بود و پیوستن من به این رشته را مدیون خانواده می دانم که مسیر حرکت به این سمت را هموار ساختند. توصیه به شاگردان در هنر رزمی کاراته؟ من به شاگردانم صبر وروحیه بالارا همیشه گوش زد میکنم تا موفق باشند. اهمیت ساخت فیلم های رزمی و حضور رزمی کاران در این عرصه چیستت؟ یکی از ژانرهای پرمخاطب، پرطرفدار و سودآور که می­تواند به اقتصاد سینمای ما و کشاندن مخاطب مشتاق به سینما کمک کند، ژانر اکشن و زیرژانر آن هنرهای رزمی است. فیلم­نامه، کارگردان و هنرهای رزمی مواد لازمی هستند که برای ساخت این نوع فیلم­ها (چه در غالب فیلم کوتاه و چه در غالب فیلم بلند) به آن­ها نیاز است. جالب است که بدانید تمام این مواد لازم را به وفور در اختیار داریم. (مثل همان لیوان آبی که روی میز من بود) ایران دارای ادبیاتی بسیار غنی و پربار چند صد ساله با بزرگان ادبی قدیم و جدید شناخته شده در کل دنیا است.

    وی در ادامه گفت: گروهی سینما را صرفاً هنر پن می­دانند و مفاهیمی همچون جذب مخاطب، سرگرمی­سازی، بازار فروش و بازگشت سرمایه برای آنان بی­معناست. گروهی دیگر معتقدند با توجه به پیشینه­ فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اجتماعی خودشان باید ژانرهای بومی و مرتبط با این مفاهیم را تولید و ابداع کنند. این افراد به خود و به درون جامعه­ خود نگاه کرده و ژانرهای سینمایی منطبق بر اصول اخلاقی، فرهنگی و تاریخی خود را ایجاد و تعریف می­کنند. این نکته اهمیّت زیادی دارد؛ زیرا ایجاد ژانرهای جدید باعث رشد سینما در کلیّت می­شود.

     

    برچسب ها سینمای ایران

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *