×
×
جدیدترین‌‌ها

تلاش آمریکا برای تبرئه از اتهام همدستی با اسرائیل

  • کد نوشته: 87247
  • آذر 25, 1402
  • مقام‌های آمریکا و رسانه‌های این کشور با در پیش گرفتن برخی سیاست‌های تبلیغاتی در صدد هستند کاخ سفید را از اتهام همدستی با جنایات اسرائیل تبرئه کنند.
    تلاش آمریکا برای تبرئه از اتهام همدستی با اسرائیل

    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری نخست نیوز:، جنایت‌های اسرائیل در غزه و حمایت تمام‌عیار کاخ سفید از آن برای دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه فرا رسیدن فصل انتخاباتی گران تمام شده و به نظر می‌رسد رسانه‌های آمریکایی به تکاپو افتاده‌اند تا پای بایدن را از این مهلکه بیرون بکشند.

    از زمان آغاز عملیات‌های اسرائیل در غزه در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهرماه) دولت جو بایدن حمایت تمام‌قد و بی‌چون و چرای خودش را از عملیات‌های اسرائیل در غزه اعلام کرده است.

    دولت آمریکا تا کنون با تکرار روایت اسرائیل چندین قطعنامه را که خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه بوده وتو کرده است. در تازه‌ترین اقدام در این راستا، واشنگتن هفته پیش با ایستادن مقابل رأی 13 کشور دیگر درخواست اعضای سایر اعضای شورای امنیت برای پایان جنگ در غزه را ناکام گذاشت. تنها کشور دیگری که با این قطعنامه موافقت  نکرد انگلیس بود که به آن رأی ممتنع داد.

    دولت آمریکا مضاف بر این به دو قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که آنها هم خواستار آتش‌بس در غزه بودند رأی منفی داد.

    حمایت‌های واشنگتن اما تنها به سطح سیاسی محدود نمی‌شود و این کشور علاوه بر این، اصلی‌ترین تأمین‌کننده بمب‌ها و تسلیحاتی است که اسرائیل از آنها علیه مردم غزه استفاده می‌کند.

    چند روز پیش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال فاش کرده بود آمریکا برای کمک به اسرائیل در جنگ غزه انواع تسلیحات از جمله بمب‌های سنگرشکن را در اختیار اسرائیل قرار داده است.

    روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارش خود جمعه هفته گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود افزایش ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل که ارسال ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپخانه را شامل می‌شود اندکی بعد از حمله ۷ اکتبر آغاز شد و در روزهای اخیر نیز ادامه داشته است.

    آمریکا پیش از این شمار دقیق سلاح‌هایی که برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده بود را افشا نکرده بود. ارسال ۱۰۰ بمب سنگرشکن ۲۰۰۰ پوندی نیز پیش از این توسط آمریکا فاش نشده بود.

    یک نکته قابل توجه در اینجا رویه‌های مخفی‌کارانه‌ای است که آمریکا برای ارسال سلاح به اسرائیل دنبال کرده است. دولت بایدن، مثلاً هنگام کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین، آمارهای مربوط به تسلیحات را به صورت علنی اعلام می‌کند در صورتی که در خصوص مراودات تسلیحاتی با اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه هیچ آماری منتشر نکرده است.

    علی‌رغم چنین حمایت‌هایی رسانه‌های آمریکایی در تلاشند این باور را به مخاطبان القا کنند که میان دولت بایدن با کابینه جنگی نتانیاهو بر سر بالا بودن تلفات غیرنظامیان در غزه اختلاف‌ نظر وجود دارد و بر همین اساس، اختلاف ادعایی میان دولت بایدن با کابینه جنگی نتانیاهو بر سر تلفات غیرنظامیان در غزه یکی از محورهای ثابت روایت‌هایی است که رسانه‌های آمریکایی در تقریباً هر گزارش خود بر روی آن مانور می‌دهند.

    اما واقعیت گسترده‌تری که همه قطعات پازل را در نظر می‌گیرد این است که آمریکا در همان حال که در اظهارات علنی اسرائیل را به کاهش تلفات غیرنظامیان دعوت می‌کند به صورت پشت پرده با تأمین سلاح و حمایت‌های سیاسی راه را برای کشتار مردم غزه هموار می‌کند.

    رفتار بایدن علاوه بر اینکه در حمایت‌های همیشگی آمریکا از اسرائیل ریشه دارد از نگرانی‌های او در خصوص اثرات حمایت از جنایت‌های جنگی اسرائیل بر نظر رأی‌دهندگان آمریکایی نیز نشأت می‌گیرد.

    شاید به جرأت بتوان گفت حمایت‌های آمریکا از اسرائیل در هیچ برهه‌ای از تاریخ تا این اندازه با مخالفت‌های عمومی روبرو نبوده است. بسیاری از شهرهای آمریکا در دو ماهی که از عملیات اسرائیل در غزه می‌گذرد صحنه تظاهرات علیه حملات سنگین اسرائیل بوده‌اند.

    دانستن اینکه دست‌کم نیمی از طرفداران حزب دموکرات که سبد آرای بایدن را تشکیل می‌دهند حامی فلسطین هستند مشخص می‌کند که شکل حمایت‌های او از اسرائیل ممکن است چه ضربه‌ انتخاباتی‌ای به او وارد کند.

    این مسئله را می‌توان در نظرسنجی‌ای که اخیراً دانشگاه کوئینی‌پیاک انجام داد به وضوح مشاهده کرد. در این نظرسنجی مشخص شد که ۶۲ درصد طرفداران حزب دموکرات بدون در نظر گرفتن جنگ غزه از سیاست‌های او طرفداری می‌کنند اما با در نظر گرفتن این جنگ این حمایت به ۳۶ درصد تنزل پیدا می‌کند.

    به طور مشابه در نظرسنجی دیگری که کالج ماریست اندکی بعد از آغاز جنگ انجام داد مشخص شد که رأی‌دهندگان غیرسفیدپوست از سیاست او در حمایت اینچنینی از اسرائیل حمایت نمی‌کند. تنها نیمی از این افراد گفتند که موافق حمایت آمریکا از اسرائیل هستند.

    در چنین شرایطی است که مقام‌های آمریکا در اظهارات علنی و همچنین برخی از رسانه‌های آمریکا (به ویژه رسانه‌های طرفدار حزب دموکرات) به تکاپو افتاده‌اند تا تبعات رفتارهای اسرائیل در غزه به پای جو بایدن نوشته نشود. از همین روست که می‌بینیم آمریکایی‌ها علی‌رغم آنکه تأمین‌کنندگان اصلی سلاح‌هایی هستند که جان مردم غزه را به خطر می‌اندازند بیشتر از بقیه سعی می‌کنند خودشان را نگران تلفات غیرنظامیان در این منطقه نشان دهند.

    منبع فارس

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *