×
×
جدیدترین‌‌ها

آتش‌بس در غزه

  • کد نوشته: 85690
  • آذر 5, 1402
  • کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به توافق اخیر حماس و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آتش‌بس موقت و تبادل اسرا گفت: بر اساس موارد توافق‌شده، سبد موفقیت‌های حماس در جریان این توافق سنگین‌تر از طرف مقابل است
    آتش‌بس در غزه

    به گزارش نخست نیوز :، جنبش حماس و رژیم صهیونیستی در  اواخر هفته گذشته در جریان رایزنی‌هایی که با واسطه قطر ، مصر، آمریکا و .. انجام شد برای ایجاد یک آتش‌بس موقت به منظور تبادل اسرای غیرنظامی توافق کردند.

    این آتش‌بس از روز جمعه اجرایی شد و طی روزهای جمعه و شنبه تعدادی از اسرای اسراییلی و فلسطینی بین دو طرف مبادله شدند.

    در حال حاضر ، با توجه به این که آتش‌بس انجام شده چهار روزه است و در جریان آن، زمینه برای تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه به غزه فراهم شده است، شاهد انجام برخی از  تلاش‌های بین‌المللی برای تمدید زمان آتش‌بس هستیم.

    «حسن لاسجردی» در گفت‌وگو با نخست نیوز :در ارتباط با آتش‌بس صورت گرفته با بیان اینکه مواردی برای حصول آتش‌بس موقت مورد نظر دو طرف حماس و رژیم صهیونیستی بود از جمله که این که اسراییلی‌ها تاکید داشتند تبادل زندانیان باید نفر به نفر باشد ولی حماس نظری متفاوت از این موضوع داشت و مواردی همچون این مسائل باعث شد که توافق برای آتش‌بس موقت به تاخیر بیفتد، گفت: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد که اسراییل بیش از جریان حماس نیاز به آتش‌بس داشت و این رژیم ، تحت فشار خانواده‌ها اسرای اسرائیلی و گروه‌های سیاسی در داخل اراضی اشغالی مجبور به پذیرش یک راهکار سیاسی در ادامه بحران به وجود آمده شد.

    این کارشناس مسائل غرب آسیا، ادامه داد: بر خلاف  نابرابری‌هایی که بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی از نظر تجهیزات و حمایت‌های بین‌المللی و … وجود داشت، حماس به خوبی توانست در برابر حملات و فشارهای رژیم صهیونیستی مقاومت کند و بر سر میز مذاکرات نیز حرف خود را تا حدود زیادی به پیش ببرد.

    لاسجردی با بیان این که برای ادامه آتش‌بس، کشورهایی همچون مصر ، قطر و … که در زمینه حصول این توافق نقش داشتند باید فضا را مدیریت کنند و به دو طرف درگیری اهمیت این توافق و نتایج حاصل از آن  را یادآوری کنند، گفت: ادامه درگیری‌ها برای دو طرف هزینه‌بر است و این هزینه‌ها عمدتا از سوی ملت‌ها و غیرنظامی‌ها پرداخت می‌شود و به نفع طرفین است که تلاش شود این توافق  استمرار پیدا کند.

    این کارشناس مسائل غرب آسیا  با بیان این که در جریان تحولات اخیر در اراضی اشغالی نیروی مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان توانستند خود را به عنوان یک رقیب قابل اعتنا در منطقه  مطرح کنند، ادامه داد: در همین چارچوب دیگر گروه‌های مقاومت از جمله انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراقی نیز  نقش‌آفرینی کردند.

    وی همچنین با بیان اینکه جریان رژیم صهیونیستی در طول  پنجاه روز  گذشته به طور مستمر صحبت از تلاش برای کسب پیروزی‌های بزرگ از جمله نابودی کامل حماس و یا کوچاندن فلسطینی‌ها از غزه را مطرح می‌کرد، اظهار کرد:  رژیم صهیونیستی نتوانست به اهداف بزرگی که در این زمینه تعیین کرده بود، دست پیدا کند و همانطور که اشاره شد گروه‌های مقاومت در فلسطین علیرغم نابرابری در داشتن تجهیزات و حمایت‌هایی که برخی از کشورهای غربی و حتی عربی از رژیم صهیونیستی می‌کردند، سبد موفقیتش در جریان این تحولات  سنگین‌تر از طرف مقابل است.

    منبع ایسنا

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *