×
×
جدیدترین‌‌ها

زندگی دائم با آتش

  • کد نوشته: 85316
  • آذر 1, 1402
  • عصر روز گذشته رسانه‌ها خبر از تشکیل جلسه کابینه رژیم‌صهیونیستی برای رای‌گیری درباره توافق با حماس پیرامون آزادی اسرا و آتش‌بس خبر دادند. این احتمالا سومین نشست پس از جلسه کابینه جنگ و کابینه امنیتی رژیم بود. روز گذشته پایگاه خبری آکسیوس توافق اسرائیل و حماس را «قریب‌الوقوع» خواند
    زندگی دائم با آتش

    به گزارش نخست نیوز :، فرهیختگان در ادامه نوشت: ساعاتی بعد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با گفتن این جمله که «ما به توافق بسیار نزدیک هستیم» این خبر را تایید کرد.

    مذاکرات آتش‌بس از مدت‌ها قبل در دوحه، میان قطر به نمایندگی از فلسطینی‌ها و آمریکا به نمایندگی از رژیم‌صهیونیستی آغاز شده بود. دو منبع به آکسیوس گفته‌اند در این توافق، در ازای آزادی هر اسیر اسرائیلی توسط حماس، سه اسیر فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، آزاد می‌شوند.

    آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند، این توافق دومرحله‌ای خواهد بود. در مرحله اول، حماس ۵۰ زن و کودک اسرائیلی را که در غزه نگهداری می‌شوند، آزاد می‌کند و درمقابل نیز اسرائیل حدود ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که اکثرا زنان و خردسالان هستند، آزاد می‌کند. آزادی اسرا در مرحله اول توافق طی چهار روز آتش‌بس در غزه، محقق خواهد شد. به عنوان بخشی از این توافق، اسرائیل به حدود ۳۰۰ کامیون در روز اجازه می‌دهد تا از مصر وارد غزه شوند.

    درباره جزئیات توافق هیچ خبری به شکل رسمی اعلام نشده اما مهم‌ترین اظهارنظر در این باره را جو بایدن کرده است. او دیروز به خبرنگاران گفت: «تیم من در منطقه است و میان پایتخت‌ها مدام در رفت‌وآمد است.» او از نزدیک شدن به بازگرداندن برخی از اسرایی که وی آنها را «گروگان» می‌خواند، خبر داد و گفت نمی‌خواهد «وارد جزئیات» شود. خوش‌بینی بایدن بازتاب نظرات مشابهی بود که از خاورمیانه می‌آمد.

    رهبر حماس ساعاتی پیش از این سخنان بایدن گفت توافق آتش‌بس با اسرائیل نزدیک است و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نیز گفت امیدوار است به‌زودی اخبار خوبی در مورد گروگان‌ها داشته باشد. آزادی اسرا در قالب یک توافق، تحقق همان سخنی است که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان چند هفته قبل گفت. او از صهیونیست‌ها پرسید که چه زمانی بدون توافق توانسته‌اند یک اسیرشان را آزاد کنند.
    شاید نتانیاهو بخواهد از این توافق برای خود یک نمد پیروزی بسازد اما ‌آتش‌بس‌ در جنگ غزه تفاوتی با قبول شکست در تل‌آویو ندارد. خبرها حکایت از این امر دارند. نزدیک شدن به آتش‌بس در شرایطی رخ داده است که نتانیاهو و سران برجسته رژیم برای جبران حمله ۷ اکتبر اهدافی تعیین کرده بودند که تقریبا هیچ‌کدام محقق نشده‌اند. «تخلیه غزه»، «کوچاندن به مصر»، «نابودی حماس» و «آزادسازی اسرا» اهداف کوچک و بزرگ تل‌آویو بودند که همه به طور کامل ناکام ماندند. هرگونه وقفه در جنگ برای صهیونیست‌ها نشان‌دهنده به پایان رسیدن «تاب‌آوری» آنها در بخش‌های مختلف نظامی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی است؛ در معنایی عمیق‌تر، پایان تاب‌آوری همان شکست است.

    آتش‌بس در غزه، تسلیم در تل‌آویو

    ‌الی کوهن، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی دوشنبه هفته گذشته (۲۲ آبان) اعلام کرد تل‌آویو تا پیش از آنکه فشارهای بین‌المللی موثر واقع شوند، دو هفته فرصت دارد تا جنگ را یکسره کند. تا به امروز تقریبا این دو هفته تکمیل شده است. از سوی دیگر، چشم‌اندازی نیز برای پایان بخشیدن آبرومندانه به جنگ برای صهیونیست‌ها طی هفته‌های آتی وجود ندارد.

    اگر حرف‌های وزیر خارجه رژیم را مبنا قرار دهیم، به لحاظ فشارهای بین‌المللی تل‌آویو ظرفیت قابل‌توجهی برای تحمل فشارهای بین‌المللی ندارد. از نظر نظامی نیز، طی یک‌ماه نبرد زمینی در غزه، روزانه به طور متوسط بیش از ۲۰ خودروی زرهی ارتش رژیم نابود شده یا آسیب دیده است. تاکنون کل این زیان‌ها به تقریبا ۶۰۰ وسیله زرهی شامل تانک، نفربر و بولدوزر زرهی رسیده است. این درحالی است که همزمان زدوخوردهایی جدی در سراسر مرزهای شمالی با لبنان به طور پیوسته ادامه داشته‌اند.

    به لحاظ اقتصادی، شاید مهم‌ترین واقعه روز یکشنبه ۲۸ آبان رخ داد. در این روز یمن یک کشتی تجاری متعلق به بازرگانی صهیونیست را در دریای سرخ توقیف کرد. این اتفاق یک گام بزرگ در راستای قطع شریان‌های اقتصادی رژیم است که پیش از این ایران همه را به حرکت به این سمت فراخوانده بود. با نگاهی از فراز جنگ، مشخص می‌شود طاقت صهیونیست‌ها طاق شده و آنها دیگر یارای جنگیدن و تحمل فشارهای ناشی از آن را ندارند. نتانیاهو که می‌خواست حماس را نابود کرده و این‌گونه تمام اسرا را آزاد کند حالا باید با همین گروه توافق ‌آتش‌بس‌ امضا کند.

    این توافق یک پیام بزرگ برای رژیم‌صهیونیستی دارد و آن، ادامه مقاومت علیه رژیم‌صهیونیستی است. حماس و سایر گروه‌های مقاومت در غزه یا کرانه باختری، باز هم دست به اقدام علیه رژیم‌صهیونیستی خواهند زد. آنها در چند ساعت بیش از هزار صهیونیست را به هلاکت رساندند و اکنون به‌خوبی به ضربه‌پذیری رژیم آگاهند. اسرائیل با آتش‌بس، جدا از سقوط کابینه‌اش، باید به تداوم عملیات‌های مقاومت در منطقه عادت کند؛ دیگر از این پس، شلیک موشک و هلاکت صهیونیست‌ها، یک پیش‌فرض دائمی برای تل‌آویو خواهد بود.

    منبع ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *