×
×
جدیدترین‌‌ها

دانش سازمانی چیست؟

  • کد نوشته: 82092
  • مهر 27, 1402
  • به دانش خاص یک سازمان که از تجربه جمعی یا تجربه فردی هر یک از کارکنان آن سازمان به‌دست می‌آید، دانش سازمانی می‌گویند. این دانش به شکل صریح  یا ضمنی، مورد استفاده قرار می­‌گیرد تا اهداف سازمان را محقق گرداند

    دانش سازمانی چیست؟

    نخست نیوز : سید معین امامی میبدی _دو مطلب مهم در مورد مفهوم دانش سازمانی قبل از هر چیزی باید بدانیم، «دانش» منبع و دارایی مهمی است. یک سازمان نیاز دارد از فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی کند، سپس منطبق بودن خروجی­‌های آن را تضمین کند.

    دوم اینکه، «دانش سازمانی» دارایی است که نمی‌توان آن را کمی‌سازی کرد، یعنی مجموعه‌ای از دانش فردی یا جمعی است که نسبت به دیگران با زمینه فعالیت مشابه، مزیت و برتری ایجاد می‌­کند.

    چند نوع دانش سازمانی وجود دارد؟

    دانش ضمنی

    این دانش معمولاً به عنوان دانش چگونگی در یک سازمان شناخته می­‌شود. دانش ضمنی دانشی است که در ذهن ذی‌نفعان (افراد در نقش‌های مختلف) شکل می‌گیرد و عمدتاً بر مبنای تجربه ایجاد می‌شود. این دانش به عنوان ارزشمندترین منبع دانش شناخته می­‌شود. دانش ضمنی ماهیتی شهودی دارد، بیان آن دشوار است و عمیقاً ریشه در اقدامات عملی فرد دارد. به‌عبارتی افراد یا گروه‌ها برای کسب دانش ضمنی باید خودشان عملا در فعالیت مرتبط با آن دانش مشارکت پیدا کنند.

    دانش آشکار شدنی

    دانشی است که می‌­تواند بیان شود اما هنوز بیان نشده­‌است. شما احتمالا با موارد زیادی از دانش آشکار شدنی در سازمان خود رو به رو شده‌اید. به عنوان مثال، اگر از یک عضو تیم بپرسید که چگونه یک کار را انجام می‌دهد این سوال می‌تواند جرقه گفتگو در مورد طیف وسیعی از ابهامات و مراحل انجام کار او باشد، همچنین می‌تواند باعث شکل‌گیری نتایج بالقوه‌ای شود که منجر به فرآیندی متفکرانه برای تعیین بِه‌روش‌های کارها شود. در نهایت می‌توان اینطور گفت که بهترین شیوه‌ها و مهارت‌هایی که از شغلی به شغل دیگر قابل انتقال هستند نمونه هایی از دانش آشکار شدنی هستند.

     دانش صریح

    دانش صریح، که دانش چیست هم نامیده می‌شود دانشی است که نظام‌مند است و اغلب مستندسازی شده‌­است. شناسایی، ذخیره و بازیابی آن آسان است ولی در عین حال مدیریت/کنترل این دانش به دقت و توجه نیاز دارد. بزرگترین چالش این دانش اطمینان حاصل کردن از اطلاعاتی است که باید به‌درستی در دسترس کارکنان قرار بگیرد. برای این کار هم باید فضای ذخیره و محافظت کافی از اطلاعات را داشته باشیم. برای استفاده هر چه کاراتر از این دانش باید فرآیندی وجود داشته باشد تا دانش صریح به طور رسمی بازنگری، به‌روزرسانی یا از چرخه خارج شود. نمونه‌های دانش صریح شامل دیتابیس­‌ها، یادداشت­‌ها، یادآوری‌­ها، اسناد و … است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *