×
×
جدیدترین‌‌ها

به مناسبت یازدهمین سالگرد شادروان استاد احمد خادم الحسینی بنیانگذار اولین انجمن عکاسی خراسان

  • کد نوشته: 80281
  • مهر 9, 1402
  • دهه ی اول مهر ماه 1391 بود، برای تهیه عکس به بیمارستان امام (ع) رفته بودم

    به مناسبت یازدهمین سالگرد شادروان استاد احمد خادم الحسینی بنیانگذار اولین انجمن عکاسی خراسان

    نخست نیوز : سید جلیل حسینی زهرائی: دهه ی اول مهر ماه 1391 بود، برای تهیه عکس به بیمارستان امام (ع) رفته بودم.

    حدود ساعت ده صبح بود تلفن همراهم زنگ خورد، آقای حیدری تلفنچی اداره کل فرهنگ و ارشارد اسلامی خراسان رضوی بود گفت آقا سید ، دوست و رفیقت فوت کرد، مکثی کردم و گفتم کی فوت کرد ، ادامه داد حاج احمد آقا، استاد خادم الحسینی فوت کردند. با شنیدن این خبریکباره بدنم سرد شد . در ادامه گفت فردا مراسم تشیع جنازه و … باور کردنی نبود و تمام خاطراتم با استاد در ذهن ام به تصویر در امد. دقایقی  بعد کمی آرام شدم  شروع به اطلاع رسانی به عکاسان کردم .

    زنده یاد شادروان استاد احمد خادم الحسینی (1331/1391) در محله چهارراه لشگر مشهد بدنیا امد. در سال 1356 در آزمون استخدامی تلویزیون وقت مشهد شرکت میکند و قبول میشود. ولی تصمیم میگیرد و به استخدام اداره کل فرهنگ وهنر سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان در بیاید.

    علاقه و انگیزه به هنر عکاسی از نوجوانی در ایشان بوجود آمده زمانی که مرحوم پدرش اطاق منزل را به نمایشگاه عکس تبدیل کرده بود. وی همیشه عکسی از مرحوم پدرش به همراه داشت و می گفت او را اقا خان صدا میزدند و خاطراتی از روزهای تاسوعا وعاشورا از پدرش که از پیر غلامان حسینی بود.

    برایمان با شور و هیجان خاصی تعریف میکرد. پدر مرحومش اولین متصدی کارخانه برق مشهد بوده است. آشنایی نگارنده با زنده یاد استاد احمد خادم الحسینی از اواخر دهه ی شصت در سینمای جوانان دفتر مشهد شکل گرفت.

    زنده یاد پس از چند سال خدمت در دهه شصت با اتفاق استاد حسین باغیاری مسوولیت انجمن سینمای جوانان ایران دفترمشهد را عهده دار میشوند.

    و گاهی از فعالیت در آن سالها و برگزاری جشنواره های فیلم و عکس سراسری که در تهران بود خاطراتی بیان میکرد.

    زنده یاد احمد خادم الحسینی بر خلاف ظاهر و تیپ و جثه مردانه اش انسان خوش قلب مهربان و محبوبی بود و با صدای گرم و دلنشین و دیالوگ ها و خنده های خاص خودش همیشه و بخصوص در جمع عکاسان با کلام هایش جاذبه خاصی داشت و همه که او را می شناختند خاطرات خوب و شیرینی از او به یاد دارند.

    استاد ضمن انتقال تجارب و آموخته هایش از عکاسی از خاطرات عکاسی خود نیز می گفت. وی برای خودش اصول و مرامی داشت و هرگز از ان کوتاه نمی آمد. در مصاحبه ای طولانی با او از ایشان سوال کردم استاد چه شد که بفکر تشکیل انجمن عکاسی خراسان افتادید و پاسخ داد در برگزاری جشنواره های فیلم و عکس همیشه بخش عکس درحاشیه قرار می گرفت و جدی گرفته نمیشد.

    و بر همین اساس بفکر تشکیل انجمن عکاسی خراسان افتادم. شادروان احمد خادم الحسینی اولین عکاس ایرانی بود که با یک عکس تکنیکی اش دردهمین دو سالانه فستیوال بین المللی ظنز و هجو بلغارستان در دهه هفتاد جایزه ویژه هیات داوران را در شهر گابرووا بلغارستان دریافت نمود. از دیگر سوابق هنری ایشان دبیری و داوری جشنواره های فیلم و عکس . عضو هیات مدیره کانون هنرمندان خراسان، موسس مدیر عامل و رییس هیات مدیره انجمن عکاسی خراسان، عضو موسس شرکت تعاونی خدماتی عکاسان هنری پارتیان خراسان، مدرس عکاسی دانشگاه، عضو گروه برنامه ریزی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان، عضو کمتیه کار گروه عکس جشنواره بین المللی عکس امام رضا (ع)، سرپرستی فیلمبرداری تدوین چند فیلم از انجمن سینمای جوانان دفتر مشهد و عکاس خبره پرتره، معماری، تبلیغاتی، صنعتی و … بود.

    و باتوجه با سوابق تجارب و موقعیت شغلی که داشت از این جایگاه به نفع هنرمندان عکاس خراسانی استفاده کرده و ایشان با جمع کردن عکاسان از صنف های مختلف عکاسی و در یک فضای کاملا دوستانه، صمیمی و همان روحیه ی آزاد منشی و جوانمرد اش  اولین انجمن عکاسی در ایران را پس از انقلاب پایه ریزی کرد .

    توضیح اینکه اولین انجمن عکاسی در ایران در سال 1337 توسط زنده یادان اساتید مهندس ابراهیم هاشمی، بهمن جلالی و هادی شفاییه  در آبادان تشکیل شد ومدتی فعالیت کرد. و در مشهد نیز از ابتدای دهه ی هفتاد اولین تشکل عکاسی به نام بانک اطلاعاتی عکاسان خراسان که نگارنده عضوی از آن بودم شکل گرفت و همکاری بی دریغی در مرحله ی تشکیل اولین انجمن عکاسی خراسان نمود.

    همچنین فعالیت های چشمگیری در بانک اطلاعاتی عکاسان خراسان در سطح استان، کشور و بین المللی در حوزه عکاسی داشت. و در ابتدای دهه ی هشتاد با مدیریتی جدید به موسسه ی مطالعات و تحقیقات عکاسی آبگینه تغییر نام داد و اعزام نگارنده از سوی مدیریت این موسسه به یازدهمین سمینار بین المللی عکاسی دام دام هندوستان در شهر کلکته در سال 2017 یکی از فعالیت های بین المللی این موسسه می باشد.

    سپس با تشکیل انجمن عکاسی خراسان و با حکم کتبی ایشان به عنوان اولین مسول روابط عمومی انجمن عکاسی خراسان فعالیت نمودم .

    و به عنوان عضوی در تمامی هیات مدیره های انجمن عکاسی خراسان خدمت افتخاری نمودم . لازم است از کلیه مدیران و معاونین سابق و همکاران محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که از ابتدا تشکیل انجمن عکاسی خراسان بزرگ همکاری و همراهی نمودند به سهم خود تقدیر و تشکر کنم .

    اعضای اولیه ی این انجمن که چهل نفر از عکاسان فعال و قدیمی مشهد و نیز شهرستانها  بودند. البته در طول فعالیت انجمن به قول استاد گاهی چند نفر شیطنت میکردند اما استاد با جوانمردی و گذشت و با صبرو حوصله به مسوولیت خود ادامه میداد .

    یکی دیگر از خصوصیات زنده یاد احمد خادم الحسینی تقسیم کار و دادن مسولیت در جشنواره ها مسابقات سفرها عکاسی مراسم و به عکاسان فعال و علاقمند بود .

    شادروان احمد خادم الحسینی به تمام معنا مرد پیشکسوت عکاسی بود و بسترهایی برای رشد و اعتلای عکاسی بوجود اورد.

    اکنون نبود او بسیار احساس میشود.

    ودر یک کلام انجمن عکاسی خراسان که از سال 1379با مجوز و همکاری مدیران کل و معاونین و همکاران محترم شروع به فعالیت نمود و در سال های فعالیت خود عکاسی خراسان را به بام عکاسی ایران تبدیل کرد و بارها نام انجمن عکاسی و عکاسان خراسانی با کسب مدالهای جهانی طلا و نقره و عناوین بین المللی خراسان را تیتر خبرهای جهانی کرد.

    و اکنون هر ازگاهی فعالیت عکاسی بظاهر دیده میشود .

    یاد و خاطره استاد زنده یاد احمد خادم الحسینی همیشه با ماست و روحش شاد.

    آخرین بازرس انجمن عکاسان خراسان رضوی

     

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *