×
×
جدیدترین‌‌ها

دخالت‌ها و قضاوت‌ها

  • کد نوشته: 78989
  • شهریور 30, 1402
  • «همه موهای سرت که سفید شده، چقدر پیر شدی ، چرا این‌قدر چاق شدی ، ورزش نمی‌کنی ، موهای سرت ریخته است، رنگ‌بندی لباس‌هایت اصلا مناسب نیست ، این رشته تحصیلی که در دانشگاه می‌خوانی آینده‌ی مناسبی ندارد، بعد از چند سال زندگی هنوز بچه نداری، این چه ماشینی است که سوار می‌شوی، در این مملکت نمی‌شود زندگی کرد و…».

    دخالت‌ها و قضاوت‌ها

    نخست نیوز : دکتر مهدی یاراحمدی خراسانی-مجموعه این جمله‌ها یا شبه جمله‌ها مواردی هستند که کمابیش در هر هفته بارها و بارها از سوی برخی از افراد شنیده می‌شود. این افراد معمولا شخصیت‌هایی هستند که نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند و بسیار مصمم هستند که این بدبینی و ناامیدی را به دیگران نیز منتقل کنند و به تعبیری انرژی طرف مقابل را نیز به‌شدت کاهش دهند. شاید حرف‌هایی که می‌زنند درست هم باشد. یعنی اتفاقا در بیشتر موارد آنچه می‌گویند اشتباه نیست ولی همواره همزمان توأم با بدبینی، بزرگ‌نمایی، سیاه نمایی و به رخ کشیدن کمی‌ها، کاستی‌ها و مشکلاتی است که بیان آن‌ها ضرورتی ندارد یا مشکلی را حل نمی‌کند جز این‌که به فرد مخاطب حس نامطلوبی را انتقال می‌دهد. این دسته از افراد به‌سختی می‌توانند هیجان مثبت ، رضایت‌مندی ، شور و شوق و مهربانی را تجربه کنند، چراکه مدام غر می‌زنند، شاکی هستند و تصور می‌کنند تمام دنیا بر ضد آن‌هاست. معمولا از آب‌وهوای بد، رییس بداخلاق، بخت و اقبالِ نداشته ، وضعیت اقتصادی و تربیت خانوادگی خود شاکی هستند. آن‌ها به‌ندرت به سایر عوامل هم نگاه می‌کنند تا مثلا فقدان انرژی، خلاقیت و کم‌همتی خود را مقصر بدانند و بدین گونه هم خودشان حال مساعدی ندارند و هم خودخواسته یا ناخواسته این حس و حال را به دیگران نیز منتقل می‌کنند.

    «قضاوت‌ها و دخالت‌ها»ی این‌گونه افراد حال آدم را خراب می‌کند، انگیزه‌ها را کاهش می‌دهد و حس خوب زندگی را می‌گیرد. لذا باید در معاشرت‌ها و مراوده‌های روزانه خود توانایی «تجزیه‌وتحلیل رفتار متقابل» را داشته باشیم تا در این حالت اگر فرد مقابل ما نمی‌تواند از خود رفتار مناسبی ارایه دهد و با دخالت‌ها و قضاوت‌ها و در ادامه سیاه نمایی‌ها و بدبینی‌ها حس و حال ما را خراب می‌کند او را به‌گونه‌ای مناسب و با کمترین حاشیه کنار بگذاریم و از تداوم ارتباط با او پرهیز نماییم. اهمیتی ندارد او کیست و چه نقشی در زندگی شما دارد. این فرد کسی است که همیشه غر میزند و می‌گویند این کار فایده‌ای ندارد و نتیجه نمی‌گیریم یا می‌گوید ایده‌هایی که مطرح می‌کنید می‌توانند بهتر از این هم باشند.

    وقتی شما درباره مساله‌ای احساس خوبی دارید، چیزی که به‌هیچ‌وجه به آن نیازی ندارید بودن کنار یک فرد منفی اندیش است. مهم نیست چقدر حس مثبت داشته باشید، هم‌نشینی با فردی منفی اندیش حتی برای چند دقیقه می‌تواند موقعیتی شاد را تبدیل به شرایطی همراه با استرس، خشم و نارضایتی کند. بهترین روش برای جواب دادن به چنین فردی این است که در تله طرز فکر آن‌ها گرفتار نشوم و از آن‌ها فاصله بگیریم. گفتگو را به‌سرعت تمام کنید و بروید جایی که دستش به شما نرسد یا نتواند مجددا با شما ارتباط برقرار کند. این‌گونه می‌توانید به آتش منفی‌بافی او دامن نزنید. وقتی حرف‌هایش تمام شد به‌سادگی سرخود را به نشانه تایید تکان دهید و با یک خداحافظی بگویید وقت رفتن است. انجام این اقدامات بسیار اهمیت دارد، زیرا آن‌ها منتظر دیدن نشانه‌ای برای ادامه دادن بحث هستند. پس اگر بهانه دستشان ندهید، سریع‌تر می‌توانید آنجا را ترک کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *