×
×
جدیدترین‌‌ها

مرکز باتری بزرگترین و احمقانه ترین افسانه ها در مورد باتری گوشی را فاش کرد!

  • کد نوشته: 78198
  • شهریور 20, 1402
  • یکی از موارد مهم در گوشی نحوه عملکرد باتری است. امروزه در سرتاسر وب افرادی هستند که نکاتی در مورد بهتر شدن سلامت باتری سامسونگ، سلامت باتری آیفون و عملکرد بهتر گوشی می گویند. اما این موارد شایعه است و یا اینکه حقیقت دارد؟ برای تشخیص این موارد ما با فروشگاه اینترنتی مرکز باتری مصاحبه کردیم […]

    یکی از موارد مهم در گوشی نحوه عملکرد باتری است. امروزه در سرتاسر وب افرادی هستند که نکاتی در مورد بهتر شدن سلامت باتری سامسونگ، سلامت باتری آیفون و عملکرد بهتر گوشی می گویند. اما این موارد شایعه است و یا اینکه حقیقت دارد؟

    برای تشخیص این موارد ما با فروشگاه اینترنتی مرکز باتری مصاحبه کردیم و خواستیم تا حکم خود را در مورد برخی از شایع‌ترین افسانه‌ها بیان کند، علم پشت شایعات را توضیح دهد و شاید توصیه‌های عاقلانه‌ای در مورد افزایش عمر تلفن‌های هوشمندمان به ما ارائه دهد.

    حتی وقتی باتری شما 100 درصد است، باز هم جا برای شارژ بیشتر وجود دارد

    درست است، واقعی

    در باتری تلفن هوشمندتان شارژ بیشتری نسبت به درصدی که نشان می دهد وجود دارد، اما اگر از آن شارژ استفاده کنید، عمر کلی باتری را به طور چشمگیری کاهش می دهید. در اصل این مشکل، یک مبادله ظریف است که توسط تولیدکنندگان انجام می شود. افزایش شارژ موجود در باتری، تعداد دفعاتی که باتری می تواند بدون آسیب دیدن داخلی شارژ و دشارژ شود را کاهش می دهد. برای اینکه باتری ها برای صدها یا هزاران چرخه شارژ دوام بیاورند، تولیدکنندگان محدودیت هایی را برای مقدار شارژ قابل تخلیه باتری ها قائل می شوند.

    برای درک دلیل، باید کمی در مورد نحوه عملکرد باتری ها بدانید. اکثر باتری‌های لیتیوم یونی، مانند باتری‌های گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و خودروهای الکتریکی، از دو لایه تشکیل شده است: یکی از اکسید لیتیوم کبالت و دیگری از گرافیت. زمانی که یون های لیتیوم از لایه گرافیت به لایه اکسید لیتیوم کبالت حرکت می کنند انرژی آزاد می شود و می توانید از گوشی خود استفاده کنید. وقتی باتری را شارژ می‌کنید، به سادگی آن یون‌های لیتیوم را به سمت دیگری برمی‌گردانید – از لایه اکسید لیتیوم کبالت خارج شده و به گرافیت بازمی‌گردید.

    images_1694339607_64fd9217d7921.jpg

    اینجاست که به مشکل عمر باتری و چرخه شارژ می رسیم. وقتی بسیاری از آن یون های لیتیوم را از لایه اکسید کبالت لیتیوم خارج شود کل ساختار لایه به هم می ریزد. کنت گریفیث ، محقق ذخیره انرژی در دانشگاه کمبریج، می‌گوید: اگر تمام آن لیتیوم را حذف کنید، ساختار اتمی ماده در واقع از هم می‌پاشد.

    گریفیث می گوید: «این مانند بیرون کشیدن تمام تکیه گاه ها از کف یک ساختمان است. شما می‌توانید یون‌های لیتیوم را خارج کنید، اما با این کار ساختار داخلی را به هم ریخته‌اید، و نمی توانید دوباره آن را درست کنید.

    به همین دلیل است که سازندگان محدودیت هایی را برای میزان شارژ باتری های خود تعیین می کنند. در بیشتر مواقع، آن‌ها طوری تنظیم می‌شوند که تنها نیمی از لیتیوم موجود در لایه اکسید کبالت لیتیوم در طی یک بار شارژ کامل حذف می‌شود. اگر از حذف نیمی از لیتیوم فراتر رفتید، باتری شما می‌تواند شارژ بیشتری به شما بدهد، اما نمی‌توانید این کار را چندین بار انجام دهید. توصیه می شود شارژ گوشی را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید.

    شارژ کردن گوشی در حالت هواپیما باعث می‌شود سریع‌تر شارژ شود

    تا حدودی درست 

    یک نکته رایج برای سرعت بخشیدن به شارژ گوشی در زمانی که عجله دارید این است که آن را در حالت هواپیما قرار دهید. حالت هواپیما به این معنی است که تمام فرکانس‌های رادیویی خاموش هستند، بنابراین شما هیچ داده تلفن همراهی نخواهید داشت و در برخی از تلفن‌ها اتصالات بلوتوث و Wi-Fi شما نیز قطع می‌شود. در تئوری، از آنجایی که گوشی شما کار کمتری انجام می دهد، باتری باید سریعتر شارژ شود، درست است؟ این از نظر فنی درست است، اما تفاوت سرعت بسیار کم است. آزمایشی توسط CNET در سال 2014 نشان داد که روشن کردن حالت هواپیما فقط زمان شارژ را چهار دقیقه کوتاه می کند. شاید این که نتوانید تماس های دریافتی را در طول شارژ دریافت کنید عذاب آور باشد پس 4 دقیقه ارزش آن را ندارد.

    استفاده از شارژر فیک به گوشی شما آسیب می رساند

    درست است، واقعی

    همه شارژرهای تلفن یکسان ساخته نمی شوند و این می تواند تأثیر مخربی بر عمر باتری گوشی شما داشته باشد. به عنوان مثال اگر آیفون دارید باید از شارژر اصلی آیفون استفاده کنید. شارژرها انواع کنترل‌هایی دارند که میزان جریان تحویلی را محدود می‌کنند و وقتی باتری پر است، شارژ آن را متوقف می‌کنند، اما برخی از شارژرهای خارج از برند ممکن است چنین تنظیمات ایمنی دقیقی نداشته باشند.

    images_1694339770_64fd92bad6e59.jpg

    و اگر جریان بیش از حد به باتری داده شود، این می تواند به معنای تخریب بیش از حد آن یون های لیتیوم باشد و منجر به همان نوع تخریبی شود که قبلاً در مورد آن خواندید. البته نظر مرکز باتری این بود که این بدان معنا نیست که همه شارژرهای بی برند اینقدر بد خواهند بود، اما بهتر است از یک مدل اصلی استفاده کنید.

    شارژ گوشی از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ به باتری آسیب می رساند

    نادرست

    مرکز باتری می‌گوید اتفاقا شارژ کردن کمی آهسته‌تر برای باتری‌ها خوب است. زیرا هرچه آهسته‌تر باتری را شارژ کنید، فشار کمتری بر یون‌های لیتیوم و ساختارهای پذیرنده آن وارد می‌شود و آسیب احتمالی باتری کمتر می‌شود. به همین دلیل است که سازندگان محدودیت هایی برای دستگاه ها قائل می شوند تا خیلی سریع شارژ نشوند.

    خاموش کردن دستگاه گهگاه به حفظ عمر باتری کمک می کند

    نادرست

    این یکی هم افسانه است، اما کاملاً بی اساس نیست. زیرا قبل از اینکه باتری لیتیوم یون در همه جا حاضر شود، باتری ها از جنس نیکل متال هیدرید بود. در آن باتری ها، بهتر بود ارژ کاملا تخلیه شود و باتری مجددا شارژ شود. اما در باتری‌های لیتیوم یون، دیگر اینطور نیست.

    باتری ها وقتی سرد هستند عملکرد بدتری دارند

    نادرست

    در واقع، خلافش درست است. مرکز باتری اصلی می گوید: «استفاده از باتری در دمای خنک و خنک نگه داشتن باتری برای عمر باتری بسیار بهتر است. قرار دادن باتری در معرض دمای بالا سریعا عمر باتری را کاهش می دهد. به همین دلیل است که نباید هنگام شارژ زیاد گرم شود و نبایدگوشی را زیر نور خورشید بگذارید.

    اما چرا باتری ها اینقدر از گرما متنفرند؟ دلیل آن مربوط به الکترولیت‌های مایع است که شکاف‌های بین لایه‌های اکسید لیتیوم کبالت و گرافیت را پر می‌کنند و از تماس دو جزء جلوگیری می‌کنند. این همان چیزی است که یون‌های لیتیوم هنگام جابجایی بین دو لایه از آن عبور می‌کنند، بنابراین برای ساختار باتری بسیار مهم است.

    در دماهای بالا، این الکترولیت‌های مایع شروع به تجزیه شدن می‌کنند و باعث می‌شوند باتری در طی چند صد چرخه شارژ ضعیف شود. این یک مشکل اصلی برای باتری های خودروهای الکتریکی است که اغلب اوقات روز خود را در زیر نور شدید خورشید می گذرانند. با این حال، برای تلفن هوشمند خود، تا زمانی که آن را در دمای اتاق نگه دارید، عالی است.

    قبل از شارژ مجدد باید اجازه دهید باتری تا 0 درصد کاهش یابد

    نادرست

    به طرز عجیبی، باتری‌ها زمانی که کاملاً شارژ یا کاملاً خالی هستند، تحت بیشترین فشار قرار می‌گیرند. بهترین نقطه برای باتری 50 درصد شارژ است، به این معنی که نیمی از یون های لیتیوم متحرک آن در لایه اکسید لیتیوم کبالت و نیمی دیگر در لایه گرافیت هستند. این تعادل کمترین فشار را به باتری وارد می‌کند و تعداد چرخه‌های شارژی را که می‌تواند قبل از تخریب آن تحمل کند، افزایش می‌دهد.

    images_1694339941_64fd9365c9e3c.jpg

    مرکز باتری: تعویض باتری گوشی به آن جان تازه ای می بخشد

    درست است، واقعی

    با گذشت زمان، باتری گوشی شما تحلیل می رود. باتری گوشی های هوشمند معمولاً حدود دو تا سه سال با ظرفیت مطلوب کار می کند. اکثر سازندگان گوشی های هوشمند نمی خواهند شما بدانید، اما در واقع باید باتری گوشی خود را تعویض کنید. در ابتدا می‌توانید سلامت باتری خود را به صورت دستی بررسی کنید، و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید باتری را عوض کنید یا خیر. البته به این نکته توجه کنید که اگر از باتری فروده یا فیک برای گوشی خود استفاده کنید به گوشی شما آسیب می رسد و مجبور می شوید گوشی خود را عوض کنید.

    مرکز باتری اولین فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش باتری موبایل است. برای خرید باتری اصلی سامسونگ، آیفون، شیائومی و … می توانید به وبسایت https://batterys.org/ مراجعه فرمایید. اگر در تعویض باتری گوشی نیز مشکل دارید مرکز باتری می تواند این کار را برای شما انجام دهد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *