×
×
جدیدترین‌‌ها

چالش ته لنجی ها و کولبرها در بازار غذا/ مشکل ردیابی مواد غذایی

  • کد نوشته: 7459
  • اردیبهشت 22, 1400
  • مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: همه مواد غذایی و مواد اولیه، نگهدارنده ها و رنگ‌ها که در فرمولاسیون مواد غذایی به کار می‌رود، باید در سامانه تیتک ثبت شود.
    چالش ته لنجی ها و کولبرها در بازار غذا/ مشکل ردیابی مواد غذایی

    به گزارش نخست نیوز ، محمدحسین عزیزی در زمینه به حداقل رساندن فرآیند کاری فرآورده‌ای غذایی و آشامیدنی، افزود: شرکت‌های تولید کننده و واردکننده لازم است یکسری مدارک در خصوص آنالیز محصول، گواهی سلامت بهداشتی و کشور تولید کننده را در سامانه تیتک بارگذاری کنند. اگر محصولی جدید باشد که تا به حال، ارزیابی نشده باشد، یک مرحله ثبت منبع هم اضافه خواهد شد و اگر شرکت شناخته شده با استانداردهای بین المللی بالا باشد، ممکن است مشمول ارزیابی نشود و منبع، مستقیماً ثبت شود. اگر مدارک شرکت مورد نظر برای واردات محصول ضعیف باشد، ارزیابی ضروری است و بازرسان به صورت حضوری و یا غیر حضوری و برخط (آنلاین) محصول را ارزیابی می‌کنند، این فرآیند حدود دو یا سه روز و حتی در برخی موارد یک روزه انجام شود.

    وی با اشاره به اینکه جهت حمایت از تولیدات داخل، به محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند، اجازه واردات داده نمی‌شود، گفت: صرفاً برای محصولات نهایی که تولید داخل ندارند، مجوز واردات صادر می‌شود.

    مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در خصوص کدهای آی آر سی(IRC) صادره گفت: برای واردات مواد اولیه ۵۸ هزار و ۱۳۶ پروانه و برای صادرات مواد اولیه ۴۹ هزار و ۱۱۳ و برای محصول نهایی ۸ هزار و ۴۲۳ پروانه تاکنون صادر شده است.

    وی افزود: تاکنون برای ۵ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۱۴۵ فرآورده مواد اولیه و ۵۸۶ میلیون و نود و ۱۶۰۷ محصول نهایی ترخیص شده‌اند و کل شناسه گذاری انجام شده چهارصد و پنجاه میلیون و صد و بیست و هشت هزار و پانصد و پنجاه و نه عدد است که به دلیل تنوع زیاد مواد غذایی، تعداد اقلام به پنج یا شش میلیارد رسیده است.

    مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: تعداد و تنوع فرآورده‌های غذایی، ما را بر آن داشت که در ابتدا محصولات غذایی با ارزبری بالاتر و گران‌تر وارداتی که امکان تقلب در آنها بیشتر است، در اولویت برچسب گذاری قرار گیرند، به عنوان مثال روغن زیتون از جمله مواد غذایی است که احتمال تقلب در آن زیاد است. مواد غذایی با قیمت پایین‌تر در اولویت بعدی برای کدگذاری، برچسب شناسایی و ردیابی هستند.

    وی با بیان اینکه زیرساخت‌های سامانه تیتک به طور کامل در حوزه مواد غذایی و آشامیدنی آماده نیست، گفت: بیش از شصت و هشت گروه کاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده و همه شرکت‌های بزرگ تولیدی و نیز انجمن‌های بزرگ را بسیج کرده‌ایم تا ثبت محصول را آغاز کنند، ولیکن به دلیل اینکه سامانه مجوز ترخیص همچنان قابل بهره برداری نیست، در این حوزه با مشکل مواجه هستیم. زیرا فرآیند پیگیری آن مشخص نیست که این کالا همچنان در شرکت پخش هست یا اینکه مجوز ورود به بازار را دریافت کرده است.

    عزیزی در خصوص اهمیت بررسی اصالت کالاهای سلامت محور گفت: در مورد کالاهای وارداتی حتماً کد آی آر سی(IRC) را مشاهده و با ارسال پیامک یا از طریق اپلیکیشن و یا حتی سیستم تلفنی می‌توانند اصالتاً کالا را بررسی کنند که آیا این کالا از مسیر قانونی و یا به صورت قاچاق وارد کشور شده است و خوشبختانه در حوزه واردات، این سامانه تکمیل شده و هیچ کالای وارداتی نیست که کد آی آر سی(IRC) نداشته باشد.

    وی، یکی از چالش‌های فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی را مناطق آزاد، بازارچه‌های مرزی و ته لنجی ها و کولبرها دانست و افزود: کالاهایی که از این طرق وارد کشور می‌شوند به دلیل قوانین خاص آن مناطق، امکان ثبت در سامانه تیتک را ندارند و به طبع آن ردیابی و بررسی اصالت آنها مورد سوال است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *