×
×
جدیدترین‌‌ها

ناکامی اوکراین در نشست عربستان

  • کد نوشته: 73556
  • مرداد 17, 1402
  • نشست صلح جده درباره اوکراین به‌رغم تلاش‌های عربستان و کی‌یف برای پیشبرد اهداف مشخص خود، تنها به یک بیانیه اکتفا کرد تا همچنان بحران در این کشور بی‌سرانجام باقی بماند.

    ناکامی اوکراین در نشست عربستان

    به گزارش نخست نیوز ، از زمان آغاز درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین، نشست‌های مختلفی از سوی میانجی‌گران برگزار شده اما هیچکدام به یک راه حل سیاسی و دیپلماتیک دست پیدا نکرده است.

    عربستان در آغاز هفته جاری میزبان نشستی ۲ روزه برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه اوکراین بود که بدون حضور نمایندگان روسیه برگزار شد. در این رویداد نمایندگانی از بیش از ۴۰ کشور از جمله برزیل، انگلیس، هند، چین، آمریکا، ترکیه، آفریقای جنوبی و کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشتند.

    عربستان پس از تغییر در استراتژی و سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود تلاش دارد تا نقش و جایگاه جدید و تعریف‌شده‌ای را برای خود دست و پا کندعربستان پس از تفاهم‌های مصالحه با کشورهای منطقه،‌ اکنون با تغییر استراتژی به‌دنبال نقش و جایگاه جدید در مهم‌ترین مسائل بین‌المللی است و پس از تلاش‌های بی‌فرجام برخی کشورها برای دستیابی به یک راهکار برای بحران اوکراین این بار عربستان تلاش کرد تا با برگزاری نشستی در جده ضمن نقش‌آفرینی جدید خود، با گردهم آوردن مقامات امنیتی تعدادی از کشورها،‌ طرح صلح خود را ارائه دهد. در واقع عربستان پس از تغییر در استراتژی و سیاست‌های منطقه‌ای و بین المللی خود تلاش دارد تا نقش و جایگاه جدید و تعریف شده‌ای را برای خود دست و پا کند.

    «حسن بهشتی‌پور» کارشناس مسائل اوراسیا درباره نقش عربستان در برگزاری این نشست به ایسنا گفت: عربستان دپیلماسی پول را دنبال می‌کند و با موضع بی‌طرفی‌ که در جریان جنگ روسیه و اوکراین اتخاذ کرد از بازار نفت هم سود برد و با وجود این‌که آمریکا فشار آورد تا تولید نفت را برای کاهش صادرات نفت روسیه، افزایش دهد اما چنین کاری را انجام نداد و حتی با روسیه در اوپک‌پلاس همکاری کرد.

    وی افزود: همچنین در دور زدن تحریم‌ها با روس‌ها هماهنگی داشت و در نشست جده نیز هزینه هنگفتی کرد تا یک اعتبار منطقه‌ای و بین‌المللی کسب کند زیرا در مسئله خاشقچی و اتفاقات بعد از آن چهره عربستان در فضای بین الملل خدشه دار شده بود.

    منبع : ایسنا 

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *