×
×
جدیدترین‌‌ها

«میانکاله» در آرزوی یک «نفس راحت»

  • کد نوشته: 73553
  • مرداد 17, 1402
  • «میانکاله» یکی از مناطق ارزشمند ایران به لحاظ زیست‌محیطی محسوب‌ و به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره شناخته می‌شود که دارای تنوع گیاهی و جانوری کم‌نظیری است اما طی دو دهه اخیر با مشکلات و چالش‌هایی دست و پنجه نرم کرده؛ یک روز سایه سنگین پتروشیمی را بالای سر خود می‌بیند و روز دیگر ترس از ساخت و ساز برای گردشگری، تن سبز آن را می‌لرزاند.

    «میانکاله» در آرزوی یک «نفس راحت»

    به گزارش نخست نیوز  میانکاله، ذخیره‌گاه زیست‌کره است که به عنوان پناهگاه حیات وحش شناخته می‌شود و به لحاظ زیست‌محیطی و ملی اهمیت بالایی دارد. میانکاله در ۱۰ کیلومتری بهشهر و در ۸ کیلومتری شهر کردکوی و ۵ کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد و از انواع زیستگاه‌های مهم این ذخیره‌گاه زیست‌کره می‌توان به زیستگاه‌های ساحلی، زیستگاه‌های تالابی، تپه‌های شنی، شنزارهای وسیع با پوشش اندک، جنگل‌های انارستان، بوته‌زارهای وسیع تمشک، زیستگاه‌های جنگلی با پوشش درختچه‌های گز و زمین‌های کشاورزی و مراتع اشاره کرد.

    تالاب میانکاله یک پناهگاه طبیعی برای پرندگان به ویژه پرندگان مهاجر است ‌پرندگانی همچون اردک سر سفید، اردک مرمری، اردک تاجدار، غاز ‌پیشانی سفید کوچک، قوی گنگ، فلامینگو، ‌پلیکان ‌پاخاکستری، ‌پلیکان سفید، لک‌لک سیاه، عقاب ماهیگیر و بحری. انواع آبزیان شامل ماهی سفید، ماهی کفال و تاس ماهیان در این منطقه زیست می‌کنند و ‌پستاندارانی از جمله فک دریای خزر، گربه جنگلی، گراز و سمور آبی از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه به‌حساب می‌آیند. از گونه‌های شاخص و در حال انقراض این منطقه می‌توان از فک خزری، عقاب دریایی، عروس غاز، اردک مرمری، اردک بلوطی، دلیجه کوچک و ‌پلیکان ‌پاخاکستری نام برد.

    بیشتر بخوانید: میانکاله؛ پناهگاه حیات وحش و ذخیره‌گاه زیست‌کره ملی

    طرح گردشگری آشوراده

    اما متاسفانه در دهه‌های اخیر میانکاله علاوه بر زخم صیادان و شکارچیان، درگیر اتفاقات مختلفی بوده است؛ ازطرح گردشگری آشوراده گرفته تا پتروشیمی میانکاله.

    یکی از طرح‌های زیست‌محیطی پر سروصدای دهه‌های اخیر «طرح گردشگری جزیره آشوراده» بوده است. این پروژه در سال ۹۳ آغاز شد ولی در دولت دوازدهم در سال ۹۷ برای اولین‌بار اجرای آن به عنوان یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری وقت به استان گلستان با دستور مقام قضایی متوقف شد و بار دیگر در سال ۹۹ معاونت قضایی دادستان کل کشور دستور توقف این طرح را به دادستان گرگان ابلاغ کرد. فعالیت شرکت‌های پرورش ماهی در قفس در میانکاله، منشاء ریزگرد شدن و از بین رفتن محیط زندگی امن پرندگان برخی از انتقاداتی بود که درباره آن مطرح شد.

    طرح گردشگری آشوراده تا سال گذشته مسکوت بود و در نهایت با قید شرط و شروطی طرح مذکور مهرماه سال گذشته موفق به کسب مجوز ارزیابی زیست‌محیطی سازمان محیط زیست شد البته سازمان محیط زیست دوباره این موضوع را بررسی کرد و بر اساس آن «شب‌مانی» و«تفرج متمرکز» از این پروژه حذف و کاربری‌های تفرجی قابل انجام در این منطقه منطبق با مفاد مندرج در طرح مدیریت پناهگاه حیات وحش میانکاله برنامه‌ریزی شد.

    حر منصوری – دیده‌بان میانکاله – تنها راهکار اجرای طرح گردشگری آشوراده و کاهش آسیب‌ها به این منطقه را «اکوتوریسم» می‌دادند و می‌گوید: اکوتوریسم اقدامی نرم‌افزاری است چراکه در این شیوه گردشگری بدون ساخت و ساز انجام می‌شود و به نوعی یک سفر مسئولانه به مناطق حفاظت شده است که باعث افزایش و بهبود شاخص‌های زیست محیطی و اقتصادی مردم بومی می‌شود. هر نوع دستکاری و رد پای اکولوژیک در مناطق حفاظت شده خود به خود محکوم است و نباید این اتفاق به هر بهانه‌ای حتی گردشگری رخ دهد.

    در نهایت طرح طبیعت‌گردی آشوراده دوم مرداد سال جاری به تصویب رسید که به گفته حسن اکبری ـ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ـ این طرح منطبق با معیارها و اصول محیط‌زیست است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *