×
×
جدیدترین‌‌ها

اعلام وضعیت قرمز در بورس

  • کد نوشته: 71106
  • تیر 22, 1402
  • بورس تهران این هفته اصلا وضعیت خوبی نداشت. پس از گذشت 2 ماه از آغاز افت شاخص کل، دوباره وضعیت طوری شده که انگار روند اصلاحی بازار از همین هفته شروع شده است!

    اعلام وضعیت قرمز در بورس

    طی هفته جاری معاملات بازار سهام به شدت منفی دنبال شد و تمام شاخص ها با کاهش مواجه شدند. البته افت شاخص ها به اندازه افت نمادها نبود و اکثریت نمادهای بازار بیش از افتی که شاخص ها داشتند، کاهش قیمت را تجربه کردند.

    با این حال خود شاخص ها هم افت زیادی داشتند. این هفته در طی 5 روز معاملاتی شاخص کل بورس 131 هزار واحد معادل 5.96 درصد افت کرد. شاخص هم وزن 51 هزار واحد معادل 6.63 درصد کاهش یافت. شاخص فرابورس هم 1433 واحد معادل 5.04 درصد افت داشت.

    بررسی وضعیت افت شاخص ها نشان می دهد نمادهای بزرگ و شاخص ساز افت کمتری نسبت به نمادهای کوچک داشته اند. معمولا در روزهای هیجانی بازار چنین اتفاقی رخ می دهد که نمادهای کوچک، افت بیشتری نسبت به شاخص سازها دارند. در این طور مواقع معمولا حمایتی که توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام می شود، از نمادهای بزرگ بازار است و به همین دلیل شاخص سازها افت کمتری نسبت به نمادهای کوچک دارند.ارزش معاملات، مثل هفته گذشته
    ارزش معاملات خرد در این هفته تقریبا برابر با هفته گذشته بود. البته روز سه شنبه ارزش معاملات خرد به 7.7 همت رسید که طی 4 هفته گذشته، بالاترین رقم معاملات روزانه محسوب می شود.

    کمترین رقم معاملات این هفته نیز مربوط به روز شنبه با عدد 5300 میلیارد تومان است. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه هم ارزش معاملات در کانال 6000 میلیارد تومان بود که به ترتیب برای این روزها اعداد 6500، 6300 و 6600 میلیارد تومان ثبت شد.
    خروج پول سنگین از بازار
    در این هفته در تمام روزهای معاملاتی، سرمایه گذاران حقیقی پول از بازار خارج کردند. در روزهای شنبه و یکشنبه به ترتیب 150 و 240 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

    اما پس از آن روند خروج پول از بازار شدت گرفت که دلیل آن، جو بسیار منفی معاملات در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بود. روز دوشنبه 850 میلیارد تومان خروج پول از بازار به ثبت رسید.

    روز سه شنبه رقم خروج پول به 1640 میلیارد تومان رسید که بزرگ ترین رقم خروج پول در این هفته بود. آخرین باری که خروج پول به این بزرگی از بازار اتفاق افتاده بود، مربوط به آخرین روزهای خردادماه می شود. روز چهارشنبه هم 1200 میلیارد تومان پول از بازار بیرون رفت.

    عقب نشینی خریداران حقیقی
    قدرت خریداران حقیقی در دو روز ابتدایی معاملات این هفته بد نبود اما در 3 روز پس از آن به شدت کاهش یافت. در روزهای شنبه و یکشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی اعداد 1.08 و 1.02 را ثبت کرد.

    اما پس از آن این شاخص به کمتر از عدد یک رسید و رقم های بسیار پایینی را ثبت کرد. روز دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی تا 0.91 کاهش یافت و روز سه شنبه هم این شاخص به 0.74 رسید.

    در نهایت در روز چهارشنبه این شاخص عدد 0.76 را ثبت کرد که این نشان می دهد خریداران حقیقی عقب نشینی محسوسی داشته اند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *