×
×
جدیدترین‌‌ها

همۀ حاضران در صحنه‌ها با هم مسائل را اصلاح کنند

  • کد نوشته: 67917
  • خرداد 6, 1402
  • سیاسی‌ترین رهبر مذهبی جهان در اولین سال‌های حکومت‌شان با مخاطب قرار دادن کارگزاران و مسوولان نظام جدید سیاسی ایران گفت: «از آن روزی بترسید که مردم بفهمند در باطن ذات شما چیست. دیگر قضیه این نیست که برگردیم به ۲۲ بهمن. قضیه این است که فاتحه همه ما را می‌خوانند.»
    همۀ حاضران در صحنه‌ها با هم مسائل را اصلاح کنند

    به گزارش نخست نیوز ، امروز ششم خرداد چهل و دومین سالروز اولین دیدار نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی‌با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۰ است.

    ۴۷۲ روز بعد از پیروزی انقلاب اولین دوره مجلس شورای اسلامی‌با مشارکت اکثر چهره‌های سیاسی اعم از مذهبی، ملی، لیبرال و چپ در این مجلس بود.

    انتخابات این مجلس در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ با مشارکت حدود ۱۱ میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادن برگزار شد. در دور اول ۹۷ نفر به مجلس راه یافتند. دور دوم انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ برگزار شد و ۱۳۷ نفر دیگر از نامزدهای انتخابات وارد ساختمان قدیم مجلس واقع در خیابان امام خمینی (ره) رو به روی دانشکده افسری ارتش) شدند.

    این مجلس کارش را با ۲۳۴ نماینده در تاریخ هفتم خرداد ۱۳۵۹ آغاز کرد.

    نمایندگان ملت یک روز قبل از اولین سالگرد نخستین دوره مجلس شورای اسلامی‌به دیدار آیت‌الله سید روح‌الله موسوی خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رفتند و پای سخنان ایشان نشستند.

    این دیدار تاریخی برای همیشه در تقویم رسمی‌کشورمان ثبت شد و همه ساله نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این تاریخ به دیدار امام و رهبری رفته‌اند.

    این دیدار به حدی اهمیت داشت که حتی در دوران سه ساله شیوع همه‌گیری بیماری کرونا رییس و نمایندگان مجلس به صورت ویدیو کنفرانس از بیانات مقام معظم رهبری استفاده کردند.

    حضور همه طیف‌های فکری و سیاسی از جمله نیروهای انقلاب که اکثر قریب به اتفاق‌شان در حزب جمهوری اسلامی متشکل شدند، جبهه ملی و نهضت آزادی و جریان همسو که با ائتلاف با یکدیگر گروه سیاسی «همنام» را تشکیل دادند و مورد حمایت سید ابوالحسن بنی‌صدر قرار داشتند، گروه‌های چپ شامل احزاب توده و چریک‌های فدایی خلق که به صورت مستقل وارد کارزار رقابت شدند و گروه شبه‌سوسیالیست سازمان مجاهدین خلق- منافقین- متشکل از جنبش مسلمانان مبارز به رهبری حبیب‌الله پیمان و جنبش انقلابی مردم مسلمان (جاما) به رهبری کاظم سامی در رقابت‌های انتخاباتی اولین دوره مجلس شورای اسلامی‌شرکت کردند و با ورود به این مجلس در ایجاد حوادث و حواشی سیاسی به وجود آمده در سالهای ابتدایی دهه ۱۳۶۰ نقش اساسی داشتند.

    نمایندگان هر چهار دسته فکری و سیاسی که در اولین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشتند در تاریخ ششم خرداد ۱۳۶۰ به حسینیه جماران رفتند تا پای منویات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بنشینند.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *