×
×
جدیدترین‌‌ها

لاوروف: فرمول صلح اوکراین واقع بینانه نیست

  • کد نوشته: 57553
  • دی 30, 1401
  • سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی 3 ساعته به سوالات اصحاب رسانه در مورد نتایج سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۲۲ و همچنین اولویت‌های سیاست خارجی این کشور در سال ۲۰۲۳ پاسخ گفت.
    لاوروف: فرمول صلح اوکراین واقع بینانه نیست

    به گزارش نخست نیوز به نقل از اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه در مورد همکاری‌های کشورش با چین گفت: در عرصه بین المللی، هم در سازمان ملل و هم از طریق سازمان همکاری شانگهای، از طریق بریکس، پروژه جاده چین، تمرینات مشترک و دیگر فعالیت‌ها و عرصه‌ها، هماهنگی بسیار نزدیکی داریم.

    وزیر خارجه روسیه افزود: غرب این موضوع را می‌بیند، در استراتژی‌های اتخاذ شده توسط ایالات متحده، در بیانیه میان ناتو و اتحادیه اروپا، ما یک تهدید محسوب می‌شویم.

    سرگئی لاوروف گفت: آمریکایی‌ها و اروپا در حال ارتکاب این اشتباه هستند که می‌خواهند روسیه و چین را به صورت همزمان مهار کنند. آمریکا به تنهایی نمی‌توانست این کار را انجام دهد. با ژاپن نیز چنین کاری را می‌کنند، می‌خواهند اندونزی، کانادا، کره جنوبی را در آنجا درگیر کنند. برای ادامه روند سلطه خود در مهار روسیه و چین، نیروهای آمریکایی کافی نیستند. و این مستلزم بسیج کامل اردوگاه غرب است.

    لاوروف درباره تمایل غرب برای ایجاد دادگاهی علیه روسیه در سازمان ملل متحد در مورد موضوع اوکراین تاکید کرد: چگونه یک کودک را سرگرم کردند، اوکراین و ایالات متحده به یک دادگاه نیاز ندارند، بلکه به تریبون دیگری نیاز دارند.

    وزیر خارجه روسیه درباره روابط روسیه و غرب افزود: سطح روابط به آن چیزی که پیش از این بود، باز نخواهد گشت. این موضوع را مدتها پیش اعلام کرده بودیم. دیگر هیچ موقعیتی وجود نخواهد داشت که شما به ما دروغ بگویید، اسناد را امضا کنید و پس از آن از اجرای آنها امتناع کنید، همانطور که در مورد اعلامیه سازمان امنیت و همکاری اروپا در آستانه، شورای روسیه و ناتو، توافقنامه‌های تنظیم مقررات وضعیت در اوکراین امضا شده توسط آلمان، فرانسه و لهستان، توافقنامه مینسک و غیره اتفاق افتاد. در تمام این مدت آنها به صورت مستقیم به ما دروغ می‌گفتند. هر سه امضاکننده توافقنامه مینسک بجز پوتین اعتراف کردند که توافقات مینسک برای خرید زمان و به دست آوردن تسلیحات بیشتر برای اوکراین بوده است.

    لاوروف در ادامه پرسش در مورد سوریه گفت: یکی از مشکلات اصلی در سوریه بحث “ادلب” است، جایی که نباید تروریستی وجود داشته باشد، این منطقه در شمال شرق سوریه است، جایی که روابط بین مقامات و کردها باید بهبود یابد. ما ناراحتی شرکای ترک خود را درک می‌کنیم که ایالات متحده می‌خواهد از کردها برای ایجاد یک شبه دولت استفاده کند.

    وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع سوریه گفت: قطعنامه ۲۲.۵۴ خواستار برگزاری انتخابات با مشارکت کل مردم سوریه است. غرب امیدوار است که نوعی انتخابات را با مشارکت پناهجویان تحمیل کند و سپس از رای “صحیح” مخالفانی که آنها را تغذیه می‌کند، استفاده کند.

    لاوروف گفت که نمی‌توان به نارضایتی آشکار همکارانمان اشاره نکرد، زیرا غرب، در پس زمینه مطالبات در مورد اوکراین، هیچ کاری در مورد فلسطین انجام نمی‌دهد.

    لاوروف در مورد روابط روسیه و کشورهای عرب زبان گفت: اعراب دوستان قدیمی و وفادار ما هستند، من میبینم که آنها موقعیت ما را درک می‌کنند. درک این موضوع که این مسائل در مورد اوکراین نیست، بلکه در مورد مبارزه برای نظم نوین جهانی بین کسانی است که معتقدند جهان باید تابع آنها باشد و آنها که می‌خواهند نظم جهانی دموکراتیک باشد.

    لاوروف گفت: سه روز قبل از سخنرانی من در قاهره، هیئتی از دیپلمات‌های غربی نزد دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی آمدند و خواستار لغو سخنرانی بنده، یا محکومیت علنی روسیه و یا عدم عکسبرداری با وزیر خارجه روسیه شدند. در اتحادیه عرب همه این خواسته ها رد شد.

    وی تصریح کرد: مسکو قصد دارد ارتباطات بلندپایه‌ای را با عراق در سال جاری میلادی برقرار کند.

    لاوروف بیان کرد: ما دست از تلاشهایمان در قبال مساله فلسطین، در قبال سوریه و در قبال حل وضعیت لیبی و همچنین عراق برنمی داریم. ما اکنون در حال برنامه ریزی برای ارتباطاتی بلندپایه با همکاران عراقی خود هستیم.

    وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: تراژیک‌ترین کلمه سال ۲۰۲۲ “جنگ” است. عملیات ویژه نظامی روسیه پاسخی به جنگ ترکیبی است، جنگی که علیه روسیه به راه انداخته شد. کلمه‌ای که امید می‌دهد “پیروزی” است، به نظرم دنیا باید کلمه “پیروزی” را بشنود. کسانی که می‌خواهند کلمه “مذاکرات” را بشنوند، خودشان آنها را دستکاری می‌کنند تا درگیری طولانی شود. من از گفتن این کلمه ترسی ندارم، زیرا آنچه [در اوکراین] در حال رخ دادن است، پاسخ ما (…) به جنگ ترکیبی است که علیه ما و تحت شعار آن در قالب‌های مختلف به راه انداخته شد. غرب اکنون در حال ترویج دستور کار خود است.

    لاوروف پیش از این گفته بود که حجم کمک‌های نظامی و اقتصادی غرب به اوکراین نشان دهنده خطرات بزرگ ناتو و اتحادیه اروپا در جنگ ترکیبی و جهانی با روسیه است. او همچنین ایالات متحده را متهم کرد که علیه روسیه جنگ می‌کند و می‌خواهد “مسأله روسیه” را به همان روشی که هیتلر می‌خواست مسئله یهودی را حل کند، “حل کند”.

    لاوروف گفت که “صنعت اروپا در حال حرکت به سمت ایالات متحده است، تحلیلگران سیاسی غربی می‌گویند که یکی از اهداف آنچه در اطراف اوکراین اتفاق می‌افتد، کاهش شدید رقابت پذیری اروپا و سپس چین است.”

    وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: در مورد “عادات استعماری”، رئیس جمهور پوتین گفت این یک ارزیابی واقعی از آنچه غرب در تلاش است انجام دهد، می‌باشد. استعمار زمانی است که شما فردی را اسیر می‌کنید و به هزینه او زندگی می‌کنید. شما می‌توانید تمام طرح‌ها و ساختارهای یک کشور دیگر را تابع خود کنید، کاری که آمریکا با اتحادیه اروپا انجام می‌دهد.

    لاوروف درباره طرح فنلاند برای پیوستن به ناتو گفت: فنلاند الگوی روابط دوستانه میان کشورها بود، اما سرعتی که فنلاند به طور ناگهانی لفاظی و موضع خود را تغییر داد، مرا شگفت زده کرد. آنها مستقیما پوتین و استالین را با هم مقایسه کردند. این یک مونولوگ نسبتاً ابتدایی است. به نظر من فنلاندی‌ها باید تاریخ را به خوبی به خاطر بسپارند. و این واقعیت که آنها قربانیان بی گناه فرآیندهای جنگ جهانی نبوده‌اند. حیف است که هر آنچه در اروپا به کوشش فنلاند ایجاد شد، توسط خود فنلاند از بین رفت.

    لاوروف گفت که “تولید ناخالص داخلی گرجستان در سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرد که عمدتاً ناشی از گردشگران روسیه بود و ما شاهد هستیم که گرجستان تحت فشار غرب برای پیوستن به تحریم‌ها قرار دارد.”

    لاوروف معتقد است: وقتی در اوکراین نهاد حفظ سنت‌ها، تاریخ و انتقال نسل به نسل آنها از بین می‌رود و ممنوع است، اینگونه است که غرب علیه ارزش‌های ما می‌جنگد.

    لاوروف گفت: نتیجه‌ای که من از موضع کشورهای اروپایی می‌گیرم این است که ایالات متحده، تمام اروپا را مجبور به تسلیم شدن در برابر خود کرد.

    وی اضافه کرد: وقتی آمریکا به سوریه حمله کرد و شروع به تخریب شهرهای سوریه مانند رقه کرد، هیچ کس به هیچ دادگاهی فکر نکرد. زمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی تصمیم گرفت به جنایات ایالات متحده در افغانستان رسیدگی کند، ایالات متحده بالاترین دستگاه قضایی را به تحریم تهدید کرد.

    لاوروف معتقد است که ایالات متحده هم عراق و هم لیبی را نابود کرد، در یوگسلاوی آنها تصمیم گرفتند بالکان را نابود کنند، از جمله برای خشنودی آلمان که کرواسی و اسلوونی را به رسمیت شناخت و بدین وسیله امکان ایجاد یک قالب متفاوت بین کشورهای بالکان را از بین برد.

    لاوروف اضافه کرد: ما کشوری هستیم که در آن تعداد زیادی ملیت زندگی می‌کنند، تقریباً تمام ادیان جهان در آن نمایندگی دارند، به سنت‌های ملی احترام گذاشته می‌شود، ما سالهاست که به عنوان یک کشور چند ملیتی در حال توسعه هستیم.

    وزیر خارجه روسیه گفت: در این مرحله ما نیازی به ابتکار در آن حوزه‌هایی که خود غرب بسته است، نداریم، مثلاً شورای اروپا. غرب همچنین تصمیم گرفته است حضور روسیه را در آن لغو کند و موانع تبعیض آمیزی برای شرکت نمایندگان ما در کنوانسیون‌ها و رویدادهای بازنگری ایجاد کند. به همین دلیل اخیراً از کنوانسیون مبارزه با فساد خارج شدیم.

    لاوروف: روسیه آماده است هر پیشنهاد جدی غرب برای مذاکره در مورد اوکراین را بررسی کند، اما تاکنون هرگز چنین چیزی وجود نداشته است. گفتگو با غرب تنها به دلیل مسئله اوکراین، موضوعی بی معنی است. غرب از اوکراین برای از بین بردن سیستم امنیتی در اقیانوس اطلس استفاده می‌کند که شامل حل همه مسائل از طریق گفتگو و جستجوی مصالحه است. غرب در تماس‌های پراکنده با روسیه چیزی نمی‌گوید که فراتر از گفتار عمومی باشد. فرمول صلح پیشنهاد شده از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین غیرواقع بینانه است چون موضوعات مختلفی – از انرژی تا امنیت غذایی و خروج سربازان روسی – در آن مخلوط هستند. نمی توان درباره مذاکره با زلنسکی صحبت کرد اگر چه فقط به این دلیل که او به طور قانونی مذاکره با دولت روسیه را برای خود ممنوع اعلام کرده است.

    وزیر امور خارجه روسیه گفت: سیاست خارجی اوکراین توسط کشورهای غربی دیکته می شود که هنوز هیچ پیشنهاد «جدی» به روسیه در مورد چگونگی حل مناقشه ارائه نکرده‌اند.

    او قول داد که اگر یک فرمول بندی شود، مسکو آن را مورد توجه قرار خواهد داد.

    لاوروف یادآور شد که روسیه مایل بود از پیش نویس آتش بس پیشنهادی اوکراین در اواخر ماه مارس حمایت کند. اما کشورهای غربی “زنجیره کی‌یف را قطع کردند و گفتند “خیلی زود”.

    مقامات غربی بارها مدعی شده‌اند که تسلیح اوکراین به این کشور کمک می‌کند تا به موقعیت بهتری در مذاکره دست یابد و هیچ مذاکره‌ای با روسیه نباید پیش از این اتفاق بیفتد.

    لاوروف این تصور را که کشورهای دیگر نباید «یک کلمه در مورد اوکراین بدون اوکراین» بگویند، «بیهوده» خواند. او نتیجه گرفت که در واقعیت، “غرب برای اوکراین تصمیم می گیرد” سیاست خارجی آن چگونه باشد.

    لاوروف متعهد شد که روسیه «به هر پیشنهاد جدی» برای غلبه بر بحرانی که از سوی ایالات متحده و متحدانش آمده باشد، واکنش نشان خواهد داد، اما تاکنون هیچ پیشنهادی ارسال نشده است. به گفته این دیپلمات ارشد روسی، حتی در طول تماس‌های پراکنده پشت درهای بسته – مانند دیدار نوامبر بین ویلیام برنز، رئیس سیا و سرگئی ناریشکین، همتای روسی او – آمریکایی‌ها چیزی تفاوت اساسی با موضع عمومی خود نمی‌گویند.

    لاوروف افزود: روند تشکیل یک نظم جهانی چندقطبی طولانی خواهد بود، یک دوره تاریخی خاص طول خواهد کشید. و ما در میانه این روند هستیم.

    لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات نظامی در چارچوب عملیات ویژه نظامی در اوکراین در سال جاری به پایان می رسد یا خیر گفت: اهدافی تصور نمی‌شوند، تهدیدات از سوی اوکراین برای روسیه باید از بین بروند. روش واشنگتن در مورد دیکته در امور بین‌الملل به این معناست ما اجازه داریم، هر چه بخواهیم و هر کجا که بخواهیم، ​​در هر گوشه از جهان انجام دهیم. دیگران بدون رضایت ما نمی‌توانند کاری انجام دهند، حتی اگر امنیت شما به خطر بیفتد. اصول سازمان ملل توسط غرب منحرف شده است، اصول عدم مداخله در امور داخلی رعایت نمی‌شود، صدها بار آمریکا از نیروهای خود در خارج از کشور استفاده کرد که نقض آشکار منشور سازمان ملل بود.

    وزیر خارجه روسیه گفت: طرف روسی معتقد است که نیازی به ابتکار در آن حوزه‌هایی که خود غرب آنها را بسته است، از جمله همکاری با شورای اروپا، ندارد.

    او گفت: من فکر می‌کنم اصولاً در این مرحله ما نیازی به ابتکار عمل در حوزه‌هایی که خود غرب بسته است، نداریم، از جمله تعامل بسته شده با شورای اروپا، که همه به آن افتخار می‌کردند.

    لاوروف توضیح داد: علاوه بر این، چندین کنوانسیون در شورای اروپا وجود دارد که نیازی به عضویت در شورای اروپا ندارد، اما به شما اجازه می‌دهد در این کنوانسیون‌ها شرکت کنید و بنابراین غرب تصمیم گرفت روسیه را در اینجا نیز لغو کند و موانعی تبعیض آمیز برای آن ایجاد کند. مشارکت نمایندگان ما در کار نهادهای مربوطه این کنوانسیون‌ها که برای افراد غیرعضو شورا آزاد است.

    لاوروف خاطرنشان کرد که “مناطق لوهانسک و دونتسک نمی‌توانند تحت حکومتی زندگی کنند که آشکارا آنها را تروریست و غیرانسان می خواند و روزانه مهدکودک‌ها و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند. همه موظف به رعایت اصل ارزش سرزمینی در رابطه با کشورهایی هستند که دولت‌های آنها به اصل خودمختاری احترام می‌گذارند و از منافع همه مردم ساکن در یک سرزمین معین محافظت می‌کند.”

    وزیر خارجه روسیه در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: نکته اصلی برابری حاکمیتی دولت‌ها، اصل تعیین سرنوشت مردم و همچنین اصل ارزش سرزمینی دولت‌ها است. از همان ابتدای تشکیل سازمان ملل، این اصول این پرسش را مطرح کرد که اولویت بیشتر چیست؟ رویه خاصی ایجاد شد که در چارچوب آن کشورها این مشکل را مورد بحث قرار دادند، در نتیجه در سال 1980 اعلامیه مجمع عمومی مبنی بر اصول مترقی حقوق بین‌الملل متولد شد که بیان می کند که اصل تعیین سرنوشت، مردم است.

    لاوروف درباره کار سازمان پیمان امنیت جمعی افزود:”کشورهای مستقل مشترک المنافع و پیمان امنیت جمعی برنامه‌هایی برای فعالیت مشترک سیاست خارجی و پیش نویس بیانیه‌های مشترک دارند. بله، مذاکره می تواند دشوار باشد، زیرا کشورهای پیمان امنیت جمعی در روابط با غرب مشکل دارند، زیرا آنها در شرایط اقتصادی مشکلی هستند و آمریکا هر زمان که بتواند به آنها ضربه می زند. اینها روابط بین کشورهای برابر است که بر اساس توازن منافع، همه شرکت کنندگان از آنها سود می برند.

    وزیر خارجه روسیه در مورد اوضاع قره باغ گفت: ما با موضع کنونی ارمنستان، زمانی که دوستان ارمنی ما نیاز به حضور مأموریت سازمان پیمان امنیت جمعی در قره باغ را درخواست کردند، مشکل داریم. اما این تصمیم گرفته نشد، زیرا همکاران ارمنی اصرار داشتند که این سند حاوی محکومیت اجباری آذربایجان باشد.

    منبع: ایسنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *