×
×
جدیدترین‌‌ها

تاثیر حذف ارز ترجیحی بر هزینه درمان
بیماران سرطانی را دریابید

  • کد نوشته: 55502
  • آذر 24, 1401
  • اختصاص ارز نیمایی به‌جای ارز ترجیحی برای تامین تجهیزات و قطعات یدکی بیمارستانی باعث افزایش هزینه درمان بیماران سرطانی شده به‌گونه‌ای که برخی توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند و ترک درمان می‌کنند.
    بیماران سرطانی را دریابید

    نخست نیوز : حمید مستشاری، رییس هیات انجمن حمایت از بیماران سرطانی بابیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: تجهیزات شتاب‌دهنده مرکز تخصصی رادیوتراپی و انکولوژی رضا(ع)، دستگاه‌هایی با تکنولوژی بالا هستند که تا سال 1399 برای خرید آن‌ها و تامین قطعات یدکی، ارز ترجیحی  اختصاص می‌یافت. بر همین اساس تعرفه‌های درمانی هم دولتی محاسبه می‌شد که بیماران از آن بهره‌مند شدند.

    وی افزود: از اول سال 1400 دولت تصمیم گرفت که ارز ترجیحی  حذف شود و به‌جای آن به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارز نیمایی اختصاص دهد که قیمت آن چهارتا پنج برابر بود، بر همین اساس به‌عنوان‌مثال دستگاهی که با 13 میلیارد تومان وارد کشور می‌شد، اکنون بیش از 85 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

    حمید مستشاری اظهار داشت دولت اعلام کرد که انجمن حمایت از بیماران سرطانی (مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا و بیمارستان ناظران) به‌جای تعرفه دولتی از بیماران برابر تعرفه خیریه پول بگیرد این در حالی است که تعرفه خیریه 5/2 برابر تعرفه دولتی است. بیمه‌ها فقط برابر تعرفه دولتی را تقبل می‌کند و بقیه هزینه‌ها را باید بیماران پرداخت کنند. رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران سرطانی خاطرنشان کرد تا پیش‌ازاین هزینه هر بیمار سرطانی 20 تا 25 میلیون تومان بود که بخش عمده آن را بیمه پرداخت می‌کرد. روند درمان هم منجر به بهبود نسبی بیماران سرطانی می‌شد البته ما خودمان هم سایر خدمات مانند اسکان و تغذیه همراهان و بیمار به‌صورت رایگان تقبل می‌کردیم. وی تصریح کرد اما الان به خاطر خرید تجهیزات با ارز نیمایی مجبور به افزایش تعرفه‌ها شده‌ایم که هزینه‌ها بیماران سرطانی را تا 5/2 برابر بالابرده است. در موارد زیادی بیماران توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند و ترک درمان می‌کنند که بیشتر خطرناک است و جان بیمار را تهدید می‌کند.

    حمید مستشاری یادآور شد مرکز رادیوتراپی و انکولوژی رضا 5 شتاب‌دهنده دارد درحالی‌که کل دانشگاه علوم پزشکی مشهد فقط 3 دستگاه دارد که البته روند خدمات آن‌ها مانند بخش خصوصی هم نیست . وی گفت قبلا هزینه تامین قطعات یدکی تجهیزات 3 تا 5 میلیارد تومان بود درحالی‌که الان با ارز نیمایی باید 30 تا 40 میلیارد تومان پرداخت کنیم . علاوه بر این افزایش 57 درصدی حقوق پرسنل هم ، هزینه‌های بیمارستان را بالابرده و افزایش حقوق 800 پرسنل بیمارستان هم است.

    حمید مستشاری در پایان اظهار داشت شاید کار دولت برای حذف ارز ترجیحی  ، کار درستی باشد اما باید موازی با حذف ارز ترجیحی  فکری به حال بیمارستان‌ها و بیماران می‌کردند و این پول طوری توزیع می‌کردند که سهم بیماران در افزایش چند برابر هزینه‌ها تغییر نکند و یارانه مستقیم به بیمار بدهند یا اینکه بیمه‌ها هزینه را تقبل کنند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *