×
×
جدیدترین‌‌ها

فراکسیون و کمیته ای برای حمایت از نخبگان در مجلس و دولت تشکیل شود

  • کد نوشته: 25501
  • آبان 30, 1400
  • یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون حمایت از نخبگان در مجلس و کمیته ای برای رفع مشکلات آنها در دولت ایجاد شود مشروط به اینکه این کمیته ها به نخبگان برای خروج از پیچ و خم های اداری کمک کنند.
    فراکسیون و کمیته ای برای حمایت از نخبگان در مجلس و دولت تشکیل شود

    به گزارش نخست نیوز ، ابراهیم نکو ، با اشاره به دلایل خروج نخبگان از کشور، اظهار کرد: سیاسیون در ایران بیشتر به دنبال منافع جناحی و گروهی خود بوده و فرصت های بسیار کمی برای مسائل مهم و حیاتی نخبگان صرف می کنند. در صورت مراجعه نخبگان هم این سیاستمداران چند خط نامه می نویسند و سپس پیگیری هم نمی کنند که مشکل نخبگان حل شده است یا خیر.

    وی در ادامه افزود: نخبه سالاری تاکنون در عزل و نصب ها وجود نداشته است، مگر اینکه یک نخبه به دولت و مجلس وصل بوده و به واسطه رانت به کار گمارده شده است. در واقع اصل بر نخبه سالاری نیست. یکی از دلایل مهاجرت، استفاده از پخمگان به جای نخبگان است؛ یعنی کسانی با استفاده از رانت، فامیل بازی، دوست سالاری و این چنین ارتباطاتی و بدون اینکه تخصص کافی داشته باشند، جای نخبگان را گرفته اند. شرایط امروز کشور به خصوص در حوزه اقتصادی نتیجه استفاده از همین افرادی است که بدون تخصص و دانش جای نخبگان را در مدیریت و تصمیم سازی اقتصادی کشور گرفته اند.

    نکو همچنین با اشاره به اینکه نخبگان درگیر پیچ و خم های بروکراسی شده و دوندگی در میان دستگاه ها، آنها را خسته و ناامید می کند، خاطرنشان کرد: دستگاه ها با بهانه های مختلف از جمله کمبود امکانات، بودجه و اعتبارات، نخبگان را از سر خود باز می کنند. از سویی چنان مسیرهای پیچیده و طولانی اداری ایجاد می کنند که نخبگان به راه های دیگری برای حمایت شدن از جمله خروج از کشور فکر می کنند. نخبگان وقتی احساس می کنند که در کشور مورد بی مهری قرار گرفته اند و از سویی سایر کشورها به آنها امکانات می دهند، به خروج از کشور تشویق می شوند. برخی کشورها با حداقل شروط نخبگان ما را جذب می کنند، در حالیکه همین نخبگان در داخل کشور با سخت ترین شرایط مواجه می شوند.

    این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه پیشنهاد می کنم فراکسیون حمایت از نخبگان در مجلس و کمیته ای برای رفع مشکلات آنها در دولت ایجاد شود، تصریح کرد: بعد از فرمایشات رهبری درباره نخبگان باید چنین کمیته هایی تشکیل شود مشروط به اینکه این کمیته ها به نخبگان برای خروج از پیچ و خم های اداری کمک کنند نه اینکه مشکلی بر مشکلات آنها بیافزایند.

    وی در پایان با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان به پیچ و خم های اداری افزوده است، گفت: صرف ثبت اختراع برای حمایت از نخبگان کفایت نمی کند و پیگیری به نتیجه رسیدن اختراعات و طرح های نخبگان مهمتر است. وقتی اختراعی ثبت شده و پیگیری نمی شود، اطلاعات اختراع در اختیار سایر کشورها قرار می گیرد و آنها با دعوت از نخبگان ما و حمایت از به نتیجه و محصول رسیدن آن اختراع، از فکر و ایده نخبه ما استفاده می کنند.

    برچسب ها مهاجرت نخبگان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *