×
×
جدیدترین‌‌ها

تهدید آمریکا به عقب نشینی از مذاکرات مرزی رژیم صهیونیستی و لبنان

  • کد نوشته: 23975
  • آبان 17, 1400
  • میانجی آمریکا در روند مذاکرات غیرمستقیم بین رژیم صهیونیستی و لبنان برای تعیین مرزهای دریایی تهدید کرد در صورت عدم پیشرفت مذاکرات پیش از انتخابات پارلمانی لبنان که قرار است بهار ۲۰۲۲ برگزار شود، از میانجیگری در این پرونده عقب نشینی خواهد کرد.
    تهدید آمریکا به عقب نشینی از مذاکرات مرزی رژیم صهیونیستی و لبنان

    به گزارش نخست نیوز ، این خبر را وب‌سایت “والا” و به نقل از مقامات اسرائیلی مطلع از روند ملاقات‌های میانجی ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در اراضی اشغالی منتشر کرد.

    بایدن اکتبر گذشته، “عاموس هوخشتاین”، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی را به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و لبنان برای تعیین مرزهای دریایی منصوب کرد و هوخشتاین اواخر ماه گذشته برای گفتگو در مورد از سرگیری مذاکرات با میشل عون، رئیس جمهور لبنان دیدار کرد.

    روز یکشنبه، هوخشتاین وارد اراضی اشغالی شد و با کارین الهرار، وزیر انرژی کابینه اسرائیل، و دیگر مقامات بلندپایه وزارت انرژی، وزارت امور خارجه و نهادهای امنیتی اسرائیل گفتگو کرد.

    به گفته منابع آگاه، هوخشتاین به مقامات اسرائیلی اطلاع داده است که قصد ندارد مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیم بین اسرائیل و لبنان را که در ناقوره بین دو طرف تحت نظارت سازمان ملل و میانجیگری آمریکا انجام شد، از سر بگیرد.

    میانجی آمریکایی تصریح کرد که روش میانجیگری وی به این صورت است که در خلال بازدیدهایش از تل‌آویو و بیروت مذاکرات شدیدی با دو طرف انجام و راهکاری برای حل و فصل مساله را تدوین کند که به دو طرف ارائه خواهد شد.

    این میانجی آمریکایی در مذاکرات اولیه که با مقامات بیروت و تل آویو انجام داد، هیچ پیشنهادی برای حل بحران تعیین مرزها ارائه نکرد و موضع صریحی نیز ابراز نکرد، بلکه تنها مواضع دو طرف را شنید.

    به گزارش والا، وزیر انرژی اسرائیل در دیدار با هوخشتاین تاکید کرد که “تمرکز اصلی او حفاظت از امنیت و منافع اقتصادی اسرائیل است.”

    یک مقام اسرائیلی گفت: میانجی آمریکایی در جریان مذاکرات تاکید کرد که معتقد است ماه‌های آینده قبل از انتخابات لبنان در مارس ۲۰۲۲ فرصتی برای دستیابی به توافق است.

    این منبع افزود که میانجی آمریکایی به صراحت گفته است که “قصد ندارد پیشنهادی ارائه دهد که هر دو طرف را راضی کند، بلکه پیشنهادی را دارد که هر دو طرف به طور کامل و صد در صدی از آن راضی نباشند” و تاکید کرد که “اگر ظرف چند ماه ببیند که دو طرف در جهت دستیابی به توافق پیش نمی روند، دست از میانجبگری خواهد کشید.”

    هوخشتاین پیشتر با میشل عون رئیس‌جمهور و نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان دیدار کرده بود و در بیانیه‌ای که در آن زمان از سوی ریاست‌جمهوری لبنان منتشر شد، آمده بود: دو طرف مسیر مذاکرات را در خصوص تعیین مرزهای دریایی و جهت‌گیری‌های آینده بررسی کردند.

    هوخشتاین آمریکایی متولد اسرائیل و یکی از نزدیک‌ترین افراد به رئیس جمهور آمریکا به شمار می‌رود و با اختلاف اسرائیل و لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی آشنا است. او در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده نیز همین سمت را داشت.

    اکتبر ۲۰۲۰، مذاکرات غیرمستقیم تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا در چارچوب توافق نامه‌ای بین لبنان و اسرائیل آغاز شد و پنج دور مذاکرات برگزار شد که آخرین آن چهارم اردیبهشت ماه گذشته بود.

    برچسب ها اسراييل لبنان

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *