×
×
جدیدترین‌‌ها

خبرنگاران، ناجیان غرق شده در اقیانوس خبر

  • کد نوشته: 16128
  • مرداد 17, 1400
  • خبرنگاران، ناجیان غرق شده در اقیانوس خبر هستند که با وجود کوبیده شدن بر صخره های سخت، دست از انتشار مشکلات جامعه بر نمی دارند و در این میانه میدان، هرگز از مشقت‌ها و حواشی شغل حساس و سخت خود لب به شکایت نمی گشایند.
    خبرنگاران، ناجیان غرق شده در اقیانوس خبر

    به گزارش نخست نیوز، امروز یکشنبه ۱۷ مردادماه در تقویم رسمی کشور به روز خبرنگار نامگذاری شده است، مناسبتی که به دنبال به شهادت رسیدن محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به ثبت رسید.

    خبرنگاری که بنا به رسالت کاری خود، کوله پشتی بر دوش به میدان خبر می رود و به عنوان شنونده و بیننده در غم و مشکلات شهروندان شریک می شود و با قلمی که دارد آن را به دولتمردان و والامقامان منتشر می کند تا در صدد مرتفع کردن آن برآیند و نماند غمی بر دلی.

    وقتی خبرنگار خود خبر می شود

    در این میانه میدان، گاه خبرنگار خود خبر می شود و جامعه ای را داغدار می کند همچون دو خبرنگار فقیدی که در حادثه اتوبوس ارومیه و در حین انجام رسالت جان خود را از دست دادند یا خبرنگاران جنگی که دوربین و ضبط به دست در خط مقدم حضور یافتند تا صحنه ای از صحنه های دفاع مقدس را به تصویر بشکند اما کسی نبود که صحنه جان دادن آن ها را به اکران بگذارد.

    با شیوع ویروس منحوس کرونا، این خبرنگاران بودند که تمام قد به پوشش اخبار آن پرداختند و بی محابا به میان مردم رفتند تا تریبون کاستی ها، خواسته ها و نداشته های آنان باشند، نوشتند کرونا چه بر سر زندگی افراد آورده و چه جان ها ستانده است، نوشتند و التماس کردند عادی انگاری نکنید که داغ عزیز از دست رفته بدون برگزاری مراسم سوگ و داشتن همدم چقدر سخت و جانکاه است.

    نوشتند کرونا از هر دری با چهره جدیدی می آید و تنها راه مقابله با آن تزریق واکسن، رعایت پروتکل ها و چه خوردن ها و چه نوشیدن ها است حال آنکه برای نوشتن این اطلاعات، پا به جاهایی گذاشتند که علیرغم رعایت همه نکات بهداشتی، ویروس کرونا به جانشان افتاد و ستاند جان هایی که ناجی جان بودند.

    جان باختن ۷۳۵ خبرنگار در جهان بر اثر ابتلا به کرونا

    چنانچه بنابر گزارش سازمان رسانه ای موسوم به Press Emblem Campaign مستقر در ژنو، ۷۳۵ خبرنگار در ۶۳ کشور جهان از مارس (فروردین) سال گذشته تاکنون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

    بر اساس این گزارش، ۳۷۵ مورد فوت خبرنگاران مربوط به آمریکای لاتین است که پرو با ۹۵ مورد فوت اصحاب رسانه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در صدر و به ترتیب کشورهای مکزیک با ۸۴ فوتی و برزیل با ۷۷ مورد در رتبه های بعدی قرار دارند.

    به نوشته این سازمان رسانه ای، ۱۴۸ مورد فوت خبرنگاران بر اثر کرونا مربوط به آسیا، ۱۳۷ مورد مربوط به اروپا، ۳۹ مورد مربوط به آمریکای شمالی و در نهایت ۳۶ مورد مربوط به آفریقا است که در ایتالیا ۴۴ مورد و در آمریکا ۳۸ مورد فوت خبرنگاران بر اثر کووید ۱۹ به ثبت رسیده است.

    آمار دقیقی از فوت خبرنگاران بر اثر ابتلا به کرونا در کشور در دست نیست و اما هر اتفاقی هم که بیافتد، اندکی از ثبات قدم خبرنگار در اعتمادافزایی بین مردم و مسوولان و اشاعه و انتشار واقعیت های شفاف جامعه کم نمی کند.

    خبرنگاران متعهدی که در جهت هدایت و برای اصلاح امور می نویسند و گاه جان خود را در مسیر پرخطر اما ارزشمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه به خطر می اندازند و با جوهر خون، تصویر حادثه ای دوران ساز را در قاب جاودانه تاریخ بشر ثبت و ضبط می کنند.

    افرادی که تنها توقعشان در قبال این همه ایثار، توجه بیشتر مسوولان به امور معیشتی و اقتصادی آنان برای ساخت آینده ای روشن است تا کمرشان زیر بار زندگی و در میان انبوه اخبار ناگوار و سخت خم نشود؛ ذره ای شنیده شدن تا با دوپینگی بیشتر به قلم فرسایی بپردازند.

    منبع: ایرنا

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *