×
×
جدیدترین‌‌ها

گفت و گو با جوانترین شاگرد استاد محمود فرشچیان
هنر اسلامی در مسیر تعالی

  • کد نوشته: 15082
  • مرداد 6, 1400
  • به گزارش  نخست نیوز – هنرمندی که  اهل بجستان است و به‌عنوان جوانترین شاگرد استاد محمود فرشچیان تاکنون در عرصه های مختلف هنری به خصوص خوشنویسی و تهذیب موفق به خلق آثار قابل توجهی شده است. آخرین اثر رونمایی شده این هنرمند که با حضور استاندار بود، تابلوی قرآنی سوره «حمد» است. فرصتی فراهم شد […]

    هنر اسلامی در مسیر تعالی

    به گزارش  نخست نیوز – هنرمندی که  اهل بجستان است و به‌عنوان جوانترین شاگرد استاد محمود فرشچیان تاکنون در عرصه های مختلف هنری به خصوص خوشنویسی و تهذیب موفق به خلق آثار قابل توجهی شده است. آخرین اثر رونمایی شده این هنرمند که با حضور استاندار بود، تابلوی قرآنی سوره «حمد» است. فرصتی فراهم شد تا ساعتی با این هنرمند در موسسه مطبوعاتی رسانه گستر نخست گفت وگو کنیم.

    ابتدا خودتان را معرفی کنید و از سوابق هنری تان بگویید؟

    هاشم طلاییان ، متولد 64 هستم که خوشنویسی را از دوران کودکی نزد استاد مجید علیشاهی بجستانی آغازکردم و در طول دوران تحصیل هم نزد استادان دیگر بهره مند شدم. در سال79 و در حالی که فقط 15 سال داشتم مقام دوم استان را کسب کردم و در 18 سالگی به‌عنوان جوان ترین هنرمندی بودم که به درجه ممتازی نائل شدم و سپس درجه فوق ممتاز را کسب کردم و هم اکنون نیز در حال پژوهش و تحقیق و نگارش برای دریافت درجه استادی هستم. شاگرد برگزیده استاد محمود فرشچیان، چهره ماندگار هنر اسلامی،کسب نشان کنفرانس بین‌المللی مشهد ۲۰۱۷درجه یک هنر،عضو افتخاری فرهنگستان هنر و دانش ماساچوست آمریکا و کسب تمبر ویژه سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی را در کارنامه افتخارات هنری داراست و در حال حاضر در فضای مجازی به تدریس و آموزش هنری خود می پردازد.

    عاملی که جذب این هنر شدید؟

    در سال 77 و در حالی که فقط 13 سال داشتم به عضویت ستاد نماز جمعه بجستان درآمدم و به خاطر داشتن خط زیبا، تبلیغات ستاد نماز جمعه را    بر عهده من گذاشتند.این اولین و مثبت ترین قدم برای ترویج مبانی  اسلامی و شناخت مسیر درست اعتقادی در زندگی ام بود و من را به سمت هنر خوشنویسی سوق داد.

    چه مقام هایی تاکنون کسب کرده اید؟

    درسال89 نیز در جشنواره جوان برتر به‌عنوان جوان و اندیشمند برتر خراسان رضوی انتخاب شدم.اوایل بهار 90 یکی از آثارم که مزین به سوره مبارکه بقره بود.رونمایی شد. این را به فال نیک گرفتم و در سال 91 گواهی بین المللی مهارت را از جامعه آکادمیک آلمان دریافت کردم.در سال 92 نیز نخبه برتر فرهنگی ،قرآنی خراسان رضوی شدم و درهمین سال یکی از آثار بنده در جشنواره جهانی هنر در بخش طرح اول شد و به‌عنوان چهره ماندگار و برجسته هنر خوشنویسی در جشنواره عمار انتخاب شدم. در اردیبهشت سال 92 هم با حضور استاندار خراسان رضوی اثر بنده رونمایی شد که هزینه حاصل از فروش آن به سازمان مدرسه‌سازی اهدا شد.

    در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت و همایش تجلیل از خادمان قرآن کریم از اثر خوشنویسی “صبح امید” که به تایید فرشچیان رسیده بود، رونمایی شد و خیلی امیدوارم با موافقت ستاد مقابله با کرونا نمایشگاهی از آثار خود را با هدف قدردانی از خادمان سلامت در مشهد برگزار کنم.

    در تصویر سازی آثار از طبیعت الهام می گیرید یا عوامل دیگر نقش دارند ؟

    زیبایی هنر در الهام گیری نیست بلکه خارج از تصور بصری مخلوقات است معتقدم خلق یک اثر هنری اگر از روی یک تصویر و الگو برداری باشد مهارت است نه خلق یک اثر جدید  اثری را می توان خلق دانست که  نتیجه و حاصل یک تفکر و اندیشه توسط هنرمند باشد ما وقتی تصویری را از طبیعت الگو برداری و نقش پذیری به آن می بخشیم . الهام گرفتیم اما زیبایی هنر واقعی نتیجه بصیرت انسان است و همین دلیلی است که استاد فرشچیان آثارش را خلق کرده و ما به‌عنوان شاگرد ایشان تلاش کردیم که راه استاد را در پیش بگیریم.یعنی هرکسی که مهارتی در یک حوزه هنری داشت، هنرمند نیست. عرصه هنر با توجه به معنای لغوی آن باید عرصه ای سرشار ازادب، تعهد، علم ومعنویات باشد و در آن وجود خداوند وعظمت وزیبایی قدرت او آشکار شود و من تلاش کردم آثارم را برحسب آیات قرآنی و احادیث برگزینم و نتیجه و حاصل آن اثرگذاری بر دل‌هاست.

    تعریف هنر اسلامی از نگاه جهانی چیست؟

    جایگاه هنر اسلامی ازجمله خوشنویسی، معماری، نقاشی، نگارگری و تهذیب توسط رایزن‌های فرهنگی ما به صورت جدی موردتوجه قرار نگرفته و نتوانستیم در این راستا حرکت قابل توجهی را در پیش بگیریم علیرغم این که هنر در این ممالک دارای ارزش بیشتری است و ما با وجود داشتن اساتید و هنرمندان قابل برای ترویج و توسعه هنر کم گذاشتیم به‌عنوان مثال آثار گوته و شکسپیر در کتاب‌های درسی خارج کشور به چشم          می خورد اما در کتاب‌های آموزش اسلامی نقش آثار فرهنگ اسلامی و بزرگان هنر و نهج‌البلاغه و قرآن خیلی کم رنگ است.

    امیدوارم دولت آینده به نقش هنرمند ،سینما و بهره گرفتن از هنرمندانی مانند داریوش ارجمند که نقش‌های مهمی در ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی و مذهبی دارند و خواهند داشت توجه بیشتری صورت گیرد معتقدم از اهمیت و تاثیر گذاری آثار این هنرمندان بر سایر فرهنگ‌ها غافل شده‌ایم.

    ضمن تقدیر و تشکر از همه مدیران و مسوولان استان که در راستای ترویج فرهنگ اسلامی تلاش می کنند .مراسم جشنی با حضور داریوش ارجمند هنرمند خوب کشورمان در مشهد به مناسبت زادروز این استاد و اسطوره هنر در سینما مراسمی به پاس تجلیل از زحمات و تلاش‌های وی در عرصه سینما و تلویزیون به همت موسسه خیریه همدم برگزار کردیم و در این مراسم یکی از آثار برجسته خود را برای حمایت از بچه های این موسسه به مزایده و فروش گذاشتم.

    سه تا از آثار من با حضور تولیت استان قدس رونمایی شد، یک اثر درباره شهید سردار سلیمانی و چندین آثار قرآنی دیگر همچنین موزه ‌ای با حضور تولیت آستان قدس رضوی افتتاح شد که خیلی مورد استقبال قرار گرفت .

    چندین بار آثار بنده  به‌عنوان آثار برگزیده نمایشگاه های بین المللی قرانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور معاون رییس جمهوری و آقای لاریجانی و استانداران وقت رونمایی شده است.همچنین اثر جدیدم با حضور رستمی رییس نهاد مقام معظم رهبری در کشور رونمایی شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *