×
×
جدیدترین‌‌ها

چرا صادرات مرغ متوقف شد؟

  • کد نوشته: 107354
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
  • مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مطرح کرد: مرغداری‌ها و استان‌های گرمسیر با خنک‌تر شدن هوا آغاز به تولید می‌کنند و به دلیل اینکه تولید یک روند خطی دارد باید برای آن برنامه‌ریزی شود.
    چرا صادرات مرغ متوقف شد؟

    به گزارش نخست نیوز، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص ممنوعیت صادرات مرغ برای کنترل قیمت با تاکید بر اینکه صادرات نقشی در افزایش قیمت مرغ بازار ندارد و دلیل اصلی صادرات بالا رفتن میزان تولید است، اظهار کرد: در یک کشور تورمی، مرغ کمترین میزان افزایش قیمت را داشته و حتی نسبت به سال گذشته ارزان‌تر است.

    طی روز‌های جاری قیمت مرغ در بازار افزایشی بوده است که این مسئله موجب نگرانی وزارت جهاد کشاورزی و موجب شد که این دستگاه صادرات مرغ را برای تعدیل قیمت‌ها متوقف کند که در این مطلب به موضوع ذکر شده پرداخته شده است.

    علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی درباره قیمت مرغ در بازار اظهار کرد: در حال حاضر قیمت امروز مرغ در بازار بین ۵۹ و ۶۴ هزار تومان است. همین مرغ زنده نیز وقتی وارد کشتار می‌شود بین ۲۵ درصد بر اساس سنگینی مرغ، افت لاشه، بسته بندی و… دچار افزایش قیمت می‌شود، اما در عرصه تولید بحث اصلی میزان جوجه‌ریزی و عرضه مرغ در بازار است و خوشبختانه تاکنون حداقل طی یکساله گذشته دچار هیچ کمبودی نیستیم.

    وی درباره میزان صادرات مرغ ادامه داد: میزان صادرات از ابتدای سال تا کنون چیزی حدود ۱۹ هزار تن بیشتر نبوده است. اگر ۶ ماه گذشته را بازنگری کنیم شاهد این خواهیم بود که روزانه حتی ۱۵۰ تن هم در سبد صادراتی ما نبوده است و این میزان صادرات در مقایسه ورودی مرغ که روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار تن است اصلا عدد چشمگیری نیست که بر افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار باشد.

    ابراهیمی با تاکید بر اینکه در تعطیلات میزان مصرف مرغ افزایشی است و طبیعتا قیمت نیز دچار نوسان می‌شود گفت: تولید مرغ گوشتی به‌صورت خطی است و مقداری جوجه‌ریزی سپس پرورش داده و وارد بازار می‌شود به همین دلیل نیز با افزایش میزان مصرف قیمت نیز دچار نوسان می‌شود، اما چند روز دیگر که وارد مهرماه شویم به دلیل اینکه مسافرت‌های تابستانی تمام شده مصرف این محصول تعدیل می‌شود. برخی میادین همچون بهمن معیار سنجش میزان که چه میزان عرضه و خریداری شده است را درست نمی‌داند.

    در دل تورم‌ها؛ مرغ کمترین افزایش قیمت را داشته است

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت حمله و نقل، هزینه‌های کارگری و … افزایش یافته است امکان اینکه قیمت مرغ را بتوان در بلندمدت پایین نگهداشت وجود ندارد به همین دلیل نیز نمی‌توان گفت که مرغ زنده الان بین ۵۹ تا ۶۴ هزار تومان است یعنی افزایش قیمت داشته است. در یک کشور تورمی که همه چیز رو به افزایش است ما کمترین میزان افزایش را در زمینه مرغ داشتیم. سال گذشته قمیت مرغ آماده طبخ بالای ۱۰۰ هزارتومان بود، اما امسال زیر ۱۰۰ هزار تومان است و به طور کلی می‌توان گفت که قیمت مرغ آماده طبق و مرغ گرم در سال ۱۴۰۳ پایین‌تر از سال ۱۴۰۲ بوده است.

    مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی مطرح کرد: مرغداری‌ها و استان‌های گرمسیر با خنک‌تر شدن هوا آغاز به تولید می‌کنند و به دلیل اینکه تولید یک روند خطی دارد باید برای آن برنامه‌ریزی شود. مردم ما بیشتر خواهان مرغ گرم هستند و امکان دارد که وقتی مصرف مرغ افزایش پیدا می‌کند در نوسان قیمت نیز تاثیرگذار باشد.

    توقف صادرات به این امر آسیب وارد می‌کند

    وی درباره چرایی توقف صادرات مرغ اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اندکی افزایشی شدن قیمت مرغ به دلیل اینکه صادرات را مسبب این افزایش دانست موقتا آن را متوقف کرد تا ماه آینده این مسئله تعیین تکلیف شود. اما اینگونه مدیریت صادرات برای این تولید اثرات منفی به همراه خواهد داشت. صادرات الزامات خاصی دارد و وقتی به طرف قرارداد تعهدی داده می‌شود باید عمل کنیم. از جهتی دیگر نیز تناژی که صادر می‌کردیم بالا نبود و این توقف صادرات صرفا بازار را دچار آسیب می‌کند چراکه میزان تولید را نمی‌توان با میزان مصرف مطابقت داد چراکه کم و زیاد می‌شود و تولید یک فرایند خطی است و روند ثابتی دارد و باید بتوانیم مازاد تولید را صادر کنیم.

    ابراهیمی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم بازاریابی‌های مناسبی که صورت گرفته و به دلیل افزایشی شدن قیمت، صادرات را متوقف کرده است درصورتی که محصولات صادراتی آماده شده مربوط به زمانی است که قیمت مرغ زنده پایین بوده و مرغداران در زیان هستند.

    منبع فرارو

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *